Gå til innhold

Low bar vs. high bar knebøy


Espen-h

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er best av eple og pære?

Kommer helt an på hva du liker, og hva målet ditt er. Det er maaange forskjellige meninger om dette. Mark Rippetoe er helsvoren "low bar"-fan og anbefaler i alle tilfeller dette. Andre mener en mer ut av "high-bar"-bøy. Men igjen, det kommer helt an på hva målet ditt er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Jeg vinglet mye mellom dette med høy og lav stangplassering, smalt eller bredt grep og smal eller bred eller sumobred beinstilling. Etter mange omganger med prøving, feiling og diverse ble konklusjonen såre enkel. Det som passet best for meg slik at jeg kunne holde stanga komfortabelt, samtidig lettest nå dybde utifra hvordan jeg er skrudd sammen er det jeg endte opp med.

F.eks om man hører på Louie Simmons så handler alt om meget bred beinstilling og lav stang med relativt bredt grep, der det hammres inn at alt handler om sterke hamstrings, glute etc. Og dette er jo vell og bra, men så må man ta i betraknting at han snakker her om løfting med drakt og gjerne fra monolift etc. Så selv om noe blir anbefalt, kan det være anbefalt for helt andre rammer en man selv opererer innen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Personlig så økte jeg ganske mye på en lavere stangplassering når jeg ble vant til det, følte meg mer stabil, stangen lå bedre på ryggen, fikk rumpa mer ut bak da jeg måtte lene overkroppen mer fram for tyngdepunktet ble endret så alt i alt følte jeg at jeg fikk en mere solid positur og økte 20kg på 1RM første dagen. Men skal sies at jeg også økte beinbredden noe samtidig som gjorde at jeg fikk skutt ut knærne bedre og kommet bedre ned mella beina i stedet for å "knekke sammen som et trekkspill" :) Men i ettertid har også snevret inn armplasseringen på stangen som har flyttet stanga litt opp pga mobiliteten i skuldre etc. Og jeg flyttet benstillingen et ørlite grann inn igjen da for bredt var vanskelig å nå dybde da jeg er stiv som en stokk i lysk etc.

Alt i alt tok det litt tid men det er verdt det, om jeg blir å gjøre flere forandringer får tiden vise. Har testa alt fra sumobredt til skulderbredt, høy stang og lav, bredt grep og smalt så rådet består....prøv deg litt fram :)

Beinstillingen kan du f.eks teste uten stang omså å se hvor smalt/bredt du må stå for å best mulig nå dybden, men allikvell ha spenn i ryggen og at ting føles bra. Deretter legge på stang og kjenne litt på høy/lav og hvordan ting endres (forovertung, bakovertung, knær for langt fram, overkropp etc da du må flytte overkroppen litt pga stangplassering for å ha tyngdepunktet på midten) Dette vil kunne føre til litt endringer i beinbredden da overkroppen vil kunne påvirke oppspennet i korsrygg (runding i bunn/rumpa detter inn under deg) Og når du har kjent litt på det, se hvordan du må holde for best mulig ha kontroll på stanga der du vil ha den. Da vil du også kjenne på hva du liker best av albuene ned og under stanga slik man ofte ser i "high bar" og styrkeløft, eller albuene mer opp og bak om stanga kommer så langt ned at du trenger litt ekstra kjøtt å legge den på ala det Ripptoe mener er best. Mye her avhengiger av hvordan du er, proposjoner, mål, hva som er behagelig etc etc :)

Håper det ga mening, ble litt rablet ned etterhvert som jeg tenkte :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre begge?

Ref Asbjørn Randen "Den største framgangen fikk jeg etter at jeg begynte å kjøre kun nakkeknebøy, også på konkurranse. Jeg taper noe på dette i raw-styrke, men det gir mye bedre uttelling med utstyr." Link.

Mer skånsomt for rygg og skuldre samtidig som det er lettere å løfte penere/bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...