Gå til innhold

Teknikk knebøy + markløft


marwes

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle selvsagt ha gjort dette med en gang jeg ble medlem av Fitnessbloggen, men som "de" sier er det bedre sent enn aldri.

Under følger to videoer. Video 1 er knebøy.

Første delen av videoen (fram til 35 sekunder) er med lett vekt (50 kg), for og ha noe å sammenligne med. Andre del av video 1 er med 80 kg (man skal kunne få med seg overgangen..)

Video 2 er markløft.

Først noen løft med 100 kg (fram til 40. sekund), deretter med 130.

Ingen av videoene har lyd, så ingenting galt med høyttalerne dine.

Egne kommentarer til videoene:

Synes knebøyteknikken ser forholdsvis grei ut. Kommer litt langt frampå med overkroppen i noen av repetisjonene på 80kg., ellers synes jeg det ser ganske bra ut.

Markløftteknikken på 100kg har jeg selv ikke så fryktelig mye å utsette på, vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Men jeg kunne vært mer eksplosiv og fått ryggen raskere tilbake, spesielt på 130 kg. Akkurat der synes jeg man ser ganske tydelig forskjell på fra 100 til 130 kg. Retter beina ut for fort på 130 kg. i forhold til med 100 kg. Får rumpa dermed for høyt opp.

Hva synes dere? Hva kan jeg gjøre bedre? Hva gjør jeg allerede bra?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knebøyen er litt grunn. Ellers ser det bra ut, ingenting å utsette egentlig. Du kan godt sette deg litt mer bak for å få brukt posterior chain mer, knærne dine går ganske langt frem, uten at det er noen krise.

Vanskelig å se fra denne vinkelen, men ser ikke ut som du presser knærne noe særlig ut? Gjør det.

Startposisjonen din i markløft er for lav (hoftene er for lavt ned), og knærne er for langt frem. Ser ut som stanga ligger over tærne dine. Den skal være over midten av foten.

Se:

Fiks det så er det omtrent perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se fra denne vinkelen, men ser ikke ut som du presser knærne noe særlig ut? Gjør det.

Startposisjonen din i markløft er for lav (hoftene er for lavt ned), og knærne er for langt frem. Ser ut som stanga ligger over tærne dine. Den skal være over midten av foten.

Takk for tilbakemelding.

Ja, prøver å presse knærne ut litt. Beinstillingen er forøvrig omtrent skulderbredde med tærne i lett vinkel utover.

Enig i markløftkommentarene. Var lettere å måle etter da jeg gjorde det med sko, men får tenke at jeg må dele foten i to i større grad enn jeg gjør nå. Deadlift set up videoen til Rippetoe er veldig grei og enkel, skal få stanga nærmere leggene neste gang, og dermed ikke la hoftene komme for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta det som et positivt tegn at det ikke kommer så mange kommentarer! Marken ser i mine øyne helt greit ut. Noen vil vel kommentere at nakken skal være i nøytral posisjon, men mange mener det motsatte slik at det blir mer en smakssak hvordan man vil ha hodet. Når det gjelder knebøyen syns jeg kanskje du kan legge mer vekt på hælen. Start øvelsen ved å skyte hofta bak, og ikke start ved å bøye knærne. Det er mulig jeg tar feil nå, men det ser muligens ut som om du ligger litt frempå foten din. Prøv å vinke med tærne neste gang du bøyer. Om du klarer dette, er vekta riktig fordelt på fotbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...