mom2fit Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Heisann. Jeg er fortiden inlagt med min sønn på barneklinikken, ser ut til å bli her en stund. Og da tenkte jeg rett og slett at jeg kunne begynne å planlegge min nye sunne livsstil. Jeg er tilhenger av treningssenter, men er der sjeldent - dette skal jeg skjerpe meg med. Jeg tenker mer på kosthold nå. Hva som er lurt for meg og spise, og hvordan jeg bør fordele dette. Jeg spiser veldig sjeldent og tenker ikke over hva jeg spiser, eller, jeg har begynt nå. Men jeg er ganske kunskapsfattig om hva jeg bør og ikke bør innta. Jeg er 21 år, kroppen min er slafsete og jeg syns selv jeg ser usunn ut. Det er ikke slik en 21åring skal se ut, uansett om jeg er mor eller ei. Altså: 21 år, 61kg, 168cm. Styrketrening er vel hovedindigriensen i mitt tilfelle, men hva bør jeg spise og hvordan bør jeg spise? Noen som har inspirerende blogger å komme med? evt egne erfaringer og råd? På forhånd tusen takk :-) oslove 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natalie Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Heisann! Så flott at du vil starte med en sunnere livsstil:) Fitnessbloggen er et superverktøy for motivasjon, samt tips/råd og masse hjelp når det kommer til trening og kosthold! Jeg deler gjerne noen av mine favorittblogger: Kvinnetrening.no Dedication.blogg.no Fitliving.blogg.no Kriweb.no bodywork.blogg.no lilleu.blogg.no Nå kan jeg si litt om bloggene. Kvinnetrening er gode på motivasjon, trening, kostholdstips og engasjerer seg veldig for et sunnere samfunn. Denne bloggen består av to mødrer (motivator og ernæringsfysiolog) som vet hvordan de skal balansere trening og en ellers aktiv hverdag med familie og jobb. Dedication (Kristine) er ei gladjente som kommer med mye bra mat tips! Fitliving, litt om alt. Kriweb (Kristine Weber), har før stillt i bodyfitness og fått tildelt 1.plass. Skal også stille til høsten. Hun har også mye gode mat tips, og av og til litt trening. Et av mine forbilder uten tvil! Bodywork (Silje Mariela), er coach og hjelper flere jenter med å komme i form! Lidenskaplig opptatt av rumpetrening, og får de harde fakta på bordet. Hun har også spesialisert seg innen hvordan fettforbrenning fungerer. Lilleu, mye bra mat, med innspill av det hverdagslige livet. Håper det var litt til hjelp, og lykke til! Fitplease, T-bone og mom2fit 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-424335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Styrketrening og riktig mat som du sier selv er nok nøkkelord for deg ja Sørg for å få deg et godt styrketreningsprogram (gjerne et fullkroppsprogram siden du er nybegynner) hvor du loggfører hver eneste økt og på den måten sjekker om du har progresjon eller ikke. Og det er viktig at du kjører TUNG styrketrening med maks 12 rep på hvert sett. Når det kommer til mat er nok proteiner viktig. Gjerne 2-2,5 g x kroppsvekt. Det kan være lurt å bruke diett.no en liten stund for å få mer kunnskap om mat og hva det egentlig inneholder. Såkalt ren mat er å foretrekke, som f.eks fisk, karbonadedeig, biff, kylling, egg, som er høy på proteiner. Dersom du ikke kommer opp i nok proteiner gjennom maten du spiser så kan du supplere med proteinshake. mom2fit 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-424358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvetann Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 . mom2fit 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-424373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Først og fremst må du avklare hva formålet ditt er med den nye livsstilen, om det er vektnedgang eller om det er mer å "forme og tone" kroppen din. Du veier 61 kg fordel på 168 cm, så det er vel neppe snakk om fedme i ditt tilfelle. Jeg vil tro at å redusere fettprosenten litt og forme kroppen litt mer er nøkkelen din. Og da vet du hva som gjelder; diett og styrketrening (sleng på litt kardio, bare fordi - selv om du egentlig ikke trenger det i utgangspunktet). Har du råd, kjøp deg noen veiledningstimer og sørg for at du får inn teknikken i de store baseøvelsene først som sist. Det lønner seg. Så er det, hvor ekstremt vil du gå fram? Har du ambisjoner om å stille i bikinifitness bør du nok trene litt annerledes enn den kvinne som vil bli verdens største, eller den kvinne som bare trener for å se bedre ut. I hvilken grad føler du at en streng diett er noe for deg? Vil du være helt nazi eller vil du gi deg selv spillerom til å spise ett kakestykke på kafè av og til? Er det gjennomførbart i hverdagen og vil du gi sønnen din de samme, sunne vanene? Mange sier at de ikke kan spise "sunt" foran barna sine, eller at de ikke kan gi barna den samme maten de lager til seg selv, noe som etter min mening er komplett bullshit da jeg ikke ser hvorfor man syns at det er skadelig å gi barna egg, havregrøt og makrell i tomat, men syns det er helt logisk å fore dem på sukkerholdige frokostblandinger, prim og kjeks (jeg hadde veldig lyst til å nevne brødskiver her, men folk blir så arge i sjela si når jeg angriper den norske folkeretten grovbrød og brunost ) Greier du å holde en sunnere livsstil mesteparten av tiden er dette mer enn nok bare så det er sagt. Hva og hvordan du bør spise kommer først og fremst an på hvordan du ser for deg framtidsutsiktene. Det finnes veldig mange retninger å gå i når man skal på diett, men det finnes bare èn diett som er rett for deg, og det er den dietten du greier å holde over lengre tid. Jeg må si at det er ett dementi her, da en diett på 200 gram melkesjokolade om dagen også i teorien kan funke, men ikke er spesielt bra i lengden. Alle jenter vil gjerne ha en sjokoladediett. Finn deg en måte å spise på som gjør at du ikke føler du forsaker spesielt mye. Kunne du gått på en diett med minimalt av karbohydrater og en solid dose fett? Eller foretrekker du en mer normal tilnærming til kosthold? Greier du å kutte ut 90% brødspising? Og hva liker du egentlig å spise? Er du en skikkelig søtmons eller foretrekker du salt eller "mat" før du går løs på søtt? Så lenge du får i deg tilstrekkelig protein og tilstrekkelig nok fett skal du i utgangspunktet kunne fordele maten din slik du vil, men jeg kan gi deg en mer teknisk versjon av dette om du absolutt må ha mål å gå etter. Du har en basalforbrenning på rundt 1400kcal (Ta det med ei klype salt, da energiomsetning i utgangspunktet er individuelt og kalkulatorer bare kan gi en pekepinne). Dette er det du forbrenner på å gjøre absolutt null en hel dag. Generelle retningslinjer er greit å sette opp og du burde spise en god sammensetning av proteiner, karbs og fett (jada, det er viktig at du spiser fett). Gode proteinkilder; Egg, melkeprodukter, kjøtt, fisk etc Gode karbokilder; Grønnsaker, grønnsaker og grønnsaker, bær, frukt, linser, bønner, søtpotet, ris (hvit ris, ikke brun ris), potet, quinoa, havregryn etc Gode fettkilder; Nøtter, oliven, ett utvalg av oljer, fet fisk, melkeprodukter med fett i, kokosmelk, kokosfett, avocado etc etc. Proteiner har høyest termisk effekt av disse tre næringsstoffene, dvs at det koster kroppen mer energi å omsette protein enn å omsette karbo og fett. Noen her vil påstå at jo mer protein man spiser jo bedre er det. Det kommer nok an på personlige forutsetninger, men 1,5-2 ganger din egen kroppsvekt i proteiner er mer enn nok. Gode nyheter, for da blir maten veldig mye billigere Dvs opp til 120 gram protein hver dag (480 kcal). Optimalt sett bør disse fordeles på 4 måltider + ett eller to mindre, jf forskning, men hvor mange måltider du spiser er opp til deg selv. Fett er litt omdiskutert tema. Man har sånne som meg, som mener at mettet fett ikke er farlig, og så har vi de på den andre siden. Det kommer vel an på hva man selv mener om temaet og om man vil innta mettet fett, men det som er sikkert er at måltidet ditt bør inneholde minst 10-15 gram fett uansett.Tips; 1 ss er 10 gram fett. Fordelt på 4 måltider blir det 40 til 60 gram fett (trenger ikke fett på mellommåltider), eller 360-540 kcal.Fett kjøtt, melkeprodukt eller fet fisk trenger ikke ekstra fett. Karbo er jo ett omstridt tema, og det som er sikkert med karbo er at jo mer aktiv du er, jo bedre toleranse for karbo får du, og jo mer karbo kan du spise. Er du veldig sedat en dag bør du kanskje justere ned på karboene i forhold til en dag hvor du er veldig aktiv. Når du har dekket proteiner og fett sitter du igjen med 380 kalorier på basalforbrenningen din til karbo. Det er 95 gram karbo. Kanskje litt mer om du bare spiser 40 gram fett (140 gram karbo). Hovedandelen av disse karbohydratene er gunstig at du spiser etter du har trent og det siste måltidet før du legger deg (slapp av, fettlagrende nisser kommer ikke i løpet av natten og forvandler disse karboene til fett på hoftene dine:) Det ble kanskje litt langt, og teknisk innviklet. Spørsmålet er om du vil veie all maten din eller ta det litt på gefylen. Det kan være greit å lære seg næringsinnholdet på matvarer man spiser slik at man etterhvert tar disse tingene på gefylen. Jeg veier f.eks aldri min mat, men har regnet ut at kyllingfiletene i snitt veier 212 gram, og at jeg får tre måltider av en blokk med seilfilet på 600 gram. Karbonadedeig på 400 gram deler jeg i to, og grønnsaker veier jeg aldri for du skal altså spise ett par kilo grønnsaker før det får noen praktisk betydning. Laks og ørret kommer i ferdigfileter på 125 gram, som er perfekt. Til sist vil jeg bare si at gjør deg selv en tjeneste og ikke bli altfor opphengt i kropp og vekt. Det medfører bare stress og landesorg, noe som ikke hjelper på resultatene. Sov godt, spis godt, tren riktig og husk å leve innimellom er den beste oppskriften.Dette sier jeg bare fordi jeg er bare en av tusen jenter der ute som har spist lite og trent meg halvt ihjel. Ikke vær den samme jenta. Health & Fitness Concept - Kosthold - MyRevolution Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution MyRevolution – Børge Fagerli | Your body is listening – what are you telling it? MyRevolution – Børge Fagerli | The Perfect Program Dette er siste nytt om forskning på protein - Fitnessbloggen Mat og matglede - praktiske tips for å lage god og sunn mat - Fitnessbloggen http://www.kriweb.no Kristin Charm, T-bone, Ninian og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-424429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mom2fit Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Det virker som om du har en veldig bra vekt i forhold til høyden din hvis du har lyst til å "stramme opp" burde du begynne med styrketrening. 3 dager i uka på treningssenter, og du vil få gode resultater hvis du jobber hardt der! Les deg litt rundt her på forumet om trening, og du vil lære veldig mye. Angående kosthold bør du fokusere på proteiner - mine viktigste proteinkilder kommer fra kjøtt, fugl, fisk, cottage cheese, kesam og skyr. Grønnsaker kan du spise mye av! Det metter godt, samtidig som det nesten ikke inneholder kalorier. Prøv å styre unna "flytende kalorier" - juice, brus, saft, osv.. Begrens inntaket av snop eller annet godter til en dag i uken. Og når du spiser det, prøv å begrense deg! Det er mulig å ta tre biter sjokolade fra skålen og la resten stå Mange får gode resultater ved å begrense inntaket av karbohydrater. Selv merket jeg mye mer metthetsfølelse, stabilt blodsukker og bedre helse når jeg kuttet ut karbohydrater fra brød, knekkebrød, ris, pasta og potet. Dette gjelder ikke alle, men veldig mange. Prøv deg frem og se hva som fungerer for deg! Mine karbohydrater kommer hovedsakelig fra havregrøten jeg spiser til frokost, og frukt/bær/grønnsaker i løpet av dagen. Selv har jeg helt sluttet med brødmat, med mindre jeg baker lavkarbobrød. Som matpakke har jeg alltid salat eller middagsrester. Til middag spiser jeg heller ekstra grønnsaker og / eller kjøtt, enn å forsyne meg med pasta. Finn ut hvordan du liker å spise. Hvis du trives med mange små måltider så spiser du det, men hvis du er typen som ikke takler frokost og vil spise deg skikkelig mett til hvert måltid 2 til 3 ganger om dagen, så kan du lese deg opp på periodisk faste (søk her på forumet). Ellers vil jeg anbefale artikler her fra fitnessbloggen: 7 enkle tips for å lykkes med dietten - Fitnessbloggen Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 1 - Fitnessbloggen Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 2 - Fitnessbloggen Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 3 - Fitnessbloggen Mat og matglede - praktiske tips for å lage god og sunn mat - Fitnessbloggen Les disse nøye og du er langt på vei! Spør hvis det er noe du lurer på, det er mange her på forumet som vil hjelpe deg lykke til! TUSEN TAKK FOR GODE RÅD :-) Er veldig dårlig nettilgang her på barneklinikken, men får bære dataen høyt og lavt for å komme meg inn å lese :-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-425399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mom2fit Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Heisann! Så flott at du vil starte med en sunnere livsstil:) Fitnessbloggen er et superverktøy for motivasjon, samt tips/råd og masse hjelp når det kommer til trening og kosthold! Jeg deler gjerne noen av mine favorittblogger: Kvinnetrening.no Dedication.blogg.no Fitliving.blogg.no Kriweb.no bodywork.blogg.no lilleu.blogg.no Nå kan jeg si litt om bloggene. Kvinnetrening er gode på motivasjon, trening, kostholdstips og engasjerer seg veldig for et sunnere samfunn. Denne bloggen består av to mødrer (motivator og ernæringsfysiolog) som vet hvordan de skal balansere trening og en ellers aktiv hverdag med familie og jobb. Dedication (Kristine) er ei gladjente som kommer med mye bra mat tips! Fitliving, litt om alt. Kriweb (Kristine Weber), har før stillt i bodyfitness og fått tildelt 1.plass. Skal også stille til høsten. Hun har også mye gode mat tips, og av og til litt trening. Et av mine forbilder uten tvil! Bodywork (Silje Mariela), er coach og hjelper flere jenter med å komme i form! Lidenskaplig opptatt av rumpetrening, og får de harde fakta på bordet. Hun har også spesialisert seg innen hvordan fettforbrenning fungerer. Lilleu, mye bra mat, med innspill av det hverdagslige livet. Håper det var litt til hjelp, og lykke til! Tusen hjertelig takk, jeg skal lese på dette :-)) Natalie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-425400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mom2fit Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Først og fremst må du avklare hva formålet ditt er med den nye livsstilen, om det er vektnedgang eller om det er mer å "forme og tone" kroppen din. Du veier 61 kg fordel på 168 cm, så det er vel neppe snakk om fedme i ditt tilfelle. Jeg vil tro at å redusere fettprosenten litt og forme kroppen litt mer er nøkkelen din. Og da vet du hva som gjelder; diett og styrketrening (sleng på litt kardio, bare fordi - selv om du egentlig ikke trenger det i utgangspunktet). Har du råd, kjøp deg noen veiledningstimer og sørg for at du får inn teknikken i de store baseøvelsene først som sist. Det lønner seg. Så er det, hvor ekstremt vil du gå fram? Har du ambisjoner om å stille i bikinifitness bør du nok trene litt annerledes enn den kvinne som vil bli verdens største, eller den kvinne som bare trener for å se bedre ut. I hvilken grad føler du at en streng diett er noe for deg? Vil du være helt nazi eller vil du gi deg selv spillerom til å spise ett kakestykke på kafè av og til? Er det gjennomførbart i hverdagen og vil du gi sønnen din de samme, sunne vanene? Mange sier at de ikke kan spise "sunt" foran barna sine, eller at de ikke kan gi barna den samme maten de lager til seg selv, noe som etter min mening er komplett bullshit da jeg ikke ser hvorfor man syns at det er skadelig å gi barna egg, havregrøt og makrell i tomat, men syns det er helt logisk å fore dem på sukkerholdige frokostblandinger, prim og kjeks (jeg hadde veldig lyst til å nevne brødskiver her, men folk blir så arge i sjela si når jeg angriper den norske folkeretten grovbrød og brunost ) Greier du å holde en sunnere livsstil mesteparten av tiden er dette mer enn nok bare så det er sagt. Hva og hvordan du bør spise kommer først og fremst an på hvordan du ser for deg framtidsutsiktene. Det finnes veldig mange retninger å gå i når man skal på diett, men det finnes bare èn diett som er rett for deg, og det er den dietten du greier å holde over lengre tid. Jeg må si at det er ett dementi her, da en diett på 200 gram melkesjokolade om dagen også i teorien kan funke, men ikke er spesielt bra i lengden. Alle jenter vil gjerne ha en sjokoladediett. Finn deg en måte å spise på som gjør at du ikke føler du forsaker spesielt mye. Kunne du gått på en diett med minimalt av karbohydrater og en solid dose fett? Eller foretrekker du en mer normal tilnærming til kosthold? Greier du å kutte ut 90% brødspising? Og hva liker du egentlig å spise? Er du en skikkelig søtmons eller foretrekker du salt eller "mat" før du går løs på søtt? Så lenge du får i deg tilstrekkelig protein og tilstrekkelig nok fett skal du i utgangspunktet kunne fordele maten din slik du vil, men jeg kan gi deg en mer teknisk versjon av dette om du absolutt må ha mål å gå etter. Du har en basalforbrenning på rundt 1400kcal (Ta det med ei klype salt, da energiomsetning i utgangspunktet er individuelt og kalkulatorer bare kan gi en pekepinne). Dette er det du forbrenner på å gjøre absolutt null en hel dag. Generelle retningslinjer er greit å sette opp og du burde spise en god sammensetning av proteiner, karbs og fett (jada, det er viktig at du spiser fett). Gode proteinkilder; Egg, melkeprodukter, kjøtt, fisk etc Gode karbokilder; Grønnsaker, grønnsaker og grønnsaker, bær, frukt, linser, bønner, søtpotet, ris (hvit ris, ikke brun ris), potet, quinoa, havregryn etc Gode fettkilder; Nøtter, oliven, ett utvalg av oljer, fet fisk, melkeprodukter med fett i, kokosmelk, kokosfett, avocado etc etc. Proteiner har høyest termisk effekt av disse tre næringsstoffene, dvs at det koster kroppen mer energi å omsette protein enn å omsette karbo og fett. Noen her vil påstå at jo mer protein man spiser jo bedre er det. Det kommer nok an på personlige forutsetninger, men 1,5-2 ganger din egen kroppsvekt i proteiner er mer enn nok. Gode nyheter, for da blir maten veldig mye billigere Dvs opp til 120 gram protein hver dag (480 kcal). Optimalt sett bør disse fordeles på 4 måltider + ett eller to mindre, jf forskning, men hvor mange måltider du spiser er opp til deg selv. Fett er litt omdiskutert tema. Man har sånne som meg, som mener at mettet fett ikke er farlig, og så har vi de på den andre siden. Det kommer vel an på hva man selv mener om temaet og om man vil innta mettet fett, men det som er sikkert er at måltidet ditt bør inneholde minst 10-15 gram fett uansett.Tips; 1 ss er 10 gram fett. Fordelt på 4 måltider blir det 40 til 60 gram fett (trenger ikke fett på mellommåltider), eller 360-540 kcal.Fett kjøtt, melkeprodukt eller fet fisk trenger ikke ekstra fett. Karbo er jo ett omstridt tema, og det som er sikkert med karbo er at jo mer aktiv du er, jo bedre toleranse for karbo får du, og jo mer karbo kan du spise. Er du veldig sedat en dag bør du kanskje justere ned på karboene i forhold til en dag hvor du er veldig aktiv. Når du har dekket proteiner og fett sitter du igjen med 380 kalorier på basalforbrenningen din til karbo. Det er 95 gram karbo. Kanskje litt mer om du bare spiser 40 gram fett (140 gram karbo). Hovedandelen av disse karbohydratene er gunstig at du spiser etter du har trent og det siste måltidet før du legger deg (slapp av, fettlagrende nisser kommer ikke i løpet av natten og forvandler disse karboene til fett på hoftene dine:) Det ble kanskje litt langt, og teknisk innviklet. Spørsmålet er om du vil veie all maten din eller ta det litt på gefylen. Det kan være greit å lære seg næringsinnholdet på matvarer man spiser slik at man etterhvert tar disse tingene på gefylen. Jeg veier f.eks aldri min mat, men har regnet ut at kyllingfiletene i snitt veier 212 gram, og at jeg får tre måltider av en blokk med seilfilet på 600 gram. Karbonadedeig på 400 gram deler jeg i to, og grønnsaker veier jeg aldri for du skal altså spise ett par kilo grønnsaker før det får noen praktisk betydning. Laks og ørret kommer i ferdigfileter på 125 gram, som er perfekt. Til sist vil jeg bare si at gjør deg selv en tjeneste og ikke bli altfor opphengt i kropp og vekt. Det medfører bare stress og landesorg, noe som ikke hjelper på resultatene. Sov godt, spis godt, tren riktig og husk å leve innimellom er den beste oppskriften.Dette sier jeg bare fordi jeg er bare en av tusen jenter der ute som har spist lite og trent meg halvt ihjel. Ikke vær den samme jenta. Health & Fitness Concept - Kosthold - MyRevolution Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution MyRevolution – Børge Fagerli | Your body is listening – what are you telling it? MyRevolution – Børge Fagerli | The Perfect Program Dette er siste nytt om forskning på protein - Fitnessbloggen Mat og matglede - praktiske tips for å lage god og sunn mat - Fitnessbloggen http://www.kriweb.no WOW, så snill du er! Dette var veldig innholdsrikt og spennende! Jeg skal gå mer inn på det når ting roer seg her oppe… Jeg spiser så og si aldri brødmat, og heldigvis er det slik at samboeren min spiser det jeg lager... Og han har ikke noe i mot å gå på diett, så det er null stress. Det er vel for meg å sette meg inn i maten og "bli venn med" den i steden for å tenke på den som en fiende. Jeg er egentlig veldig glad i mat, generelt, men spiser ikke fisk. Søtsuget kommer og går, blir sjeldnere og sjeldnere. Spiser gjerne gulrøtter og asparges f.eks isteden for søtsaker. MEN sjokolade er VELDIG godt, slik har jeg alltid vært. Men TUSEN TAKK, jeg skal sette meg inn i dette, for jeg ønsker å ha en sunn livsstil, jeg ønsker å være et godt eksempel for min sønn og faktisk kunne være stolt av meg selv og gjennomføre noe :-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-425406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 WOW, så snill du er! Dette var veldig innholdsrikt og spennende! Jeg skal gå mer inn på det når ting roer seg her oppe… Jeg spiser så og si aldri brødmat, og heldigvis er det slik at samboeren min spiser det jeg lager... Og han har ikke noe i mot å gå på diett, så det er null stress. Det er vel for meg å sette meg inn i maten og "bli venn med" den i steden for å tenke på den som en fiende. Jeg er egentlig veldig glad i mat, generelt, men spiser ikke fisk. Søtsuget kommer og går, blir sjeldnere og sjeldnere. Spiser gjerne gulrøtter og asparges f.eks isteden for søtsaker. MEN sjokolade er VELDIG godt, slik har jeg alltid vært. Men TUSEN TAKK, jeg skal sette meg inn i dette, for jeg ønsker å ha en sunn livsstil, jeg ønsker å være et godt eksempel for min sønn og faktisk kunne være stolt av meg selv og gjennomføre noe Det beste tipset som finnes er å spise mat du liker, men å tørre å prøve ut nye kombinasjoner og smaker av mat, og ja...bruke annet krydder enn salt og pepper. Det gjør all verdens forskjell på en ellers kjedelig kyllingfilet. Finn gode oppskrifter på ting du kan tenke deg å spise, og lag heller opp store porsjoner av f.eks sauser, dipper, etc etc så slipper du å lage så mye mat. Å lage mat er ihvertfall min akilleshel, for det hater jeg, og jeg går heller sulten enn å lage mat om jeg ikke gidder der og da. Ett annet tips er å lage store porsjoner mat og fryse ned. Da har du alltid tilgjengelig mat som kjapt kan varmes og dermed mindre unskyldninger for å trø til junkfood en dag du er sliten, ungen hyler og du bare vil ha fred f.eks. Tunfisk og banan stekt i panne er også ett ganske enkelt, billig og lett måltid å ty til. Høres rart ut men jeg lover det smaker bra Vil sterkt anbefale deg å i det minste prøve å finne smakskombinasjoner av fisk du liker. Det er mange måter å forkle fiskesmaken på Om du ikke spiser fisk og spesielt fet fisk så "må" du ta 10-20 gram med omega3tilskudd hver dag. Det hjelper på ledd, hjertet, fettforbrenning og masse annet fint, ikke minst vil kroppen takke deg når du blir 60 år. Målet er ikke at man aldri igjen skal kunne spise noe godt, men sjokolade og snop har jo da omtrent ingen næringsverdi (- sikkert derfor det smaker så godt - ) og det smaker veldig mye bedre om man ikke spiser det hver dag Jeg lover deg også dyrt og hellig at om du først har gitt kroppen din en smak på ett bedre kosthold uten mye raffinert sukker, mel, halv og helfabrikata og mer næringsrik og naturlig mat, så kommer du til å bli avhengig. Kroppen kjennes såå mye bedre ut, og man blir også med ett veldig bevisst på hvordan kroppen reagerer på forskjellige typer mat - noe man gjerne ikke har lagt spesielt merke til før. F.eks hvor grinete man kan bli av å innta for mye sukker, eller hvor oppblåst man faktisk blir av å innta feil mat. Og ja, ditt barn kan spise det du spiser. Kanskje ikke fisk med bein i, men det sier seg selv T-bone 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-425549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mom2fit Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Det beste tipset som finnes er å spise mat du liker, men å tørre å prøve ut nye kombinasjoner og smaker av mat, og ja...bruke annet krydder enn salt og pepper. Det gjør all verdens forskjell på en ellers kjedelig kyllingfilet. Finn gode oppskrifter på ting du kan tenke deg å spise, og lag heller opp store porsjoner av f.eks sauser, dipper, etc etc så slipper du å lage så mye mat. Å lage mat er ihvertfall min akilleshel, for det hater jeg, og jeg går heller sulten enn å lage mat om jeg ikke gidder der og da. Ett annet tips er å lage store porsjoner mat og fryse ned. Da har du alltid tilgjengelig mat som kjapt kan varmes og dermed mindre unskyldninger for å trø til junkfood en dag du er sliten, ungen hyler og du bare vil ha fred f.eks. Tunfisk og banan stekt i panne er også ett ganske enkelt, billig og lett måltid å ty til. Høres rart ut men jeg lover det smaker bra Vil sterkt anbefale deg å i det minste prøve å finne smakskombinasjoner av fisk du liker. Det er mange måter å forkle fiskesmaken på Om du ikke spiser fisk og spesielt fet fisk så "må" du ta 10-20 gram med omega3tilskudd hver dag. Det hjelper på ledd, hjertet, fettforbrenning og masse annet fint, ikke minst vil kroppen takke deg når du blir 60 år. Målet er ikke at man aldri igjen skal kunne spise noe godt, men sjokolade og snop har jo da omtrent ingen næringsverdi (- sikkert derfor det smaker så godt - ) og det smaker veldig mye bedre om man ikke spiser det hver dag Jeg lover deg også dyrt og hellig at om du først har gitt kroppen din en smak på ett bedre kosthold uten mye raffinert sukker, mel, halv og helfabrikata og mer næringsrik og naturlig mat, så kommer du til å bli avhengig. Kroppen kjennes såå mye bedre ut, og man blir også med ett veldig bevisst på hvordan kroppen reagerer på forskjellige typer mat - noe man gjerne ikke har lagt spesielt merke til før. F.eks hvor grinete man kan bli av å innta for mye sukker, eller hvor oppblåst man faktisk blir av å innta feil mat. Og ja, ditt barn kan spise det du spiser. Kanskje ikke fisk med bein i, men det sier seg selv hvor får man tak i sunt mel... Jeg bruker sukrin f.eks, har det mye å si å bruke annerledes mel? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-425690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 hvor får man tak i sunt mel... Jeg bruker sukrin f.eks, har det mye å si å bruke annerledes mel? Hvetemel og "vanlige" typer mel har normaltvis gluten i seg, noe som ikke er helt bra å spise for mye av. Det er faktisk veldig mange som reagerer på brød og kornvarer uten at de egentlig legger merke til det selv fordi de er så vante med å være "oppblåste", trøtte og slitne og ha dårlig fordøyelse pga for mye kornspising. Det er ikke dermed sagt at korn er djevelen selv. Ikke sukker for den saks skyld heller. "Sunt mel" kan være havregryn, mandelmel, kokosmel, peanøttmel, bakepro, fiberfin, etc etc. Det er strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe alle disse tingene, og om du gjør det så oppdager du at det kanskje er litt dyrt å kjøpe dem, men jeg har f.eks hatt min boks med mandelmel i over ett år og det er fortsatt en del igjen i den. Skal du kjøpe slike ting ville jeg gått på iherb.com og bestilt. Det blir betraktelig billigere enn å kjøpe på helsekosten her i Norge. Det er ikke like lett å bake med disse tingene som med hvetemel og sukker, men det finnes ganske mange blogger der ute som viser gode oppskrifter på "sunt bakeverk og søtsaker". kriweb.no er en av disse. Sukrin er ett godt alternativ til sukker. Naturlig og har null kalorier. Ett annet godt alternativ er stevia. Stevia kommer i mange forskjellige smaker, f.eks naturell, bringebær, toffe, etc. Stevia er dog 600 ganger søtere enn sukker eller noe sånn, så en dråpe av det tilsvarer en skje sukker eller mer. Stevia er greit å bruke som "saft" syns jeg. Ett par dråper i en liter vann og man får saftsmak uten sukker eller aspartamen som er i funlight (Jeg er ingen fan av aspartam, men leter du på forumet så finner du nok av de som kan støtte seg på at aspartam er ufarlig) mom2fit 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-425738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mom2fit Skrevet 11. august 2012 Forfatter Del Skrevet 11. august 2012 Hvetemel og "vanlige" typer mel har normaltvis gluten i seg, noe som ikke er helt bra å spise for mye av. Det er faktisk veldig mange som reagerer på brød og kornvarer uten at de egentlig legger merke til det selv fordi de er så vante med å være "oppblåste", trøtte og slitne og ha dårlig fordøyelse pga for mye kornspising. Det er ikke dermed sagt at korn er djevelen selv. Ikke sukker for den saks skyld heller. "Sunt mel" kan være havregryn, mandelmel, kokosmel, peanøttmel, bakepro, fiberfin, etc etc. Det er strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe alle disse tingene, og om du gjør det så oppdager du at det kanskje er litt dyrt å kjøpe dem, men jeg har f.eks hatt min boks med mandelmel i over ett år og det er fortsatt en del igjen i den. Skal du kjøpe slike ting ville jeg gått på iherb.com og bestilt. Det blir betraktelig billigere enn å kjøpe på helsekosten her i Norge. Det er ikke like lett å bake med disse tingene som med hvetemel og sukker, men det finnes ganske mange blogger der ute som viser gode oppskrifter på "sunt bakeverk og søtsaker". kriweb.no er en av disse. Sukrin er ett godt alternativ til sukker. Naturlig og har null kalorier. Ett annet godt alternativ er stevia. Stevia kommer i mange forskjellige smaker, f.eks naturell, bringebær, toffe, etc. Stevia er dog 600 ganger søtere enn sukker eller noe sånn, så en dråpe av det tilsvarer en skje sukker eller mer. Stevia er greit å bruke som "saft" syns jeg. Ett par dråper i en liter vann og man får saftsmak uten sukker eller aspartamen som er i funlight (Jeg er ingen fan av aspartam, men leter du på forumet så finner du nok av de som kan støtte seg på at aspartam er ufarlig) tusen takk :-)) Du er gull verdt!!! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11095-what-to-do-with-all-that-junk/#findComment-425847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.