Gå til innhold

Vil du være med på et forskningsprosjekt?


StiligeCecilie

Anbefalte innlegg

Sånn jeg forstod det, skal alle få presentert og følge samme programmet, også skal man se ha som er mest effektivt av BodyPump i sal, BodyPump med PT som pusher deg, og BodyPump på egenhånd.. Du kan jo gjette selv hvilken gruppe jeg tror "vinner".. Men man kan jo ikke bare anta og gå ut fra ting i forskning, det må dokumenteres, derfor.

Jeg tror det, in real life, vil variere mye. Jeg tror at en GOD gruppeinstruktør er bedre enn en dårlig PT, men i all hovedsak får man nok mer ut av å trene med PT enn å gå på gruppetimer.

Jeg må ha misforstått, jeg trodde det bare var en av gruppene som skulle trene BodyPump...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må ha misforstått, jeg trodde det bare var en av gruppene som skulle trene BodyPump...

Såvidt jeg har forstått, er hele poenget at alle skal kjøre samme opplegget.. Hehe. Har ikke så innmari stor tro på den gruppen som skal trene på egenhånd, desverre, bodypump er fæle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått, er hele poenget at alle skal kjøre samme opplegget.. Hehe. Har ikke så innmari stor tro på den gruppen som skal trene på egenhånd, desverre, bodypump er fæle saker.

"Målet er å undersøke tre former for styrketrening for å se hva som virker best."

Bodypump, bodypump, bodypump = 3? Nei, det er nok bare èn gruppe som skal kjøre Bodypump, èn gruppe styrketrening på gymmet med PT (vektrom, apparater etc) og èn gruppe som skal få et program av en veileder og trene dette selv på gymmet (vektrom, apparater etc).

For å se hvilken form for styrketrening som virker best kan de jo ikke være det samme. Da måtte målet vært å undersøke hvilken oppfølging av treningen har på effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Målet er å undersøke tre former for styrketrening for å se hva som virker best."

Bodypump, bodypump, bodypump = 3? Nei, det er nok bare èn gruppe som skal kjøre Bodypump, èn gruppe styrketrening på gymmet med PT (vektrom, apparater etc) og èn gruppe som skal få et program av en veileder og trene dette selv på gymmet (vektrom, apparater etc).

For å se hvilken form for styrketrening som virker best kan de jo ikke være det samme. Da måtte målet vært å undersøke hvilken oppfølging av treningen har på effekten.

Ok, som sagt så misforstod jeg sikkert når Rustaden selv presenterte opplegget for oss i våres. Whatever ;)

:cat:

(Hva mener du hun forventer å få ut av dette forskningsprosjektet, da? Man kan jo ikke sammenligne epler med sement, og forvente noe fornuftig ut av det. Jeg forstod det slik at hun vil forske på om PT er bedre eller mindre hensiktsmessig enn timer i sal, og for at man skal kunne forske på det må jo nødvendigvis opplegget være nogenlunde det samme, no? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du misforstår nok litt enda. :) Vi tar et annet eksempel;

Hva forbrenner mest fett av:

1. Løpe

2. Sykle

3. Svømme

Det er samme måte her i dette prosjektet:

1. Bodypump (saltime med en fit instruktør som skriker til deg)

2. Styrketrening med PT (du løfter vekter, drar i kabler og trykker på apparater mens en svær gubbe står og pusher deg)

3. Styrketrening alene (du gjør som i 2 bare uten PT som pusher, men du har fått veiledning første time og program som 2)

4. De gjør ikke en shit annerledes

Du kan jo sammenligne epler og sement. Hva smaker best? Hva er best å bygge hus av? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva man måler. Bedre i forhold til hva? Mer muskelvekst? Mer ned i vekt? Mest reduksjon i fettprosent? Best styrkeøkninger?

Sånn jeg tolker det så blir det:

A - standard bodypumptime

B - styrketreningsopplegg med PT tilstede som veileder og motiverer

C - styrketreningsopplegg som man gjennomfører på egenhånd

Dette er faktisk tre helt forskjellige treningsalternativer. Selv om treningsopplegget i gruppe B og C er det samme, så vil det være en forskjell på å gjennomføre alene og det å ha en person som følger deg opp og pusher deg.

Personlig vil jeg anta (som de fleste andre) at gruppe B vil få de beste resultatene, men det avhenger som sagt av hvordan de måler resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg tolker det så blir det:

A - standard bodypumptime

B - styrketreningsopplegg med PT tilstede som veileder og motiverer

C - styrketreningsopplegg som man gjennomfører på egenhånd

Riktig!

Men - de som trener med PT og de som trener alene skal - såvidt jeg forstod - følge samme "opplegget" som de i sal gjør, mtp øvelser, repetisjoner og antall sett - og på den måten skal hun kunne sammenligne. Forstår vi hverandre nå, Colli?

EDIT: Men, som sagt, om jeg har misforstått helt, så skal jeg være den første til å innrømme det når den tid kommer, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du hun forventer å få ut av dette forskningsprosjektet, da? Man kan jo ikke sammenligne epler med sement, og forvente noe fornuftig ut av det. Jeg forstod det slik at hun vil forske på om PT er bedre eller mindre hensiktsmessig enn timer i sal, og for at man skal kunne forske på det må jo nødvendigvis opplegget være nogenlunde det samme, no?

Det står jo i linken jeg skrev i første post.

Målet er å undersøke tre former for styrketrening for å se hva som virker best.

BodyPump og personlig trening – endringer i muskelstyrke og kroppssammensetning

For å ta det helt på spissen da.

Kari har lagt på seg litt, og føler seg dvask. Hun må begynne å trene! Hun stikker ned på SATS og spør hva medlemsskapet koster. Hun får da valget mellom å gå på gruppetimer (kollektiv trening med instruktør i sal), styrketrening med en PT eller å trene styrke på egenhånd. Kari lurer da på hva hun får best utbytte av i en gitt tidsramme.

Det er dette forskningsprosjektet skal gi svar på.

Sånn var det jeg forstod det iallefall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VET du det, eller bare antar du det?

Det kan jo virke slik iflg. artikkelen.

To av gruppene vil trene på NIH (B og C). Gruppe B (personlig trening) avtaler trening med sin respektive personlige trener, og gruppe C (treningsveiledning) får fri tilgang til treningssenteret på NIH og trener når det måtte passe, bortsett fra første treningsøkt hvor en veileder skal gå igjennom treningsprogrammet dere skal følge.

Grunnen for at en av gruppene har med PT er vel bare for å få hjelp til å presse seg lenger og til å utføre teknikker mer rett, ikke for at de skal få egne opplegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...