Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trener du tre ganger i uka er det bedre med fullkroppsprogram enn 3-splitt.

Men hva forventer du av input på dietten egentlig? Altså, du spiser torsk, blomkål og brokkoli hver dag. Ei spiseskje tran hadde ikke skadet, men ellers er det lite å hente...

Trener du tre ganger i uka er det bedre med fullkroppsprogram enn 3-splitt.

Men hva forventer du av input på dietten egentlig? Altså, du spiser torsk, blomkål og brokkoli hver dag, så det er ikke så mye å bekymre seg for. Det eneste jeg ser er at du mangler litt omega-3.

Jeg trives veeeldig godt med 3 splitten min (hadde 2 splitt i starten av dietten, men økte) og er fornøyd med fremgangen, og har derfor ikke valgt å kjøre fullkropp. Kanskje det likevel er noe å vurdere!

Men ja, jeg ser helt klart poenget ditt at jeg kanskje ikke skal stresse sånn. Har egentlig ingen forventinng iforhold til input, men har jo erfart at det er mange kloke mennesker her - så tenkte å prøve :) Det er vel lov?

Ta deg en friuke :)

Det har på ingen måte slått meg som noe å gjøre, men kan jo prøve det:) Tenker du at jeg skal legge meg rett på vedlikehold uten å ta det gradvis? Og hva med trening?

Du spiser jo ikke fett. Fiskefett bør du ta og annet fett. Jeg synes også det er rart du kjører tre splitt når du trener kun tre ganger i uka. Jeg trener tre ganger i uka og trener da hele kroppen. Jeg ville gjort noe kardio også, i det minste tatt noen lange gåturer dgl.

Jeg ville istedenfor å ha en spisedag spist mer litt fett hver dag. Jeg ville kuttet ut mat med høy GI som riskakene. Du trenger ikke 250 g fisk i et måltid om du tar litt fett i måltidet. Jeg ville omrokkert på maten og lagd tre solide måltider hvor alle inneholdt proteiner, fett og karbo. Kanskje behovet for spisedag faller bort om du får maten mer smakfull. Uten fett smaker torsk og brokkoli kjedelig. Tåler du ikke melkeprodukter? Om du hadde redusert kjøttmengden og tilsatt en bit ost ville du fått mer fett og variasjon. Når du spiser så ofte karbohydrater er det grunnen til at du går så tregt ned, tror jeg. Det er aldri mangel på blodsukker og kroppen tar derfor ikke fra fettet som er lagret.

Annonse

Jeg trives veeeldig godt med 3 splitten min og er fornøyd med fremgangen, og har derfor ikke valgt å kjøre fullkropp. Kanskje det likevel er noe å vurdere :)

Men ja, jeg ser helt klart poenget ditt at jeg kanskje ikke skal stresse sånn. Har egentlig ingen forventinng iforhold til input, men har jo erfart at det er mange kloke mennesker her - så tenkte å prøve :) Det er vel lov?

Hehe joda det er lov, men du spiser "renere" enn hele befolkningen så da er det ikke så mye å tenke på :).

Men pga. The time course for elevated muscle prote... [Can J Appl Physiol. 1995] - PubMed - NCBI og Mixed muscle protein synthesis and breakdown after resistance exercise in humans bør du få trent igjennom hele kroppen to-tre ganger i uka fremfor én gang.

Feks om du leser Lyle McDonald sin "guide to flexible dieting", er det viktig å ta seg en pause i ny og ne.

Kalorier inn, kalorier ut, hvem bryr seg? Du skjønner poenget, la kroppen slappe av etc :=)

Det kan du gjøre i neste uke er å trene en særdeles tung helkropps-session med 5 øvelser feks. Også bare ta fri resten av uken.

Gå deg noen turer, som Konstantinovs sier, du spiser jo mer seriøst enn en som skal stille i Mr.Olympia. Ikke at det er noe galt i det.....

Du spiser jo ikke fett. Fiskefett bør du ta og annet fett. Jeg synes også det er rart du kjører tre splitt når du trener kun tre ganger i uka. Jeg trener tre ganger i uka og trener da hele kroppen. Jeg ville istedenfor å ha en spisedag spist mer litt fett hver dag. Jeg ville kuttet ut mat med høy GI som riskakene. Du trenger ikke 250 g fisk i et måltid om du tar litt fett i måltidet. Jeg ville omrokkert på maten og lagd tre solide måltider hvor alle inneholdt proteiner, fett og karbo. Kanskje behovet for spisedag faller bort om du får maten med smakfull. Uten fett smaker torsk og brokkoli kjedelig. Tåler du ikke melkeprodukter?

Takk for tips. Jeg synes hverken torsk eller brokkoli smaker kjedelig uten fett. Bruker krydder.

Tåler melkeprodukter, spiser cc daglig :)

Jeg tar absolutt til med tipset ditt mtp fett, og skal gjøre noen endringer her!

Det har på ingen måte slått meg som noe å gjøre, men kan jo prøve det:) Tenker du at jeg skal legge meg rett på vedlikehold uten å ta det gradvis? Og hva med trening?

En friuke etter 10 uker er mer positivt enn negativt. Det behøver ikke å bety helt treningsfri. Det kan betyr moderatlavintensitetskardi, eller vekttrening med veldig lette vekter. Dette gir kroppen en pause til å bygge seg opp igjen, og etterpå vil det være lettere å få framgang.

Om du hadde redusert kjøttmengden og tilsatt en bit ost ville du fått mer fett og variasjon. Når du spiser så ofte karbohydrater er det grunnen til at du går så tregt ned, tror jeg. Det er aldri mangel på blodsukker og kroppen tar derfor ikke fra fettet som er lagret.

Ser du endret innlegget etter at jeg siterte deg, så velger å svare på det siste.

Angående det siste du sier om at "det er aldri mangel på blodsukker og kroppen tar derfor ikke fra fettet som er lagret" ønsker jeg gjerne en kilde på :)

Jeg spiser karbohydrater før og etter trening, fordi ekskjæresten min (som introduserte meg for styrketrening) har "lært meg opp" til at jeg skal det.

Takk for tips. Jeg synes hverken torsk eller brokkoli smaker kjedelig uten fett. Bruker krydder.

Tåler melkeprodukter, spiser cc daglig :)

Jeg tar absolutt til med tipset ditt mtp fett, og skal gjøre noen endringer her![/quote

Jeg spiser 100 g fett dgl og 1700 kcal dgl , er 171 cm og er undervektig men har veid like mye som deg, men jeg spiste feil for meg. For mye karbo, for lite protein og lite fett. Jeg inntar ikke korn i det hele tatt, tar karbo kun fra grønnsaker. Ikke noe frukt heller. Frukt er sukkervann i stiv form.

Ser du endret innlegget etter at jeg siterte deg, så velger å svare på det siste.

Angående det siste du sier om at "det er aldri mangel på blodsukker og kroppen tar derfor ikke fra fettet som er lagret" ønsker jeg gjerne en kilde på :)

Jeg spiser karbohydrater før og etter trening, fordi ekskjæresten min (som introduserte meg for styrketrening) har "lært meg opp" til at jeg skal det. Vet det er mye uenigheter rundt dette, men har funnet ut at det funket for meg.

Var det ukjent for deg? Om du hele tiden gir kroppen nok energi kan du vel skjønne at den ikke tar fra et lager? Du gir den mat hele tiden med så mange måltider. Fin måte å bygge muskler på men ikke for vekttap med unntak av at det skal forhindre at du blir for sulten og overspiser, men hadde du spist fett til hvert måltid ville du ikke blitt så sulten at du måtte ha mat så ofte. Du har sikkert hørt om periodisk faste? det er en måte å forbrenne fett på. Det du gjør er det motsatte av det.

Annonse

Var det ukjent for deg? Om du hele tiden gir kroppen nok energi kan du vel skjønne at den ikke tar fra et lager? Du gir den mat hele tiden med så mange måltider. Fin måte å bygge muskler på men ikke for vekttap med unntak av at det skal forhindre at du blir for sulten og overspiser, men hadde du spist fett til hvert måltid ville du ikke blitt så sulten at du måtte ha mat så ofte. Du har sikkert hørt om periodisk faste? det er en måte å forbrenne fett på. Det du gjør er det motsatte av det.

Jeg gir jo på INGEN måte kroppen nok energi, Imu. Jeg har kcal-underskudd OG trener :) Det er en grunn til at jeg har gått ned i vekt... Men takk for tipsene dine angående fett, jeg tar de til meg.

Før dere to nå sporer HELT av her. Periodisk faste er IKKE noe magisk. Kcal inn+kcal ut = 0.

Jeg spiser karbohydrater før og etter trening, fordi ekskjæresten min (som introduserte meg for styrketrening) har "lært meg opp" til at jeg skal det. Vet det er mye uenigheter rundt dette, men har funnet ut at det funket for meg.

Du må på ingen måte ha karbohydrater etter trening da du ikke trenger å stresse med glykogenlagre eller slikt. Det er imidlertid ikke et "dumt" tidspunkt å spise karbohydrater på pga. bedre insulinsensitivitet, men dette er detaljer i det store bildet. Spis karbohydratene når du vil.

Hvis kaloriunderskuddet er det samme betyr det ingenting om du spiser mest karbohydrater eller mest fett.

"Carbs are rarely converted to fat and stored as such" - How We Get Fat | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Hva så om det er fettet eller karbohydratene som blir til fett? Det er kalorioverskuddet som utløser det uansett.

Glykemisk indeks er heller ikke noe å tenke på: Elements Challenging the Glycemic Index - AlanAragon.com - Fitness Based on Science & Experience

Takk for mange gode tips :)

Konkluderer med at jeg får finne meg et fullkroppsprogram eller gå ned til 2-splitt.

Etter Konstantinovs siste innlegg ser jeg heller ingen grunn til å endre noe på dietten, annet enn å legge til noe fiskeolje hver dag.

Tar også en ukes pause om jeg ser behovet etter neste uke.

Takktakk, dere!

Jeg gir jo på INGEN måte kroppen nok energi, Imu. Jeg har kcal-underskudd OG trener :) Det er en grunn til at jeg har gått ned i vekt... Men takk for tipsene dine angående fett, jeg tar de til meg.

men du sier du har stoppet opp jo. Nå har du mindre kropp å fore. Har du ligget på det samme tallet hele tida? Det er individuelt hvor mye karbo enhver tåler. Kanhende du ville gått ned mer om du erstattet karbo med fett.Du vil i det minste miste noen kg vann med det, men jeg vet ikke hvor mye du vil ned, om det er mer enn 3 kg det er snakk om eller ikke. Du sier du trener men kun styrke 3 ganger i uka er ikke så mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...