Gå til innhold

Hvor viktig er det med kosttilskudd?


Sknerten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

BCAA har ingen ekstra effekt utover normalt proteininntak.

 

Proteinpulver om du ikke får i deg nok via mat, kreatin dersom du responderer på det, omega 3 dersom du spiser lite fet fisk, kalsium dersom du ikke spiser melkeprodukter eller spiser lite grønnsaker, eventuelt magnesium som er vanskelig å få i seg nok av via mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sknerten skrev:

Takk for mange gode svar...

Må jo nesten si at redusert stress og til dels nok søvn er mye vanskeligere enn å motivere seg til å trene og spise sunt! :)

 

Husk at "Nok søvn" er en individuell greie, som i tillegg er basert på nettop stressnivået ditt og aktivitetsnivået ditt. 

Enkelte i denne evigvarende debatten vil sikkert si at du MÅ sove MINST 8 timer, men HELST 10+ og at du "MÅ" legge deg senest kl. 21:00 osv osv. Noe som er svada. 

Hvis du føler deg opplagt og energisk gjennom dagen er sannsynligheten for at du får nok søvn stor, uansett om antall timer søvn du får er 5 eller 10. 

Jeg vet om folk med tendenser til insomnia som stadig vekk klarer å bygge muskelmasse, men ideelt er det selvsagt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sknerten skrev:

Haha. Det er ingen jeg trener med som vokser dobbelt så fort. Trener jo alene jeg da.. 

Men jeg tenkte mer generelt i forhold til om man skal begynne med alle mulig tilskudd eller klare seg med god sunn norsk bondekost... :)

La aldri tilskudd komme på bekostning av eller som en erstatning for skikkelig mat. 

Ikke hør på tullinger på "Norwegian athletic forum" som sier "Purple burn punktfforbrenner fett på magen!!!" eller "ZMA øker testosteronnivået betraktelig samtidig som du sover 12+ timer som en liten baby hele natten av det" Alt dette er tull fra A til Å. Hvis disse tingene fungerte slik hadde de stått på alt som kan oppdrives av dopinglister og narkotikalister.

Mao. ta all reklamering for unødvendige kosttilskudd med en klype salt. Ha som tommelfingerregel at alt du får kjøpt lovlig i Norge/EU neppe er særlig potent. Unntakene er som nevnt i denne tråden proteinpulver/gainer osv. (Som strengt tatt er mat) og kreatin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sknerten skrev:

Så fremgang i treningen når det gjelder økning i vekter jeg løfter og muskelvekst, redusere fett prosent osv er ikke veldig avhengig av alle mulig tilskudd? Ville jo vært veldig kjedelig hvis de du trener sammen med har dobbel så rask effekt :)

I utgangspunktet ikke. Har du et bra treningsprogram og har optimalisert næringsinntaket kan du muligens hente noen få prosent med tilskudd (det meste av tilskudd er svada).

Alt for mange begynner i feil ende og overtenker tilskudd før treningsprogrammet og kostplanen er optimalisert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...