Gå til innhold

Hvorfor trener ikke fotballspillere BEIN?


asianface

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig fotballspillere trene benkpress og overkropp øvelser.

Men ikke bein???? knebøy, markløft, utfall og andre ettbeins varianter?

Kraft(som vil gi deg bedre balanse i tillegg), hurtighet, spenst er ting som kan utvikles

via styrketrening. Pluss på med bevegelighetstrening og støt og vendinger.

Fotball er jo nettopp dominert av disse ferdigheter?

Ta f.eks Cristiano Ronaldo, Yaya Toure, Gareth Bale, Hulk osv.

dette er gutter som garantert har egen fysisk trener, og som trener MYE bein.

Hvorfor er det sånn i Fotball-Norge?

Min mening er at den dagen Fotball-Norge virkelig har mer fokus på BEIN styrke og de nevnte er jeg ganske sikker på at de vil produsere flere gode spillere nettopp fordi det vil gjøre deg til en bedre spiller med bedre ferdighetsregister utenom taktiske evner + teknikk

Si deres mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er din kilde til at spillere ikke trener bein?

Det er bare at bein ikke trenes like ofte som en som fokuserer på styrke og muskelvekst, mye grunnet for at de bruker bein veldig mye, men bein trenes innimellom for å opprettholde ett visst nivå.

Handler om å være sterk nok på overkropp for det er der mye av spilleres kroppskontakt er, samt at det fokuseres da seff på balanse i bein.

Hvorfor trene mer styrke enn du trenger i en spesifikk sport. Fotball er kunst og logikk. Mye teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballspillere trener bein vet jeg. Mulig, som Wild Vegan, sier at de trener mindre styrke på bein enn de som har fokus på muskelvekst, men nå er det sikkert ikke like lett å få inn styrketrening mellom all løpingen de gjennomfører mtp å få restitusjonen i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at du snakker om fotball i øvre nivåer, men jeg snakker kun av egen erfaring. Da jeg spilte fotball aktivt trente vi mye styrke og stabiliseringsøvelser for å styrke ledd og bedre balansen. Dette skjedde ikke i styrkerommet, men i friluft med kroppsvekt. 20-30min hver trening. Poenget: om vi satte av såpass med tid hver trening på amøbenivå, ville jeg nok tro at fotballspillere ellers trener bein også, på en eller annen måte utenom løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din kilde til at spillere ikke trener bein?

Det er bare at bein ikke trenes like ofte som en som fokuserer på styrke og muskelvekst, mye grunnet for at de bruker bein veldig mye, men bein trenes innimellom for å opprettholde ett visst nivå.

Handler om å være sterk nok på overkropp for det er der mye av spilleres kroppskontakt er, samt at det fokuseres da seff på balanse i bein.

Hvorfor trene mer styrke enn du trenger i en spesifikk sport. Fotball er kunst og logikk. Mye teknikk.

Takk for svar :)

Jeg har ikke sagt at "alle" ikke trener bein, men ser stadig fotballspillere og kjenner som kunne forbedret styrken sin via beintrening :)

Min kilde er at jeg har flere venner som spiller alt i fra 1. divisjon, 2 divisjon og ned til junior-elite som ikke trener bein i det hele tatt , og ikke engang opprettholder det on-season. Bein bør ihvertfall opprettholdes for å holde et visst nivå som du sier ja :)

minst engang i uken er å anbefale.

Kraft i beina gir forbedret balanse og kontroll over ballen under press ikke minst hurtighet, spenst og skuddhastighet som kan gjøres via beintrening. Ettbeinsvarianter f.eks er jo øvelser som fotballspillere kan dra nytte av som forbedrer både balanse, minsker skaderisikoen, skade, styrke og kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Som fotballspiller vil jeg si at selv om styrke er viktig, kommer som regel for eksempel kondistrening og teknikk foran eventuelt styrke. Men det er jo selvsagt viktig å trene bein som fotballspiller. Jeg personlig følte at jeg fikk mer ut av fotballen da, men jeg vil heller prioritere fotballtrening enn for eventuell styrketrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent "sammen" med mange av rosenborgspillerne og de flere juniorer osvosv. Jeg vil si det er mest chins, benkpress og armhevinger det går i. Noen trener bein innimellom, men da er det kvartbøy .. gjerne med så lette vekter at det utføres spensthopp på slutten. Tror litt tung bøy hadde gjort susen for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...