Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en liten jente som gjerne vil øke i muskler, men er ganske så fersk i treningsgamet.

Fikk et treningsprogram på senteret der jeg trener, men etter å ha lest her inne ser jeg at treneren som ga meg det hadde ca like lite peiling som meg :meh:

Ønsker å "stramme opp" som de fleste jenter, men er såpass liten at jeg hovedsakelig går for å øke muskler, da vektnedgang ikke er nødvendig.

Har hovedsakelig sett på disse to programmene, hvilken av disse er best?

Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Treningsprogram for nybegynnere - Fitnessbloggen

Ønsker meg også en større rumpe, så vil gjerne minst ha med hip thrust med stang, gjerne andre øvelser om noen kan anbefale noen :)

Så lurer også på hvor ofte bør "hip thrust med stang" bør inn i programmet, evt. andre øvelser for rumpa?

Fortsetter under...

Følger med på denne tråden, for er ute etter mye av det samme som deg :) Sitter forøvrig og leser meg opp på RYP nå; https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf

Ang. rumpeøvelse er jeg selv iallfall veldig glad i Bulgarks utfall!

Begynte med Starting Strenght selv og ville anbefalt det. Last ned videoen 'Starting Strenght' på f.eks et kjent nettsted, den hjalp meg veldig på få inn teknikken i knebøy, markløft osv. Boka med samme navnet og boka 'Practical Programming' er også å anbefale (også å finne på et kjent nettsted).

I og med at du er ganske fersk er nybegynnerprogrammet til Børge Fagerli å anbefale. Starting Strength programmet krever at du har tilfredsstillende teknikk i bl.a. knebøy og markløft, som er meget krevende øvelser for en nybegynner. Hipthrust er en knalløvelse for rumpa, men kan lønne seg å begynne uten stang i starten, f.eks liggende på gulvet så du kjenner at du får aktivert rumpa. For å få brukt rumpa skikkelig på hipthrust er det viktig at du har trykk på hælene og skyter hofta høyt nok opp til kroppen din er strak, og uten å svaie for mye i ryggen. Her er noen andre gode rumpeøvelser du kan prøve deg fram med:

Bulgarsk utfall - Fitnessbloggen

Ettbeins glute bridge - Fitnessbloggen

Reverse hyper på fitnessball - Fitnessbloggen

• 1 måned senere...
Begynte med Starting Strenght selv og ville anbefalt det. Last ned videoen 'Starting Strenght' på f.eks piratebay, den hjalp meg veldig på få inn teknikken i knebøy, markløft osv. Boka med samme navnet og boka 'Practical Programming' er også å anbefale (også å finne på piratebay).

Hvor lenge trente du med starting strenght programmet før du evt gikk videre?

Annonse

Hvor lenge trente du med starting strenght programmet før du evt gikk videre?

Var vel 4-5 måneder, men treningspartneren min og jeg gjorde en del feil. Vi forandret ikke på programmet i det hele tatt i løpet av denne perioden, så vi prøvde å slå ny rekord i knebøy 3 ganger i uken. Det resulterte i at vi ble overtrente mot slutten og gikk ned i styrke. Tok så en 2-3 uker pause før vi started med programmet Texas Method. Hadde vi gjort ting riktig kunne vi vel kjørt SS programmet i et par måneder lengre.

Var vel 4-5 måneder, men treningspartneren min og jeg trente med gjorde en del feil. Vi forandret ikke på programmet i det hele tatt i løpet av denne perioden, så vi prøvde å slå ny rekord i knebøy 3 ganger i uken. Det resulterte i at vi ble overtrente mot slutten og gikk ned i styrke. Tok så en 2-3 uker pause før vi started med programmet Texas Method. Hadde vi gjort ting riktig kunne vi vel kjørt SS programmet i et par måneder lengre.

Ok takk for svar! Så at du skrev at du likte det programmet. Vurderer å kjøre litt Gunnar bastard Starting strenght opplegget for å se litt an..

Ok takk for svar! Så at du skrev at du likte det programmet. Vurderer å kjøre litt Gunnar bastard Starting strenght opplegget for å se litt an..

Jeg har prøvd styrketrening i et par korte perioder før men SS var definitivt noe som passet meg bra i forhold til mengde øvelser, type øvelser osv. - Og resultater i form av økt styrke og bedre fysikk kom jo nesten med en gang, så det er klart det gjør litt med motivasjonen. :)

Vet ikke hva gunnar bastard styrer med men sikkert bra det. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...