Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Hvordan vet vi at det er forskjellene i fett/CHO som gjorde utslaget og ikke det faktumet at proteininntaket til lavkarbo gruppen var ~50g høyere enn de andre gruppene?

Vi vet ikke det, og sannsynligvis var det en medvirkende årsak. I diskusjonsdelen nevner forfatterne dette, men de sier at dette sannsynligvis ikke har innvirket på hvileforbrenningen, siden denne er beregnet i fastende tilstand, og at TEF derfor ikke ville være med å bidra her. På den totale forbrenningen vil dette uansett spille inn, og økt forbrenning pga ~50g protein vil være ca 70kcal, altså ikke nok til å forklare forskjellen på ~300kcal.

Jeg setter en knapp på at de hormonelle endringene kan ha vært med å påvirke resultatet. Lavere TSH kombinert med lavere T3 i blodet sier meg logisk at det vil være mer T3 intracellulært, noe som vil bidra til å øke energiforbruket. Økt kortisol vil også være med å frigi energi.

Denne studien er langt ifra nok til å konkludere med noe som helst, men den gir hvertfall klare indikasjoner på at et karbohydratredusert kosthold med økt protein- og fettinntak kan være fordelaktig når det gjelder å opprettholde et vekttap.

Annonse

Det hadde vært interessant om de hadde holdt proteininntaket konstant for begge gruppene og heller lekt litt med CHO/fett fordelingen. Vi får vel bare vente og se ^^

Jepp, men jeg tror det er hevet over enhver tvil at et økt proteininntak har positive effekter, spesielt når det kommer til vektnedgang og opprettholdelse av vekttap. I vektnedgangsfasen fulgte forsøkspersonene et kosthold etter de offisielle retningslinjene, men forfatterne skriver at de la proteininntaket så høyt som mulig i henhold til anbefalingene for å gjøre vektnedgangen lettere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...