Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurte litt på en ting, om noen vet. Er en jente på 19 som er veldig glad i å trene. Etter jeg begynte å trene veldig skikkelig i fjor, og gikk ned i vekt, har jeg bare blitt mer og mer treningsglad. Da trente jeg mest kondisjon, og har gått ned fra ca 73 til 50 kg (er 163 høy, så ja, vet jeg er litt for tynn kansje).Nå trener jeg styrke ca fem ganger uken for å bygge opp litt muskler igjen. Men jeg elsker i tillegg å jogge ute nå som det er så fint hver, så for tiden blir det en morgenkardiorunde på rundt 10 km så og si hver dag. Er dette alt for mye? sitter å vurderer om jeg skal "få lov" til å ta en løpetur i morgen eller ikke :p spiser veeldig mye mat da, minst 2200 kcal hver dag, så har sluttet å gå ned i vekt for en god stund siden. Noen som har noe smart å si :p?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opp i muskelvekt må vel bare være bra?:)

ja, jeg vet vell egentlig veldig godt at jeg burde kutte ned på kardioen, å bygge litt musklerå gå opp i vekt, men er vanskelig å innstille seg på det, å pluttselig begynne å spise myye mer enn før å trene minde kondisjon:P er så fram og tilbake på hva jeg vil, føler jeg har ganske synlige muskler fra før, men det er vell bare fordi jeg har så lav fettprosent..Får vell droppe løpingen i morgen vertfal :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341039
Del på andre sider

men om du ikke vet hva du vil (mtp vektøkning eller ei) er det jo veldig vanskelig å gi deg råd....

Men en mil hver dag virker veldig ensidig og litt "tvangspreget" ? Hvorfor ikke kjøre en knallhard intervalløkt (motbakkeløp, tempointervaller, spruter.. - varier), og 2 roligere turer med jevnt tempo. Og så styrke utenom ?! Hjelper ikke droppe løpingen EN dag... Men finn ut hva du vil.. Du MÅ jo ikke opp i vekt om du trives der du er, og er vektstabil. Hvis du derimot må spise lite og være "streng" for å holde vekta der den er så er det neppe en sunn og naturlig vekt for deg. Hvis det er tilfellet bør du roe ned på kardioen, trene 2-3 gode styrkeøkter i uka, og spis etter sultfølelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341132
Del på andre sider

Annonse

Dere har veldig rett egentlig. Jeg VET jeg ikke må gå ned mer i vekt, og vil ikke det heller..Er derfor jeg har økt matintaket mye (kunne spise under 1500 kcal om dagen før), og begynt å trene mer styrke. Og spiser ikke lite, er alltid stappmett, og har mye energi og ingen problem med å trene så mye heller.

Vil vell egentlig litt opp i vekt, men er bare veldig vanskelig å innstille seg på det, og droppe den joggeturen jeg egentlig har lyst å ta :p. Tror jeg skal prøve å ha 4-5 styrkeøkter i uken, og fokusere mer på det, og ca 3 løpeturer, på de dagene jeg ikke trener. (Tenkte faktisk på å prøve intervaller også). Og også slutte å telle kalorier, og spise etter sultfølelsen. Høres det bedre ut :)?

Jeg elsker liksom å jogge ut, å vil ikke miste kondissen heller, har vurdert å bli med på halvmaraton å sånt og, men ja, er vell blitt litt sånn tvangstanke at jeg må løpe en tur.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341188
Del på andre sider

Det kan vare greit å telle kcal i begynnelsen, rett og slett for å sørge for at du får i deg nok mat!

Å overdrive treningen er ikke gunstig hvis du ønsker å bygge muskler. Å ha 4-5 styrkeøkter er heller ikke nødvendig. Personlig mener jeg at kroppen har godt av hviledager, og trenger det for å kunne bygge muskler. Når du løper på hviledager har ikke kroppen sjangs til å hente seg inn igjen!

Du må ta et valg: Hva ønsker du faktisk å oppnå?

Stå på stede hvil, slite ut kroppen din og bli overtrent?

Bygge muskler gjennom strukturert trening, NOK mat og NOK hvile?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341279
Del på andre sider

Vil vell egentlig litt opp i vekt, men er bare veldig vanskelig å innstille seg på det, og droppe den joggeturen jeg egentlig har lyst å ta :p. Tror jeg skal prøve å ha 4-5 styrkeøkter i uken, og fokusere mer på det, og ca 3 løpeturer, på de dagene jeg ikke trener. (Tenkte faktisk på å prøve intervaller også). Og også slutte å telle kalorier, og spise etter sultfølelsen. Høres det bedre ut :)?

Jeg elsker liksom å jogge ut, å vil ikke miste kondissen heller, har vurdert å bli med på halvmaraton å sånt og, men ja, er vell blitt litt sånn tvangstanke at jeg må løpe en tur.

Vil bare si tre ting:

1. ikke lur deg selv her - for du sier du vil opp i vekt, samtidig viser handlingene dine at du absolutt ikke vil dette.... Så våg å kjenne etter...for hvis du går opp i vekt uten å ha psyken med deg kan det bli problematisk. Hvorfor har løpinga blitt en tvang hvis du virkelig vil opp i vekt? Vekten din er lav, så vektøkning gjør deg ikke noe vondt. MEN - jeg ville heller fokusert på å spise jevnlig, og nok og la vekten stabilisere seg selv.

2. "vil ikke miste kondissen heller, har vurdert å bli med på halvmaraton å sånt og" - du mister ikke kondiss ved å ikke løpe hver dag. Du forbedrer ikke kondissen særlig om du løper den samle 10 km ruta hver gang i samme tempo heller. For å få forbedringger innen kondisjon skal du ikke løper hver dag (=belastningskade i enten kne, beinhinner eller akilles...bare vent! ;)). Du bør ha 1-2 langturer og 1-2 økter intervaller, kombinder med basis trening, noe spesnt og styrke. Varier treningen - det gir mer framgang.

3. tenk kvalitet framfor kvantitet. 4-5 styrkeøkter per uke er litt vel mye når det er løpingen som er fokuset? Hva med 2-3 solide styrkeøkter med baseløft, og øvelser som passer til å bygge opp løpeformen?

Jeg tror du overanalyserer litt for mye - for trening trenger ikke være komplisert...!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341483
Del på andre sider

Dere har veldig rett egentlig. Jeg VET jeg ikke må gå ned mer i vekt, og vil ikke det heller..Er derfor jeg har økt matintaket mye (kunne spise under 1500 kcal om dagen før), og begynt å trene mer styrke. Og spiser ikke lite, er alltid stappmett, og har mye energi og ingen problem med å trene så mye heller.

Høres bedre ut, ja. Om du løper kun når du har lyst er det ikke sikkert du ønsker å løpe en mil hver dag når du trener styrke så ofte. Eller? Ikke sikkert du ønsker å trene styrke så ofte i lengden heller. Litt variasjon kan være bra. En friuke noen ganger i året hvor du roer ned litt på treninga kan bevare motivasjonen til å trene og gjøre deg skikkelig restaurert til bedre prestasjoner. Om du er tynn nok og spiser deg mett (og ikke sulter deg timesvis) ville jeg ikke tenkt på matinntaket som noe problem. Ikke stress med å gå opp i vekt fordi å bygge muskler for jenter tar sin tid.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341619
Del på andre sider

Høres bedre ut, ja. Om du løper kun når du har lyst er det ikke sikkert du ønsker å løpe en mil hver dag når du trener styrke så ofte. Eller? Ikke sikkert du ønsker å trene styrke så ofte i lengden heller. Litt variasjon kan være bra. En friuke noen ganger i året hvor du roer ned litt på treninga kan bevare motivasjonen til å trene og gjøre deg skikkelig restaurert til bedre prestasjoner. Om du er tynn nok og spiser deg mett (og ikke sulter deg timesvis) ville jeg ikke tenkt på matinntaket som noe problem. Ikke stress med å gå opp i vekt fordi å bygge muskler for jenter tar sin tid.

Grunenn til at det alltid blir en mil er nike pulsklokke, og vil alltid slå forrige rekkord :p Men er blitt veldig glad i styrketreningen og, derfor er det så mye av begge deler, men ja, må prøve å roe litt ned å ikke stresse for mye med det :) takk for gode svar vertfall

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341655
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si tre ting:

1. ikke lur deg selv her - for du sier du vil opp i vekt, samtidig viser handlingene dine at du absolutt ikke vil dette.... Så våg å kjenne etter...for hvis du går opp i vekt uten å ha psyken med deg kan det bli problematisk. Hvorfor har løpinga blitt en tvang hvis du virkelig vil opp i vekt? Vekten din er lav, så vektøkning gjør deg ikke noe vondt. MEN - jeg ville heller fokusert på å spise jevnlig, og nok og la vekten stabilisere seg selv.

2. "vil ikke miste kondissen heller, har vurdert å bli med på halvmaraton å sånt og" - du mister ikke kondiss ved å ikke løpe hver dag. Du forbedrer ikke kondissen særlig om du løper den samle 10 km ruta hver gang i samme tempo heller. For å få forbedringger innen kondisjon skal du ikke løper hver dag (=belastningskade i enten kne, beinhinner eller akilles...bare vent! ;)). Du bør ha 1-2 langturer og 1-2 økter intervaller, kombinder med basis trening, noe spesnt og styrke. Varier treningen - det gir mer framgang.

3. tenk kvalitet framfor kvantitet. 4-5 styrkeøkter per uke er litt vel mye når det er løpingen som er fokuset? Hva med 2-3 solide styrkeøkter med baseløft, og øvelser som passer til å bygge opp løpeformen?

Jeg tror du overanalyserer litt for mye - for trening trenger ikke være komplisert...!

Det er akkurat det, jeg vet at jeg kansje bør gå litt opp i vekt, og at jeg er ganske tynn, men samtidig er jeg egentlig ganske fornøyd med kroppen min. Jeg vet vertfall at jeg heller vil opp enn ned i vekt, men det er bare veldig vanskelig å innstille seg på det, å blir redd for å bli "feit" igjen :p Teit men ja..hvordan vet jeg liksom kiloene kommer som muskler og ikke som fett?

Det med løpingen er bare at jeg er veldig glad i det, syns det er kjempedeilig å ta en lang joggetur ute i det fine været med pulsklokke og se at tiden forbedrer seg :p Hele familien min er egentlig litt treningsnarkiser å løper mye.

Men vet jo jeg ikke kan fortsette å trene så mye, og at jeg kommer til å skade kroppen min. Skal vertfall prøve å fokusere mer på styrketreningen, å kutte ned på løpingen + ha en treningsfri dag i uken :) takk for veldig bra svar vertfall

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341693
Del på andre sider

Okey har tenkt meg litt om. Har et styrkepogram jeg er veldig fornøyd med, med to ulike økter der jeg får kjørt gjennom hele kroppen, å tenkte å ta hver av de øktene to ganger i uken, altså fire styrkeøkter (varer max en time). Også tenkte jeg å prøve å løpe intervaller (prøvde det i dag) med ti drag av sprint i 20 sek, og 10 sek hvile, og kansje ca ti min gange som avsluttning. Så neste uke skal jeg prøve dette:

Mandag: 10 min oppvarming (gange), styrke 1, intervaller

Tirsdag: 10 min oppvarming (gange) styrke 2, intervaller

Onsdag: langkjøring

torsdag: 10 min oppvarming (gange), styrke 1, intervaller

Fredag: 10 min oppvarming (gange), styrke 2, intervaller

Lørdag: langkjøring

Søndag: fri

Ser det bra ut? Vet det fortsatt er mye trening, men jeg liker det slik, og føler jeg har energi til det, og intervalløkten varer jo ikke i mange minuttene heller, men får vertfall jobbet med kondissen :) Kommer selvsakt ikke til å ha det sånn strengt at jeg MÅ trene, men tilpasser jo fra ukene og hva som passer, men noe sånn ca som det :) Og om jeg går en tur på fridagen om jeg føler for det, så gjør ikke det noe sant?

skal prøve å ha et mer avslappet forhold til mat og trening, men jeg liker veldig godt å trene, så ser ikke noen grunn til å kutte ut så mye mer enn dette så lenge jeg føler kroppen orker og jeg har lyst :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341779
Del på andre sider

Om målet er å legge på deg så kutter du ut 2-3 av de inervallene dine pr ukt. Med en til to langkjøringer i uken pluss en intervall, så mister du ikke kondis, for det er mange som øker i kondisjon av mindre trening. Så for deg så vil jeg heller bare ha vedlikeholdt den kondisen du har.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9343-for-mye-trening/#findComment-341959
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...