Gå til innhold

Chondromalacia patellae, erfaring med fysioterapi eller operasjon?

Anbefalte innlegg

Hva kan man si. Glad i å gå i fjellet, og enda mer glad i å løpe som en gærning nedover igjen. Mange år med dette = kneskader, dvs bruskskader bak kneskåla. Er stortsett smertefri etter 1 års total pause fra løping og sykling, men prøvde meg på 5 minutters jogging her om dagen og hadde vondt de to-tre neste dagene. Sliter også med smerter hvis jeg sitter stille i "feil stilling med beina" for lenge.

Da det begynner å nærme seg 6 år med dette, og jeg også sliter med styrketrening på ben (alt som innebærer at kneleddet bøyes og belastes) og et helt års pause ikke har endret noe, er jeg rimelig klar for å forsøke alt for å komme meg dit hvor jeg i det minste kan fortsette med styrketreninga (ikke bare på overkroppen!). Har innsett at jeg muligens må pensjonere meg fra mine to favorittaktiviteter, nemlig løping og sykling.

De to siste fysioterapautene jeg har vært hos er, beklager å måtte si det, ganske håpløse. Joda, nå er sikkert jeg farget av at jeg ikke har blitt bedre, men her snakker vi om "ta en liten pause, kjøp deg gode sko så blir det bra" og "bedre å trene sånn at man får lange slanke muskler"-snakk. Så, nå lurer jeg på:

1. Hvor / hvordan finner man en dyktig fysioterapaut i Oslo? Eventuelt noen anbefalinger?

2. Er det noen andre som sliter med det samme som har gode råd? Spesielt i forhold til styrketrening?

3. Er det noen andre som har slitt med det samme, og gått gjennom operasjon? Eventuelt lyst til å dele erfaringer rundt dette?

4. Er det noen som har hatt samme problemet over mange år, men blitt såpass bra (av fysio eller operasjon) at de kan utføre knebøy, sykle litt eller jogge kortere distanser i oppoverbakke?

5. Fins det håp, eller må jeg rett og slett bare begynne å like svømming (jeg som ikke liker å bade engang)?

På forhånd takk for svar, alle innspill tas i mot med applaus!

Fortsetter under...

Nettopp våknet fra narkose jeg nå etter å ha fikset Korsbånd. Opererte minisk og leddbånd for 2 år siden å....

Uffda, god bedring! Er det ikke det ene så er det det andre, uflaks. Regner du med å kunne trene som normalt med tiden?

Har

Har du vært på Klinikk For Alle - Vondt i muskler eller ledd? Vi kan hjelpe deg! De er dyktige der, og har tverrfaglig behandling.

Har hørt om den, men ikke vært der selv. Vet du om de går under refusjonsordningen?

Annonse

Uffda, god bedring! Er det ikke det ene så er det det andre, uflaks. Regner du med å kunne trene som normalt med tiden?

Har trent som normalt siden sist operasjon, var bare uflaks med Korsbånd nå men skal trene bra igjen etter ett par mnd nå.

Har du tatt bilder av kneet dit?

Har trent som normalt siden sist operasjon, var bare uflaks med Korsbånd nå men skal trene bra igjen etter ett par mnd nå.

Har du tatt bilder av kneet dit?

Ok, men det er jo bra i alle fall. Nei, jeg har ikke tatt bilder men skal ta MR og røntgen nå.

24-Klinikken på Ensjø, i Oslo. Utrolig dyktig og hyggelig fyr som driver hele greia.

Takk for tips, det skal sjekkes ut! Er nesten helt umulig å vite hvor man skal snu seg når man ikke har noen anbefalinger å gå etter, så setter stor pris på det!

Takk for tips, det skal sjekkes ut! Er nesten helt umulig å vite hvor man skal snu seg når man ikke har noen anbefalinger å gå etter, så setter stor pris på det!

Forstår det godt! :) Var veldig usikker selv før, men jeg har veldig god erfaring med han. Bare hyggelig :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...