Gå til innhold

pulssone vs opplevelse av intensitet, intervalltrening

Anbefalte innlegg

Jeg driver med en del intervalltrening, både på sykkel og løp, 4*4 min. Jeg har mest erfaring med spinn, så det er disse øktene jeg kommer til å referere til.

I arbeidsperiodene skal man jo ligge på mellom 85-95% av maxpuls. Jeg bruker mellom 45sek-1,5 min av dragene (på totalt 4 min) til å komme opp i rett sone. Det jeg har opplevd en del ganger er at jeg noen dager kommer kjappere opp i rett sone samtidig som det føles "lettere" å ligge der, enn andre dager, da jeg da "sliter" mer for å ligge rundt 90% og syren kjennes godt i beina. Hva er det som skaper disse variasjonene mellom reell intensitetssone og den følelsen man har? Jeg har foreløpig ikke sett noe typisk mønster, dvs., tid på dagen osv henger ikke sammen med variasjonene i opplevelsen av treningen. Og treningsbelastning er ganske lik fra uke til uke.

noen med lignende erfaringer, eller idèer om hva som spiller inn her?

Fortsetter under...

Jeg har hatt lignende opplevelser, bare med langdistanse. En dag så var alt helt perfekt, og jeg løp i hva jeg følte var en evighet, og klarte å holde en passelig puls, og en annen dag var pulsen helt i hundre og jeg klarte så vidt å gjennomføre + masse melkesyre. For min del så lurer jeg på om det er astmaen og allergien som spiller inn. På såkalte dårlige dager når det er mye allergener i luften, klarer ikke kroppen min å ta opp så mye oksygen, og blodet strømmer i vill fart for å prøve å få nok oksygen til cellene, mens på gode dager når det er lite allergener som svever rundt så er det motsatt. Kan være jeg tar feil, men det virker i hvert fall logisk for min del ;) Også er det nok sikkert mange andre grunner til det som sikkert fler her inne kan svare på ;)

Jeg har hatt lignende opplevelser, bare med langdistanse. En dag så var alt helt perfekt, og jeg løp i hva jeg følte var en evighet, og klarte å holde en passelig puls, og en annen dag var pulsen helt i hundre og jeg klarte så vidt å gjennomføre + masse melkesyre. For min del så lurer jeg på om det er astmaen og allergien som spiller inn. På såkalte dårlige dager når det er mye allergener i luften, klarer ikke kroppen min å ta opp så mye oksygen, og blodet strømmer i vill fart for å prøve å få nok oksygen til cellene, mens på gode dager når det er lite allergener som svever rundt så er det motsatt. Kan være jeg tar feil, men det virker i hvert fall logisk for min del ;) Også er det nok sikkert mange andre grunner til det som sikkert fler her inne kan svare på ;)

Takk for svar! Men i mitt tilfelle er det snakk om trening inne, under samme forhold hver gang (i samme sal, på samme sykkel, med samme pulsklokke, i samme temp. osv). Mystisk! (?)

Takk for svar! Men i mitt tilfelle er det snakk om trening inne, under samme forhold hver gang (i samme sal, på samme sykkel, med samme pulsklokke, i samme temp. osv). Mystisk! (?)

Ahaa, skjønner! Det var rart. Vi får høre hva de andre her inne har å si. Personlig tror jeg kanskje at inntak av næringsstoffer, søvn og din generelle dagsform kan spille noe inn. Ikke så mye, men kanskje litt?

Jeg har kun erfaring fra løping, men kunne i perioder være dødssliten med en puls på 170, mens andre ganger kunne jeg løpe lett som juling med en puls på 190. For meg hadde dette en sammenheng med hvor mye energi jeg hadde. Hadde jeg spist lite i forveien gikk det dårlig. Løping før frokost gikk som regel dårllig med mindre jeg hadde spist meg ihjel kvelden før. Hard trening mange dager på rad ga også dårlig effekt. I tillegg slo varmen meg som regel helt ut. De løpene jeg har prestert best på, har foregått i småregn og 5-ish °C.

Ok, takk! =) de tingene du nevner med energi og trening i forveien har jeg også tenkt litt på. Spør litt videre, generelt til folk her:

- i hvilken grad spiller kostholdet inn på evnen til å drive intervalltrening med høy grad av effektivitet (altså komme seg opp i rett pulssone og holde seg der ut dragene)?

- hvilke muskulære forhold (for eksempel mtp styrketrening av de musklene man bruker også i utholdenhetstreningen, for eksempel lår) virker inn på evnen til å drive intervalltrening med høy grad av effektivitet?

Annonse

Det handler både om energiinntak og hvor sliten kroppen er den dagen - men, jeg anbefaler deg uansett å ta en laktattest og en O2-test for å sjekke hvilke sone du kan ligge i lenge uten å få melkesyre + å vite hvordan du mest effektivt kan trene for å forbedre deg. Tror du vil få betraktelig mer ut av treningen din da :) Lykke til!

• 1 år senere...

Mindre søvn, trent mer dagene før, mer stress, mer mat? Feil mat? For mye sukker? Eksempler bare, men selv om de fysiske forholdene er de samme, samme sykkel, belastning osv er ikke du den samme...

Note to self: les hele tråden før jeg svarer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...