Gå til innhold

Glutamin og Tyrosin


May-Linn Vorland

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men hva ønsker du å oppnå med å ta det?

Jeg er ingen ekspert og prøver bare tilskudd som har "dokumentert effekt" :) mener å ha lest at Glutamin ved riktig inntak gir økt volum i muskelen, styrker immunforsvaret og restitusjonen? Har på følelsen at ernæringsfysiologen skal gi meg en lekse nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig kunnskap om glutamin - Fitnessbloggen

"For de fleste vil tilskudd av glutamin være bortkastet. Det finnes enkelte studier som viser at man med store treningsmengder vil kunne understøtte imunnforsvaret med glutamin, men om du har et normalt inntak av protein, så dekker man dette på en utmerket måte fra før av.

Om du likevel føler at du får et utbytte av glutamin, så er det jo ingenting i veien for at du fortsetter å bruke det, men da må du også ta høyde for at effekten trolig er placebo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert og prøver bare tilskudd som har "dokumentert effekt" :) mener å ha lest at Glutamin ved riktig inntak gir økt volum i muskelen, styrker immunforsvaret og restitusjonen? Har på følelsen at ernæringsfysiologen skal gi meg en lekse nå :)

Hehe, liker bare å høre hvorfor folk gjør de tingene de gjør.

Som eirich nevner over her, så kan glutamin ha en viss effekt på immunforsvaret, og det kan også ha en effekt på tarmhelsen. Samtidig er glutamin den aminosyren det finnes mest av i de fleste proteinkilder, så om du har et greit proteininntak ellers så ville jeg ikke brukt penger på glutamintilskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskeligere for kroppen å ta det opp gjennom diverse proteinkilder enn pulver?

Selv får jeg i meg protein fra forskjellige kilder, men merket stor forskjell på tarmhelsen ta jeg begynte å ta 1ts glutamin om morgenen.

Pulver vil være lettere fordøyelig, men vi tar opp nesten alt proteinet vi får i oss, så ser ingen grunn til at det skulle ha så mye å si. Kanskje du hadde et høyere behov enn du klarte å få i deg fra før, eller det kan være placebo/ha andre forklaringer. Uansett, om du merker en positiv effekt av det så er det ingen grunn til at du burde slutte å bruke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar glutamin(y) Min filosofi til diverse tilskudd er at selv om det kun gir meg en bitteliten effekt i forhold til resultater på kort sikt, så kan det jo bli en del over tid. Leste om dette i en artikkel for ikke så lenge siden men finner den ikke....Og så lenge jeg har penger til overs som jeg kan bruke på "hobbyen" min så velger jeg å ta en del kosttilskudd utenom proteinpulver og kreatin. Leste et sted at Felicia Romero tar over 60 piller hver dag... Er ikke helt oppe i det antallet selv, men det blir jo en del etterhver på meg også. Og tilskudd i pulverform kommer jo i tillegg. Om man kan ta for mye? Aner ikke. Jeg tar anbefalt dosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, liker bare å høre hvorfor folk gjør de tingene de gjør.

Som eirich nevner over her, så kan glutamin ha en viss effekt på immunforsvaret, og det kan også ha en effekt på tarmhelsen. Samtidig er glutamin den aminosyren det finnes mest av i de fleste proteinkilder, så om du har et greit proteininntak ellers så ville jeg ikke brukt penger på glutamintilskudd :)

"tarmhelsen"- gotta love that word! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulver vil være lettere fordøyelig, men vi tar opp nesten alt proteinet vi får i oss, så ser ingen grunn til at det skulle ha så mye å si. Kanskje du hadde et høyere behov enn du klarte å få i deg fra før, eller det kan være placebo/ha andre forklaringer. Uansett, om du merker en positiv effekt av det så er det ingen grunn til at du burde slutte å bruke det :)

Har hørt om flere som har fått bedre tarmhelse av å ta glutamin.

Studier på hydrolyserte aminosyrer viser at disse blir brukt av organene istedenfor til muskelvekst. Kanskje derfor at frie glutaminsyrer bedrer tarmhelsen mer enn glutamin fra proteinstrukturer gjør? Men dette blir bare spekulasjoner for min side da det på en måte blir kobling av to observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, liker bare å høre hvorfor folk gjør de tingene de gjør.

Som eirich nevner over her, så kan glutamin ha en viss effekt på immunforsvaret, og det kan også ha en effekt på tarmhelsen. Samtidig er glutamin den aminosyren det finnes mest av i de fleste proteinkilder, så om du har et greit proteininntak ellers så ville jeg ikke brukt penger på glutamintilskudd :)

Hvilke kosttilskudd har ernæringsfysiologen i egen hylle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ta noen av disse som eget tilskudd? (leser det som at det er det du gjør). Tyrosin kan være toksisk, men det er først og fremst dersom du spiser mye av den men lite protein totalt sett, og handler om forholdet mellom aminosyrene.

Her var det mye som hadde skjedd siden sist jeg var inne.

Ja når jeg tar aminosyren tyrosin føler jeg meg energetisk, jeg vet at det har en påvirkning på enegiomsetingen i kroppen.

Får mye energi på treningen O.S.V. har hatt god effekt på meg :D

Men hva mener du med toksisk(n) Vis jeg for står deg riktig nå så går det hele ut på forholdene mellom aminosyrene f.eks. vis man har for mye av tyrosin i kroppen i forhold til de andre aminosyrene kan man få ett slags forhøyet stoffskifte...?

Jeg synes det er interessant og eksperimentere med aminosyrer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...