Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å trene styrke tre eller fire ganger i uka (er relativt nybegynner, men har trent litt styrke før, og er "ganske" sterk, særlig i beina).

Er det lurt å trene overkropp 2 ganger i uka og underkropp 2 ganger, eller bør jeg trene overkropp 1 gang, underkropp 1 gang og hele kroppen 1 gang? Tenker to små kondisøkter i uka, vil øke lengde osv på dem når jeg får litt mer muskelkraft - tror kanskje det vil bli litt mer motiverende å trene kondis da.

Hvilke øvelser anbefaler dere for å bygge mer muskler i ryggen og magen?

Og hvilke arm/skulder-øvelser er gode for å forbrenne og få mer markerte muskler?

Vil forøvrig hovedsaklig bruke frivekter :)

Jeg er forøvrig en jente på 20 år, 166 høy, veier ca 80 kg. Hadde satt stor pris på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10103-kunne-noen-hjulpet-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville anbefalt å trene hele kroppen 3 ganger i uka, ved å bruke et fullkroppsprogram. Hvis du vil ha det enkelt kan du bruke RYP, litt mer variert x-press for å komme med noen forslag.

For rygg/mage styrke anbefaler jeg bruk av slynger, det er super trening for kjernemuskulaturen!

Ja fullkroppsprogram som Benedicte foreslår, men hovedfokus på basisøvelsene som knebøy, markløft, pullups/chins/militærpress og brystpress. Det er de mest effektive øvelsene som du får mest utbytte av.

Slynge er sikkert vel og bra, men etter min mening bortkastet tid. Utenom hvis det er planken du tar i slyngen, da er det godkjent.

Hei :) med tanke på nybegynner, er du helt fersk på helsestudio, eller x antall mnd år siden sist? :) vil anbefale fullkroppsprogkram, Baseøvelser er vel så bra, men som nybegynner vil jeg heller anbefale alternativer. benpress, brystpress, sittende roing etc. Skjønner at du vil prøve frivekter, men med tanke på at du er nybegynner så er det viktig å lære seg hvordan musklene fungerer og få et samspill med resten :) Lykke til! :)

Hei :) med tanke på nybegynner, er du helt fersk på helsestudio, eller x antall mnd år siden sist? :) vil anbefale fullkroppsprogkram, Baseøvelser er vel så bra, men som nybegynner vil jeg heller anbefale alternativer. benpress, brystpress, sittende roing etc. Skjønner at du vil prøve frivekter, men med tanke på at du er nybegynner så er det viktig å lære seg hvordan musklene fungerer og få et samspill med resten :) Lykke til! :)

Og kan man ikke "lære seg hvordan musklene fungerer" gjennom frivekter? Da du faktisk ikke havner i en låst posisjon, som jeg personlig ville sagt gir deg mye mer kunnskap om hvordan kroppen din fungerer, i forhold til bevegelsesbane og balanse.

Annonse

Anbefale en nybegynner å starte med frivekter er ikke å anbefale med tanke på høyere skaderisiko (samspill med muskler og nerver) derfor er apparater et godt sted å begynne, men videre så er frivekter helt riktig vei å kjøre på. Jeg hadde ikke anbefalt noen å kjøre en bil med 500 hk når man er helt fersk, man må bygge seg oppover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...