Gå til innhold

Spis som en toppidrettsutøver


Melo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som nevnt i andre tråder så er vel ordet sunt et veldig relativt begrep. Dette er sikkert bra kost for toppidrettsutøver, men ikke for den jevne mann i gata. Hvorfor skal man absolutt spise som en toppidrettsutøver når man ikke er i nærheten av å være like aktive som de?

Dumt at det blir fremstilt som at dette er kjempebra kost og ikke nevner noe om aktivitetsnivået man burde ha for å spise sånn som dette. Mange tror vel de trener like mye/hardt som idrettsutøvere, men det gjør de jo så absolutt ikke. Det er nok mange som blir lurt av sånne artikler.

Samtidig er det veldig vagt og generelt. Spis nøtter! Hvor mye nøtter trenger man ca per dag da? Drikk juice! Hvor mye juice? Personlig mener jeg at om du er så sugen på juice kan du heller spise frukta den er laget av.

Oppskriftene nederst var ok da.. Ville kanskje ha bytta ut en del matvarer H-melk med ekstra lett og sukker med sukrin for å gjøre det mer tilrettelagt meg.

Artikkelen burde heller ha hatt som overskrift "Slik spiser en toppidrettsutøver!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nevner heller ikke EN toppidrettsutøver. De bare presiserer hvilke typer mat som er viktig og sunne, akkuratt slik det skal være. Å begynne å skrive opp en dag for en toppidrettsutøve så vil folk feiltolke og prøve å spise slik uten å vite hva dem selv egentlig trenger å ete i forhold energiforbruket om dagene.

Men som Krsitoffer sier, usedvanlige lite BS..Honnør for det :)

Det som burde komme frem mer og mer i artikkler og mat/sunnhet i forhold til trening er hvor utrolig viktig maten er, syns det er flott de nevner de forskjellige kategoriene for er utrolig mange som ikke vet rett og slett. Har flere kompiser som var utrolige flinke på ski, løping etc..Men kostholde var/er elendig..Bare tenker på hva de kunne oppnåd hvis de hadde spist bra, og deretter kommer motivasjon også, så hvem vet. Kanskje de hadde holdt på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriftene nederst var ok da.. Ville kanskje ha bytta ut en del matvarer H-melk med ekstra lett og sukker med sukrin for å gjøre det mer tilrettelagt meg.

Jeg må innrømme at da jeg først så den artikkelen for et par dager siden tenkte jeg "Wow! Dette er spennende! Hva SPISER de egentlig? De holder jo virkelig koken de toppidrettsutøverne". :blush:

Men når man ser oppskriftene..for eksempel på vaffel-oppskriften. Som er en typisk ting jeg ELSKER å spise, men ikke spiser da det inneholder mye jeg ikke trenger. Så tenkte jeg "Jaa, hva inneholder de sunne vaflene som toppidrettsfolka spiser?! :) "

Så ser jeg, sukker, melk, vaniljesukker, helmelk, bremykt ++ og sitter igjen med følelsen av at da vil jeg mye heller bruke oppskriften til ivrige skribenter her inne som fyller vaflene sine med cottage cheese og gud vet hva for noe proteinrikt snadder.

For mange som ikke har lest seg opp og ned på artikler, blogginnlegg og forskning rundt kosthold og trening vil nok toppidrettsutøverkost være likhetstegn som et "sunt kosthold". Men som dere sier, så trener jo de færreste som toppidrettsutøvere - og noen måneder på den kosten der vil nok sakte men sikkert få folk til å ese ut.. :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...