Gå til innhold

Formsjekk på knebøy


INord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Egne bemerkninger er at jeg ofte ser ut til å komme frampå tåballen (spesielt siste rep), men det er kanskje fordi jeg sliter veldig? Bør jeg gå lengre bak og eventuelt lengre ned? Jeg er jo en stor mann som dere nok ser, men svak som fy (enn så lenge).

Ja brukte sko her, er helt flate sko uten særlig oppbygning, men burde nok ta mer uten sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så generelt bra ut syns nå jeg. Lurer mest på hvorfor du har sko på deg? (med mindre det er vektløfter-/styrkeløftersko(husker ikke forskjellen nå).

vil ikke være internettkrigeren som er uenig i alt eller som skal rakke ned på andre, men nei, det så desverre ikke bra ut. Fleksjon i korsrygg, dårlig ekstensjon i øvre delen av rygg (torakal ekstensjon), og nakken bøyd bakover. Dybden var stort sett grei, men desverre er ikke kroppen din i stand til å gå så dypt uten at teknikken svikter. Du starter bevegelsen ned med knærne og ikke hofta.

Her er hva du trenger å jobbe spesifikt med for å i det hele tatt ha mulighet til korrekt teknikk:

  • Torakal ekstensjon (øvre del av rygg)
  • Hoftebevegelighet
  • Ankelbevegelighet

Å jobbe med dette over tid (man blir aldri ferdig med det) er dødskjedelig, men nødvendig. Her har du en omfattende artikkel om nettopp hva du trenger å gjøre.

T NATION | Squat Like You Mean It: Tips for a Deeper Squat

I mellomtiden ville jeg brukt lette vekter og kun terpet teknikk med knebøy. Bruk høye bokser til å begynne med, og etter hvert som bevegeligheten din blir bedre, kan du senke boksene gradvis.

La øvelser som bulgarske utfall med stang, eller andre ettbeinsøvelser være grunnlaget i beintreninga di, frem til du kan gjøre knebøy korrekt og trygt. Dette vil sørge for at beina dine blir store og sterke, med betydelig redusert skaderisiko.

Håper dette var til hjelp

EDIT: Her har du bilde av mer eller mindre perfekt bunnposisjon i knebøy, i både high bar og low bar stil. Sammenlikne det med deg, hvis du pauser videoen i bunnposisjon, og så skjønner du hva jeg mener.

080518-lowhightorque.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarende svar, jeg hadde en feeling at bøyen trengte mye arbeid, hvis ikke hadde jeg nok ikke spurt:)

Skal jobbe videre med problemområdene.

edit:

Når jeg pauser i bunn posisjon så ser jeg følgende problemer etter å ha last svaret ditt.

1. Hælen er oppe av bakken

2. Knærne er langt foran tåtuppen på sko (ref bilde ovenfor med low bar stil)

3. Nakken ser super bøyd ut

Skal følge rådene dine og gå ned i vekt og filme mer for å se form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei takk for innspill på min squat video tidligere. Jeg har siden da øvd på lave vekter, og skal få tatt ny video så snart som mulig. Men innser at jeg egentlig kanskje har øvd litt feil og gjort mer high bar stilling, noe som jeg egentlig har mislikt, fordi det føles ut som jeg må være enda mjukere, og lave vekter knuser meg totalt. Så skal prøve igjen med lowbar idag. Så noen spm.

1. Du nevner knærne mine, ser du det fordi at jeg bøyer dem for mye i starten, og heller bør bøye meg ned med ræva? har ikke helt skjønt hvordan jeg skal bøye hofte uten å bøye knær. Eneste må være at jeg går for langt framover med knærne over tærne?

2.

er det ikke extension i rygge her også? den "duppen" med rompa, blir det feil eller ikke? ser forskjellig fra video til video og klarer ikke finne "fasiten"

Takk for fremtidige svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...