Gå til innhold

24 timers faste?


corax

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å vende hode og kropp til en sunnere livsstil, og av ren nysgjerrighet (og noe grunnet for mye mat i dag) lurer jeg på om det er greit å prøve en 24 timers faste? Har spist etter PSMF den siste uke, men overdrev nå på min første spisedag - og nå savner jeg den tilnærmet tomme magen min! Er det greit for kroppen min dersom jeg ikke spiser i morgen, men passer på å få i meg nok væske? Har lest artikler om PF, men vet ikke om det gjelder noe annet dersom man "dropper" spisevinduet en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe problem fysiologisk sett å faste i 24 timer, men det kan høres ut som du tenderer litt mot å skulle straffe deg selv for overspising. Det kan være problematisk men jeg bare gjetter her.

Grunnen er nok først og fremst at jeg vil komme meg tilbake på det sporet jeg har vært de siste ukene så fort som mulig, og av erfaring synes jeg det er mye enklere, om jeg kan si det sånn, å spise mat som er bra for meg når jeg ikke er stappmett sånn som nå. Men om det kan føre til dårlige vaner lar jeg være. Tror du det er lurere om jeg går tilbake til min vanlige 1 egg til frokost, salat til lunsj og magert kjøtt + grønnsaker til middag i morgen i stedet for å faste? Alt for å ikke ødelegge for mye for meg selv, det er jeg ferdig med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner deg selv best forhåpentligvis, og forhåpentligvis ser du hvorfor du vil ta en slik 24 timers faste.

Det ER en fin måte å bryte et mønster på, lage et stort energiunderskudd raskt, og komme tilbake på rett spor så lenge det gjøres av de riktige grunnene. Gjøres det av de feile grunnene er det like effektivt, det kan bare gjøre at du bruker faste som 'straff' og kommer inn i en overspising/fastesyklus som er stressende og unødvendig.

Takk for gode svar, det er forståelig at man er forsiktig med å anbefale folk til å ikke spise dersom man ikke vet hvordan deres forhold til mat er :) Da forsøker jeg uansett å faste i morgen, blir spennende. Er det noen praktiske tips jeg burde ha med meg, annet enn å få i meg nok væske? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke PSMF og 24 timers faste skal kombineres. Lær heller av feilen din.

Når det gjelder faste utover 18-ish timer er det hovedsakelig intramuskulært fett som forbrennes - ikke så mye av det andre. Ellers er hovedgrunnen til å faste at man får økt blodtilførsel til problematiske fettdepoer og at det blokkerer alfa-reseptorene i det fettet. Så...egentlig liten vits i med faste i det hele tatt før du passerer 10% kroppsfett. Det *er* behagelig å spise etter IF når du går på PSMF slik at du føler at du får et skikkelig måltid, men husk at PSMF gir deg akkurat så lite kalorier som kroppen din trenger, og det er neppe lurt å sende kroppen inn i større underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er lite vits å fatse 24 timer, for meg som har rundt 19% fett? Det holder å faste 14-18timer som jeg gjør på IF, for å oppnå det samme resultatet som feks de som følger silje mariela sitt opplegg?

Tja...det er bevist at faste over 18-20 timer øker oksidering av intramuskulært fett på bekostning av annen forbrenning. Det vil fremdeles være et vekttap, men man vil ende opp med å se flatere ut med mindre fett i musklene. Jeg har lest mye av både Pilon, Lyle og Martin, og jeg ser ingen god grunn til å faste så lenge om gangen...18-20 timer holder i massevis, eller man kan prøve seg på varianten jeg leker med for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å følge opp det LEtC sa over:

"In short-term fasting there's a significant increase in subcutaneous FFA oxidation. That's just a fancy way of saying that you're mainly burning body fat and nothing else. For up to 14-20 hours* after a 600-calorie meal in normal-weight subjects, fat is only mobilized from body fat stores in resting individuals.

* 14-20 hours in a completely sedentary state should easily equal 12-18 hours in real life.

Past this time point, fat burning increases further. That goes without saying. But it's not necessarily the type of fat you're after that you'll be burning. Somewhere in between the 10- and 30-hour time point, the oxidation of intramuscular fat increases greatly, but no increase is seen in subcutaneous fat. Subcutaneous fat simply can't keep up with demand, so you're playing a game of diminishing returns if you push the fast too long. Coupled with the escalating rate of de novo gluconeogenesis, and subsequent risk of muscle catabolism, fasting for too long may not be very conducive for a lean individual seeking optimal lean mass retention while targeting stubborn body fat."

http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge opp det LEtC sa over:

"In short-term fasting there's a significant increase in subcutaneous FFA oxidation. That's just a fancy way of saying that you're mainly burning body fat and nothing else. For up to 14-20 hours* after a 600-calorie meal in normal-weight subjects, fat is only mobilized from body fat stores in resting individuals.

Takk for quote'n. Jeg hater å lete etter referanser, så jeg lar folk få lov til å bestemme selv om de vil høre på meg eller ikke :D

Det som står over her er også bakgrunnen for at jeg tar en time der jeg gulper i meg kalorier midt i fasten, og til nå ser det ut til å fungere bra. Jeg hadde neppe turt å gjøre det når jeg går ned på ensifret fettprosent, men inntil videre har jeg mer enn nok til å fylle blodbanene med heeeeerlig energi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huuh? Så hvis man til vanlig følger PF så er det liten vits med 24 timers faste en gang i uka feks?

Det som er problemet er at en lengre faste vil, til tross for at prosentandelen energi som kommer fra fett, vil tære mindre på fettlagrene man vil bli kvitt og mer på intramuskulært fett. Det gir rett og slett ingen ekstra fordeler, men det går fint å kutte ned på kaloriene til PSMF-nivå og få både effekten av faste og av PSMF

Jeg gjør både PF og 24-timers faste :) Det går helt fint! Poenget var vel at man ikke skulle kombinere PSMF med 24-timers :)

Ja, det *går* fint, men er det optimalt? All forskning tilsier at det ikke er så lurt som man gjerne skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå prater jeg ikke om PSMF.. spiser "vanlig"

Nei, og det var ikke det jeg sa heller. Jeg sa at det er bedre å ha et lite område inni en lengre faste der man tar til seg nok kalorier til at fasten brytes, og så ta en ny runde. Slik jeg gjør det går jeg 18 timer, bruker en time på å trykke ned 150-200g protein, og så 18 timer til med faste. Ut fra litteraturen jeg har sett er det langt overlegent 24 timer med faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for quote'n. Jeg hater å lete etter referanser, så jeg lar folk få lov til å bestemme selv om de vil høre på meg eller ikke :D

Det som står over her er også bakgrunnen for at jeg tar en time der jeg gulper i meg kalorier midt i fasten, og til nå ser det ut til å fungere bra. Jeg hadde neppe turt å gjøre det når jeg går ned på ensifret fettprosent, men inntil videre har jeg mer enn nok til å fylle blodbanene med heeeeerlig energi :D

Hvor ofte spiser du slik? tenkte å prøve en dag å se om det kan virke, men må vel gjøres noen dager over en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte spiser du slik? tenkte å prøve en dag å se om det kan virke, men må vel gjøres noen dager over en periode?

Absolutt ikke! Maks en gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner jo man ikke skal kjøre på slik flere dager på rad, men at jeg kanskje ike merker noe effekt før jeg har prøve det i 3-4 uker.. ;) eller kanskje jeg ser forskjell med en gang =) blir gøy å prøve i allefall =)

Jeg merket forskjell etter første runden. Det er jo et ganske heftig kalorikutt på 36 timer, så for min del var det vel tilsvarende 1kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...