pirken Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Sukk, nå har jeg virret litt rundt på nett etter ulike program, og blir bare mer og mer forvirret. Alt er så komplisert og innviklet og jeg føler ikke at noe passer for meg og mine forutsetninger. Hjelp! Her er saken: Jeg gjennomførte RYPs grunnprogram 2-3 ganger for 2 år siden. Pga et lengre opphold i utlandet ble det slutt på trening. I mars/april i år begynte jeg påan igjen med RYP, men uten å følge kalkulatorene (løftet så lite at det var meningsløst å øke med 2 gram hver økt, for å sette det på spissen). Gikk greit nok det, men følte fremgangen var liten på f.eks frontbøy. Sluttet i juni da jeg ikke lenger hadde tilgang på studio, har trent litt hjemme med manualer frem til midten av juli. Nå skal jeg tilbake til studier og dermed studio. Men jeg er SÅ lei av RYP. Jeg er ikke motivert for en runde til, kanskje senere, men ikke nå. Dette er hva jeg har å forholde meg til/hva jeg ønsker: -Trener for å bli sunn og sterk. Blir jeg større så blir jeg større, blir jeg ikke det så blir jeg ikke det. Utseendefokus vil jeg legge fra meg. -Vil trene styrke 2-3 ganger i uka, da jeg vil fokusere mer på annen type trening (trenger å finne litt glede i hverdagen igjen, og ikke bare fokusere på disse vektene). -Vil fortsatt definere meg som nybegynner, da jeg kun har erfaring med RYP, og kanskje ikke har særlig med grunnstyrke heller pga lite fremgang sist? -Har NULL erfaring med markløft. Vil gjerne lære, men vet ikke helt om jeg vil betale massevis for at noen som kanskje ikke er fullstendig ekspert skal lære meg det. Programmet må derfor ikke basere seg for mye på denne øvelsen til å begynne med. -Heller ingen erfaring med vanlig benkpress. -Er glad i øvelsene frontbøy (ikke knebøy), arnoldpress og nedtrekk. Har i det siste øvd meg på chins i maskin (dvs med hjelpevekt) i stedet for nedtrekk - gøy! -Ser at mange programmer innebærer militærpress, en øvelse jeg er skeptisk til (ser for meg at jeg vil slite med teknikken og vingle frem og tilbake). Edit: innbilte meg at denne måtte gjøres med stang, men det kan gjøres med manualer også? I så fall er det kanskje overkommelig... Har sett på noen 5x5 programmer. Liker konseptet med at jeg ikke gjør akkurat det samme hver gang, og at det er få øvelser. Men disse programmene er jo så basert på øvelser jeg ikke kan - markløft, benkpress og militærpress, så jeg er redd for at jeg ikke vil mestre disse øvelsene (trener alene) og fremgangen uteblir eller jeg ødelegger meg selv. Noen som har gode forslag til en usikker nybegynner som hungrer etter fremgang? Forslag til program? Ferdige programmer hvor jeg kanskje kan bytte noen av de skumle øvelsene med noe jeg mestrer litt mer? Tusen, tusen takk for alle råd, jeg er ganske desperat! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emilie777 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Årsaken til at det er få øvelser til de 5x5 programmene du henviser til, er at det er nettopp øvelser som markløft, benkpress, militærpress (skulderpress) og knebøy (frontbøy) som er stammen i programmet. Med disse trener man veldig mange muskler i kroppen samtidig, og dermed trengs færre øvelser for å gjennomføre en trening av hele kroppen. Jeg skjønner at du er skeptisk til markløft, det var jeg også da jeg begynte å trene i januar og inkluderte den først nå i sommer. Benkpress kan du gjøre med manualer, om du føler deg mer bekvem med det. Jeg gjorde det i våres og likte det veldig godt! Militærpressen er ikke så vanskelig teknisk som du kanskje tror. Om du begynner med lette vekter, og kjenner hvordan bevegelsen er for kroppen, finner du raskt ut hvordan grep du bør ha for at den skal bli riktig for deg og dine skuldre og armer, det er det viktigste Søk på youtube etter filmer for å se hvordan andre gjør øvelsene, og les kommentarfeltene. Da finner du ut om du bør følge i vedkommendes fottrinn eller ikke Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hht Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hei:) først vil jeg bare si at jeg er ingen ekspert og at det definitivt er andre her inne som kan gi gode svar til deg! Jeg kan derimot dele min erfaring med programmer etter at jeg hadde kjørt ett fullkropps nybegynner program gikk jeg over til en puhs pull split. Hvis du søker på det i søkefeltet kommer det opp ett forslag til en slik split! Jeg personlig trivdes veldig godt med det for en periode du kan jo se på det og se om det kanskje kunne vært noe for deg Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
qqq Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Meld deg inn på et senter, si at du vil gjøre ulike øvelser/starte med et spesifikt opplegg og få veiledning til å utføre øvelsene teknisk riktig. Youtube er bra for tips og triks, men trener du alene hjemme kan det jo være vanskelig å diagnosere seg selv om en ikke har noe erfaring. 5x5 er greit å starte på, er jo alltid på bra for motivasjonen å lære seg noe nytt og utvide treningshorisonten også Selv synes jeg RYP/HST er helt ok, men under forutsetningen at man bruker kalkulatoren og drar på trening for å knuse tallene. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aslak Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Skal du trene helkropps, så er det enklere å trives hvis du trener få øvelser her økt, 3 er fint, og at du varierer øvelser og sett/repantall iløpet av uka. Da får du for eksempel kun en tung markløftøkt iløpet av hele uka, og så kanskje middels tungt utfall og lett knebøy. Tilsvarende på press i trekkøvelse med overkroppen. Anbefaler også å bruke kroppsvektsøvelser på overkropp. Chins, Dips, pushups og invertert roing er gode øvelser, og kan gjøres tyngre med vekt eller i slynger. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirken Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Jeg har ingenting imot få øvelser per økt altså - men når jeg behersker få av øvelsene blir det et litt amputert opplegg. Men jeg kan jo bruke noen uker bare på å terpe øvelser først. La oss si jeg satser på 5x5 av en eller annen variant (det finnes jo så mange???) - og bruker uker/måneder på å få til markløft (om jeg tør, jeg er livredd for å lære meg denne feil). Da vil jeg jo få liten uttelling siden markløft er en så viktig del av programmet? Er det noen andre øvelser jeg kan gjøre i stedet/i tillegg til markløft i en overgangsperiode? Er strakmark tryggere (jeg synes hvertfall det er lettere å se om jeg gjør det rett)? Markløft med manualer på ett ben (vet ikke hva det heter)? Noe som duger? Og kan jeg legge til noen øvelser på 5x5, uten at det ødelegger hele opplegget? Jeg er f.eks veldig glad i hip thrusts, og vil også øve meg på chin ups. Jeg trenger rett og slett et "fast" program å se på som jeg kan gå utfra, enten det nå er 5x5 eller noe annet. Men jeg må være sikker på programmet for at jeg skal kunne konsentrere meg om øvelsene. Jeg er allerede medlem av et treningssenter, det er der jeg trener. Men jeg synes beklageligvis ikke at det virker som den beste plassen å be om hjelp til avanserte øvelser, som markløft. Ber jeg om et program blir jeg tildelt standardsprogrammet alle får, med strofen "vi anbefaler å bruke apparatene og smith-maskin". De gangene jeg ser de lære bort markløft tar det jo ikke lange tida, ikke noe jeg vil betale flere hundre kroner for hvertfall, uten å nødvendigvis bli noe klokere. Ikke har jeg sett så mange andre trene markløft "riktig" heller, så det er ingen jeg føler jeg kan spørre om hjelp. Urk. Så mye enklere livet hadde vært hvis jeg hadde kunnet den hersens øvelsen... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg har ingenting imot få øvelser per økt altså - men når jeg behersker få av øvelsene blir det et litt amputert opplegg. Men jeg kan jo bruke noen uker bare på å terpe øvelser først. La oss si jeg satser på 5x5 av en eller annen variant (det finnes jo så mange???) - og bruker uker/måneder på å få til markløft (om jeg tør, jeg er livredd for å lære meg denne feil). Da vil jeg jo få liten uttelling siden markløft er en så viktig del av programmet? Er det noen andre øvelser jeg kan gjøre i stedet/i tillegg til markløft i en overgangsperiode? Er strakmark tryggere (jeg synes hvertfall det er lettere å se om jeg gjør det rett)? Markløft med manualer på ett ben (vet ikke hva det heter)? Noe som duger? Og kan jeg legge til noen øvelser på 5x5, uten at det ødelegger hele opplegget? Jeg er f.eks veldig glad i hip thrusts, og vil også øve meg på chin ups. Jeg trenger rett og slett et "fast" program å se på som jeg kan gå utfra, enten det nå er 5x5 eller noe annet. Men jeg må være sikker på programmet for at jeg skal kunne konsentrere meg om øvelsene. Jeg er allerede medlem av et treningssenter, det er der jeg trener. Men jeg synes beklageligvis ikke at det virker som den beste plassen å be om hjelp til avanserte øvelser, som markløft. Ber jeg om et program blir jeg tildelt standardsprogrammet alle får, med strofen "vi anbefaler å bruke apparatene og smith-maskin". De gangene jeg ser de lære bort markløft tar det jo ikke lange tida, ikke noe jeg vil betale flere hundre kroner for hvertfall, uten å nødvendigvis bli noe klokere. Ikke har jeg sett så mange andre trene markløft "riktig" heller, så det er ingen jeg føler jeg kan spørre om hjelp. Urk. Så mye enklere livet hadde vært hvis jeg hadde kunnet den hersens øvelsen... Kjenner du ingen som kan trene sammen med deg og hjelpe deg litt? Jeg fikk hjelp til å komme igang av kjæresten min og nå trener vi sammen hver gang vi skal trene. Slik jeg lærte å gjøre øvelsene, iallefall... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirken Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Kjenner du ingen som kan trene sammen med deg og hjelpe deg litt? Jeg fikk hjelp til å komme igang av kjæresten min og nå trener vi sammen hver gang vi skal trene. Slik jeg lærte å gjøre øvelsene, iallefall... Kjenner ingen som liker å trene styrke med frivekter nei. Alle mine treningsglade bekjente foretrekker gruppetimer og apparater. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Kjenner ingen som liker å trene styrke med frivekter nei. Alle mine treningsglade bekjente foretrekker gruppetimer og apparater. Er det ingen her på forumet som trener på samme sted som deg som du kan slå deg sammen med da? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirken Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Er det ingen her på forumet som trener på samme sted som deg som du kan slå deg sammen med da? Kanskje jeg må legge ut en kontaktannonse... StiligeCecilie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thelion Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Holdt på med 5x5 en stund og liker dette programmet men etter hvert så har jeg lagt til flere øvelser fordi jeg følte visse muskler ikke fikk nok belastning.Har alltid hatt med chins, pull-ups og dips fra dag 1. Liker disse øvelsene og syns dem gir mye tilbake i forhold til mange andre øvelser. I det siste har jeg lagt til et par isolasjonsøvelser også. Slet med knebøy og markløft. Så jeg valgte vekk markløft første tiden og fokuserte kun på knebøy og teknikk. Artikler, videoer, teknikktrening og prøving til jeg følte at jeg hadde riktig kontakt og aktivering av muskler. Samme fremgangsmåte med markløft men tar det litt roligere her. Trener alene og har følt jeg har hatt en ok fremgang så det har ikke vært noe hindring. Prøvd med treningspartnere men dessverre så var dem ikke like motivert, samme treningstid (selv om vi prøvde å tilpasse det) eller samme mål, så ga opp det hele til slutt. Har fått pekepinn fra forskjellige bros men tar det meste med en klype salt til dem kan forklare hvorfor Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirken Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Takk, greit å høre andres erfaringer. Jeg foretrekker også å trene alene, så eneste grunnen til å trene med noen er hvis de kan lære meg noe fornuftig. Tror jeg er litt gira på å prøve 5x5, men tar gjerne imot forslag på andre program eller hvordan jeg kan justere programmet til mine forutsetninger. Må vel sette meg ned og lese litt om det også. Kjenner jeg ble mer motivert så snart jeg la fra meg tanken om mer RYP... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-421548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirken Skrevet 26. august 2012 Forfatter Del Skrevet 26. august 2012 Jeg drar opp denne igjen, for nå er jeg endelig klar til å begynne. Tenkte å prøve meg på baseoppsettet herfra, hvis det er en god ide? Men jeg forstår egentlig ingenting... Kommer oppvarming utenom disse 5 settene? Hvordan anbefales det å gjøre oppvarmingen? Hva i all verden menes med "3-5 x 5 reps – eller jobb opp mot et toppsett 1 x 5 reps"? Te-skje metoden settes pris på... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11042-forvirret-nybegynner-drittlei-ryp/#findComment-445232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.