Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok,takk for svar alle sammen altså:)

Jeg har en aktiv jobb,barnehage og jeg har to barn selv,så er vedig aktiv. Sitter stort sett bare i ro og slapper av to timer hver kveld..om d er så mye...jeg får ikke mye ro akkurat:P

Menneh..hva er lurt å gjøre nå egentlig? Trives god med å gå lange turer i tillegg til alle styrkeøktene i uka..kjipt å skulle kutte ned på trening egentlig...Noen som har et par gode råd å komme med da til evt opplegg? Altså..skal jeg feks ha mer styrke,indre cardio?

Ang stress så ja..d er en veldig stor sjangse for at d er noe av d jeg sliter mest med...aner ikke hva jeg gjør med det:(

Fortsetter under...

Ok,takk for svar alle sammen altså:)

Jeg har en aktiv jobb,barnehage og jeg har to barn selv,så er vedig aktiv. Sitter stort sett bare i ro og slapper av to timer hver kveld..om d er så mye...jeg får ikke mye ro akkurat:p

Menneh..hva er lurt å gjøre nå egentlig? Trives god med å gå lange turer i tillegg til alle styrkeøktene i uka..kjipt å skulle kutte ned på trening egentlig...Noen som har et par gode råd å komme med da til evt opplegg? Altså..skal jeg feks ha mer styrke,indre cardio?

Ang stress så ja..d er en veldig stor sjangse for at d er noe av d jeg sliter mest med...aner ikke hva jeg gjør med det:(

Ettersom du har gått i underskudd en lang tid ville jeg lagt meg på vedlikehold en stund før du igjen justerer ned :)

Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Ettersom du har gått i underskudd en lang tid ville jeg lagt meg på vedlikehold en stund før du igjen justerer ned :)

Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

ok..men der er d je synes er vanskelig seh...aner ike når jeg er i vedlikehold:P basalforbrenninga mi er på ca 1600 kcal...så på feks 1900 kcal...er jeg da i vedlikehold eller ?

Men det blir egentlig feil ettersom man skal ta utgangspunkt i vedlikeholdsforbrenningen. Og selvfølgelig er vedlikehold variabelt, men det er alikavel den man tar utgangspunkt i. Tenk deg en linje med 0 i midten, minus på venstre siden og plus på den andre. Vedlikehold er ca. 0. Du går verken opp eller ned i vekt. Derfor justerer man etter det :) Basalforbrenningen endrer seg også ettersom om du får mer muskler, så den er ikke konstant.

Da misforstår du hva jeg prøver å si.. Jeg prøver å vise viktigheten av å selv regne ut og være bevisst over kaloriinntak og kaloriforbruk. Klassiske feilen er at man overestimerer kaloriforbruket sitt og undervurderer kaloriinntaket. Nå ser det ut som at trådstarter har bra kontroll på kostholdet sitt, men ikke tenker igjennom hva kosthold og trening egentlig har å si for å nå målet hun har.

Det er så enkelt (og så vanskelig) som at om du ønsker å gå ned et halvt kilo i uken så betyr det et kaloriunderskudd på 500 kcal hver dag, og ut i fra det trådstarter skriver så har hun ikke det.

ok..men der er d je synes er vanskelig seh...aner ike når jeg er i vedlikehold:p basalforbrenninga mi er på ca 1600 kcal...så på feks 1900 kcal...er jeg da i vedlikehold eller ?

Ja nettopp.. dette er akkurat det som er poenget mitt!

ok..men der er d je synes er vanskelig seh...aner ike når jeg er i vedlikehold:p basalforbrenninga mi er på ca 1600 kcal...så på feks 1900 kcal...er jeg da i vedlikehold eller ?

Bruk Fitnessbloggen.no - Kalorikalkulator | Facebook og regn ut. Det du får er ikke noe eksakt tall, det er bare sånn ca, derfor må du føle deg fram :) Du går sikkert litt opp i starten ettersom kroppen kanskje holder litt mer vann. Men det kommer nok til å løsne etterhvert det også. Men så lenge du går ned i cm så kommer nok vekten til å følge etter til slutt :) Stress litt ned og ikke tenk så mye, det hjelper kanskje litt på :) Når man stresser mye holder kroppen mer vann, som igjen kan være grunnen til vektstagnasjon.

Annonse

Eelise sine råd er fine og veldig by the book, men jeg tror dessverre ikke du kommer til å se noen vektnedgang ved å spise 1800-2000 kalorier om dagen og å stresse ned med å sitte i lotus-stilling.

Siden du likevel går ned i cm, og ikke ned i vekt, så betyr det at du ligger i vedlikehold og mister fettprosent. Som i de flestes øyne er det beste. (y) Men som jeg forsto på deg så vil du i tillegg miste noen kilo, og da er det 500 kcal i minus hver dag som gjelder for å gå ned et halvt kilo i uken.

Da misforstår du hva jeg prøver å si.. Jeg prøver å vise viktigheten av å selv regne ut og være bevisst over kaloriinntak og kaloriforbruk. Klassiske feilen er at man overestimerer kaloriforbruket sitt og undervurderer kaloriinntaket. Nå ser det ut som at trådstarter har bra kontroll på kostholdet sitt, men ikke tenker igjennom hva kosthold og trening egentlig har å si for å nå målet hun har.

Det er så enkelt (og så vanskelig) som at om du ønsker å gå ned et halvt kilo i uken så betyr det et kaloriunderskudd på 500 kcal hver dag, og ut i fra det trådstarter skriver så har hun ikke det.

Skjønte det nå (hehe, litt treig?). Men når du skriver du ligger på 1400kcal og basalforbrenningen din er 1500, da har jo du trekt ifra vedlikeholdsforbrenningen da. Ble bare forvirret siden jeg tenkte du mente man skulle trekke fra basalforbrenningen :) Og at du kalte basalforbrenningen for vedlikehold og ca. vedlikehold for overskudd :)

Eelise sine råd er fine og veldig by the book, men jeg tror dessverre ikke du kommer til å se noen vektnedgang ved å spise 1800-2000 kalorier om dagen og å stresse ned med å sitte i lotus-stilling.

Siden du likevel går ned i cm, og ikke ned i vekt, så betyr det at du ligger i vedlikehold og mister fettprosent. Som i de flestes øyne er det beste. (y) Men som jeg forsto på deg så vil du i tillegg miste noen kilo, og da er det 500 kcal i minus hver dag som gjelder for å gå ned et halvt kilo i uken.

Det hjalp iallefall for meg å øke kcal inntak og trene litt mindre etter en periode med langt underskudd :)

Og for å svare på det siste spørsmålet ditt, fortsett å tren styrke 4 ganger i uken (hva trener du forresten?), maks 1-2 kondisjonsøkter i uken som 4x4 eller spinning, og fortsett å gå turer som du gjør.

Dagene du trener styrke og kondisjon kan du ligge minus 300 kcal ca i stedetfor 500kcal de andre dagene.

Og husk, ønsker du å spise 1000 kcal ekstra på lørdagene så må du enten bøte for det med mindre kalorier i ukedagene eller legge inn flere (maaange og laange) gåturer.

Skjønte det nå (hehe, litt treig?). Men når du skriver du ligger på 1400kcal og basalforbrenningen din er 1500, da har jo du trekt ifra vedlikeholdsforbrenningen da. Ble bare forvirret siden jeg tenkte du mente man skulle trekke fra basalforbrenningen :) Og at du kalte basalforbrenningen for vedlikehold og ca. vedlikehold for overskudd :)

Ok for å gjøre det enda enklere da.. et helt idiotisk eksempel: basalforbrenning = 1500 kcal, du ligger heeelt i ro hver eneste dag i en uke og får servert 1500 kcal på sengen så du ikke beveger deg og forbrenner ett kcal mer enn 1500 kcal. Om du da ønsker å gå ned et halvt kilo i uken, så betyr det at du må spise 1000 kcal hver dag. Er vi enig da? :)

Annonse

Ok for å gjøre det enda enklere da.. et helt idiotisk eksempel: basalforbrenning = 1500 kcal, du ligger heeelt i ro hver eneste dag i en uke og får servert 1500 kcal på sengen så du ikke beveger deg og forbrenner ett kcal mer enn 1500 kcal. Om du da ønsker å gå ned et halvt kilo i uken, så betyr det at du må spise 1000 kcal hver dag. Er vi enig da? :)

Jepp, egentlig hadde begge rett, vi bare tenkte på forskjellige måter :D

Du har en estimert basalforbrenning på 1500kcal, aktiv jobb og er aktiv ellers med to små barn. Hvordan i allverden kommer du fram til at dette bare utgjør totalt 2000 kcal? På din vekt kan du regne at hurtig gange forbrenner ca 5kcal/min, så kan du bruke det som et utgangspunkt. Jogging ligger på ca 10kcal/min.

Hvis du går ned i cm mens vekten står stille, så er det et tegn på at du mister fett. Vekten vil følge etter etterhvert, det er bare å slappe av.

Ja nettopp.. dette er akkurat det som er poenget mitt!

Selvfølgelig er jeg i underskudd. Jeghar vært i stort underskudd i 6 mndr nå,har jo gått ned på dette?

Men når jeg spør kan du jo svare også hvis du vil hjelpe da...mener du at jeg ikke er i underskudd ifølge deg før jeg er på minst 1400 kcal dag?:huh:For d er i mine øyne veldig lite:/

Du har en estimert basalforbrenning på 1500kcal, aktiv jobb og er aktiv ellers med to små barn. Hvordan i allverden kommer du fram til at dette bare utgjør totalt 2000 kcal? På din vekt kan du regne at hurtig gange forbrenner ca 5kcal/min, så kan du bruke det som et utgangspunkt. Jogging ligger på ca 10kcal/min.

Hvis du går ned i cm mens vekten står stille, så er det et tegn på at du mister fett. Vekten vil følge etter etterhvert, det er bare å slappe av.

1650 er basalforbrenning. Jeg har ikke kommet frem til at det utgjør 2000 kcal...men jeg hadde ligget høyere tidligere og da funket det heller ikke...så gikk ned mer på kcal og d var da jeg gikk ned de 20 kg...har ikke mistet nevneverdig muskelmasse hellr..så d kan ikke være feil d jeg har gjort?

Jeg bruker pulsklokke når jeg trener men hvor eksakt den er d vet jeg ikke,men når jeg går fjellturer på 3-4 timer så pleier den å vise omtrendt 1500-1800 kcal forbrent. dette gjør jeg to tre ganger i uka..i tillegg til styrketreninga og intervaller ved siden av den....så jeg burde jo ifølge mitt eget hode forbrenne en god del..slik at å ligge på 15-1600 kcal er for lite...men d er veldig mange motigelser så jeg blir forvirret:p En av dere sier 1400 kcal mens den andre sier legg deg på 1900 til godt over 2000 kcal...vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre...og jeg har jo prøvd begge deler før egentlig.

Men jeg skal prøve på det jeg har fått beskjed om her nå og prøve å ikke stresse liivet av meg...det er veldig vanskelig å slappe av når man har så mye igjen å gå ned i vekt..synes jeg da...jeg har liksom ikke lyst til å holde på slik i lange tider..å legge seg på vedlike hold og ikke skulle tenke på vektnedgang er mye mer avslappende:P

Men hun har jo helt tydelig ikke et underskudd.. det er jo det som er problemet her :dry:
Jeg skjønner ikke hvordan du har kommet frem til at jeg ikke er i underskudd...selvfølgelig har jeg og er jeg i underskudd..jeg hadde ikke gått ned 20 kg ellers;) Tenk deg om...hvis jeg skulle spist for å holde vekta stabil ville jeg vært opp i omtrendt 2500 på en treningsdag. ivertfall ifølge alle kalkulatorene jeg har prøvd.

men jeg kan ikke spise bare 1000 kcal daglig emd min aktive hverdag,det er galskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...