Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 21 år gammel nybegynner som ønsker tips til et styrkeprogram. Jeg har trent jevnlig nå i snart 1 mnd, men har kanskje ikke fått så gode resultater som jeg har ønsket på jakt etter "sommerkroppen". Jeg ønsket raske resultater, og har derfor trent følgende program annenhver dag i ca. 3 uker:

(Jeg burde kanskje nevne at jeg er 183 høy og veier bare 68 kg).

20 armhevninger x 3

30 sit ups x 3

15 flyes med 7 kg på hver hånd x 3

15 biceps m/manualer med 8 kg x 3

15 triceps m/manualer med 8 kg x 3

Jeg har fått litt resultater på armene (triceps og biceps). Når det kommer til brystet har progresjonen vært merkbar, men veldig liten. Magen har jeg ikke merket endring på i det hele tatt.

Av kosttilskudd tar jeg daglig omega 3 og tran. Jeg spiser også mye mer enn jeg gjorde før, og drikker alltid en shake med Whey Protein etter hver økt.

Etter å ha konferert med en venn som har trent målrettet og jevnlig de siste år med gode resultater, så fikk jeg beskjed om at jeg gjorde en del "klassiske nybegynnerfeil" og ble henvist til dette forumet. Han nevnte blant annet at jeg burde fokusere på de større muskelgruppene.

Motivasjonen og treningsgleden er til stede, men utførelsen står kanskje ikke i stil.

Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9316-nybegynner-trenger-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vennen din har helt rett. Du trener små muskelgrupper med mange repetisjoner, og KUN strandmusklene, aka de du kan se i speilet. SKal du gjøre noen forandring på kroppen må du trene de store muskelgruppene. Vil du ha bedre overkropp? tren masse rygg. Og da mener jeg ikke omvendte flies for 30 reps, jeg mener chinups, pullups, omvendt roing, markløft osv.

De største musklene på kroppen finner du i beina, og det har seg også sånn at beintrening ofte trener store deler av kroppen. Knebøy, frontbey, markløft er øvelser der nesten hele kroppen er i sving.