Gå til innhold

Kvalm etter enkelte former for trening


ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg blir som regel/alltid kvalm etter en spesiel form for trening, nemlig høy intensitets styrketrening (fellesnevneren er at det inneholder MYE pushups/øvelser hvor jeg står på alle fire).

Jeg kan fint kjøre meg helt ut på intervall når det gjelder løping, opp til 90 % + av max uten at jeg blir dårlig, men så fort jeg trener øvelsene nevnt over (crossfit i dag/P90X/Spartacus workout) blir jeg kvalm (til det stadiet jeg kaster opp/nesten kaster opp), kaldsvetter og føler meg elendig. Jeg blir aldri dårlig av tradisjonel styrke/løping.

Nå skal det nevnes at dette ikke er noe jeg trener ofte, og jeg er ufattlig svak når det kommer til f.eks pushups/pullups. Kan det ha noe med at jeg presser meg for hardt med noe jeg ikke er vant til, og at dette vil bli bedre om jeg bare fortsetter treningen? Evnt. noe mangler på vitaminer/mineraler? Noe jeg burde gå til legen for (har hatt dette i alle fall i 5 år)?

Har nettopp begynt på crossfit, og har ikke lyst til å gi meg med dette grunnet at jeg må spy hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ha noe med hva du spiser/drikker før og under trening.

Før du drar til legen synes jeg du burde lære deg å puste ordentlig, med mindre du mener at du kan det.

Veldig mange har en tendens til å holde pusten når det blir veldig tungt, for så å slippe "trykket" på "toppen" av øvelsen.

Det kan føre til at du blir kvalm/svimmel osv.

Kan skrive under på at pusting er kjempeviktig. Hva drikker du på trening? Jeg tenkte jeg skulle få litt ekstra trøkk på trening før, og kjørte i meg sportsdrikk. Det sluttet jeg fort med, ble alltid kvalm og dårlig av det. Skal ikke være så nødvendig på en "kort" styrkeøkt uansett. Rent, kaldt vann, og rett pusting + at du blir vant til kjøret ordner nok problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe med hva du spiser/drikker før og under trening.

Før du drar til legen synes jeg du burde lære deg å puste ordentlig, med mindre du mener at du kan det.

Veldig mange har en tendens til å holde pusten når det blir veldig tungt, for så å slippe "trykket" på "toppen" av øvelsen.

Det kan føre til at du blir kvalm/svimmel osv.

Spiser som regel generel sunn mat, mye fisk, fullkornspasta og grønnsaker. Går ikke på noe lavkarbo diet.

Drikker som regel nok vann iløpet av dagen til å bli hydrert, drakk ikke noe vann under trening før jeg blir dårlig.

Når det gjelder pusting så vil jeg tro at jeg puster relativt likt som jeg gjør med evnt. vanlig styrke, hvor jeg ikke blir dårlig. Skal tenke litt mer på det neste gang.

Kan skrive under på at pusting er kjempeviktig. Hva drikker du på trening? Jeg tenkte jeg skulle få litt ekstra trøkk på trening før, og kjørte i meg sportsdrikk. Det sluttet jeg fort med, ble alltid kvalm og dårlig av det. Skal ikke være så nødvendig på en "kort" styrkeøkt uansett. Rent, kaldt vann, og rett pusting + at du blir vant til kjøret ordner nok problemet ditt.

Veldig sjeldent jeg drikker sportsdrikk, er som oftest kaldt vann.

Jeg slet med at jeg spydde etter tunge sett med markløft og knebøy. Jeg tror dette kom av at jeg drakk mye kaffe på jobb og lite vann og var rett og slett dehydrert. Det ga seg hvertfall når jeg bevist drakk mindre kaffe og mer vann.

Tar et par kopper kaffe når jeg har tidligvakt, men drikker generelt lite kaffe iforhold til resten av befolkningen. Jeg drikker relativt mye vann iløpet av dagen, noe jeg alltid har gjort.

Har kjøpt inn ZMA og multivitamin fra Gymgrossisten (noe jeg ikke har tatt på lenge), i tilfellet jeg mangler noe vitaminer/mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg drikker nok mer en 4 liter jeg og ca 1-1,5l bare på trening

eneste ganger jeg har vært dehydrert var i militæret under harde fysiske oppgaver

men blir av å til dårlig om jeg drikker for mye vann på trening men er sikkert noen som kan gi deg et bedre svar her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare melkesyra som tar deg da? Blir også uvel de gangene jeg kjører hardt på trening.

Tja, kanskje. Har en liten teori om at jeg er bare utrent når det kommer til de øvelsene som gjelder, og at det vil forbedre seg med tiden. Lov til å håpe i alle fall!

Eventuelt bare lavt blodsukker? :) Tar jo uansett ekstra på for kroppen når den gjør noe den ikke er vant med..

Hadde det vært blodsukker så hadde jeg vel blitt dårlig med andre former for trening også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, kanskje. Har en liten teori om at jeg er bare utrent når det kommer til de øvelsene som gjelder, og at det vil forbedre seg med tiden. Lov til å håpe i alle fall!

Hadde det vært blodsukker så hadde jeg vel blitt dårlig med andre former for trening også?

Var da jeg tenkte at kanskje det er litt "uvant" for kroppen med den type trening og at det derfor krever mer av kroppen, og blodsukker faller mer enn det ville gjort med "vanlig" tung trening? Antar du er smart nok te å spise riktig før trening:) jeg har hvertfall blitt kvalm etter tunge løpeøkter tidligere, kan jo ikke spise like før løpingen heller, så løsningen for meg ble karbs en time-ish før trening, og så frukt rett etter mølla:) ellers blir jeg så kvalm at jeg ikke orker mat, bevegelse eller noe som helst:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...