Gå til innhold

Et kort spørsmål angående markløft


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Skal man i markløft etterstrebe å ha ryggen i en nøytral, rett posisjon, eller skal den være helt spent?

Jeg hører stadig at det er negativt å hyperekstendere, og det er vel dette man gjør dersom man er helt spent i ryggen? Jeg krummer ihverfall ikke ryggen, såpass har jeg forstått. Brystet opp og fram, rompa ut, drøyt skulderbreddes avstand mellom føttende, stangen rett over skolissene osv. Men jeg er altså usikker på dette med ryggen. Dersom man skyter brystet fram og rumpa ut, så er det vel fort gjort at man hyperekstenderer korsryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryggen skal være i en nøytral posisjon slik at man klarer å opprettholde spennet. Dette gjelder både for markløft og knebøy. Mister man spennet mister man også litt av muligheten til å generere kraft.

Det er forskjell på å hyper/overekstendere og ha ryggen i en nøytral posisjon med spenn. For øvrig er en svak svai er ingenting å frykte i markløft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske så svai rygg. og det kommer også fram når jeg løfter mark. Er det "farlig" eller går det bra siden jeg er født sånn.. :rofl:

Jeg får ikke vondt i ryggen av mark.

FIkk beskjed av coachen at jeg ser ut som en salrygga hest når jeg tar planken.:rofl: Men sånn har jeg alltid vært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...