Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har et for meg tøft mål i år, og det er 10 kg opp, uten å øke særlig i fett. Så nå er det mye base, og jeg er veldig svak i rygg og ben - her har jeg mye å hente. Etter en skade forrige år, kjørte jeg kun enkle øvelser for korsrygg og kuttet ut knebøy, for å bygge meg opp fra grunnen av. Nå har jeg lagt inn knebøy og markløft, og merker at økningene kommer veldig, veldig raskt etter kun 3 uker. Jeg har et 2 delt program, og har lagt inn knebøy Tirsdag og Fredag, markløft på Mandag og Torsddag. Kjører en lett, en tyngre og en hard uke, går deretter tilbake på lett (eller deload).

Noen som har opplevd at det er for mye, eller det motsatte?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11410-kneb%C3%B8y-og-markl%C3%B8ft-samme-uke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det gikk helt fint å kjøre mark to ganger i uken på andre dager enn knebøyen i nybegynnerfasen. Det gikk altså helt greit når jeg løftet ganske lette vekter. Når det ble litt tyngre vekter, funka det dårlig å kjøre tung mark to ganger i uken og i hvert fall ikke i tillegg til knebøy andre dager. Løste det ved å legge mark og knebøy på samme dager slik at korsryggen faktisk får noen hviledager. I tillegg kjører jeg tung mark én dag i uka og lett strakmark de andre dagene.

Selvfølgelig kan du ha knebøy og markløft samme uke. Dersom du bare kjører hver øvelse to ganger i uka og med hvile i mellom er det jo ikke noe problem! Finnes mange som kjører bøy og mark flere ganger enn deg, på samme dag, og klarer det fint :) Så lenge kostholdet er godt og du får nok hvile vil det bare kunne gi fremgang. Med riktig teknikk, naturligvis.

Edit: Og enig med nano. Å gi korsryggen noen hviledager er ikke dumt. Men dette kan du føle litt på selv. Du kjenner det fort om det blir for mye.

Skal man kjøre markløft mer enn en gang i uken er det viktig å ikke kjøre til utmattelse og ikke overdrive volumet.

Har selv hatt en periode med markløft 3 ganger i uken nå, men har da nøyd meg med en dag med lett knebøy og droppet stående roing.

Jeg kjørte markløft 3-4 ganger i uken og økte fra 170-180 på 8 uker. Fikk dog en liten bettenelse i hams da heg løfter sumo og kjørte mye på hams i tilegg. Nå løfter jeg knebøy og markløft i samme økt to ganger per uke.

Etter en skade forrige år, kjørte jeg kun enkle øvelser for korsrygg og kuttet ut knebøy, for å bygge meg opp fra grunnen av.

Dette må du ta hensyn til - og hør mer på behandlende lege/fysio/kiro, eller hva du nå benytter, enn på oss her inne!!!

Generelt så er det som nevnt over her at markløft er en genial øvelse, men den er energikrevende og "tar" mye av muskelmassen. Å ha en forsiktig tilvenning til større volum kan være gunstig - og selvfølgelig - avpasse hvor mye annen type juling du gir korsryggen din. Forøvrig trener jeg bådde to økter knebøy og to økter markløft i uken (lett/tung)

:)

Annonse

Dette må du ta hensyn til - og hør mer på behandlende lege/fysio/kiro, eller hva du nå benytter, enn på oss her inne!!!

Generelt så er det som nevnt over her at markløft er en genial øvelse, men den er energikrevende og "tar" mye av muskelmassen. Å ha en forsiktig tilvenning til større volum kan være gunstig - og selvfølgelig - avpasse hvor mye annen type juling du gir korsryggen din. Forøvrig trener jeg bådde to økter knebøy og to økter markløft i uken (lett/tung)

:)

Takker for hensynet :). Legen ga meg piller (betennelsesdempende) og fysio ga meg massasje. Ingenting hjalp, da dette var 12 gangen på 10 år at jeg dro på meg samme skaden - det som før kaltes hekseskudd. Da startet jeg på helsestudio, jeg sjekket selv opp hvilke muskler som var skadet, hvilken funksjon de hadde, og hvordan jeg best burde gjøre noe for å bygge meg opp. Derfor lot jeg mark være mark og knebøy være knebøy, og kjørte kun ettbensøvelser som bulgarsk og lignende for lår, pluss rygghev og superdog og jeg vet ikke hvor mange gluteus øvelser, for riktig å bygge opp de små fibrene. Smertene ble borte etter 4 mnd, men jeg fortsatte i 8 mnd til med å bygge rundt ryggen og mye core øvelser i trx for å være sikker. Nå er jeg helt sikker på at ryggen holder. Men jeg har også hørt at mark krever mye mer restitusjon enn andre øvelser, noe jeg ikke forstår grunnen til, rent fysiologisk skal det være mulig å trene alle øvelser like hardt/lett som mark. Men jeg kjører meg sjelden til utmattelse, 1 av 10 ganger kanskje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...