Gå til innhold

Fastlåst trapezuis, bakre deltoid, romber...egentlig hele ryggen. Hva gjør man?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Jeg har fått inn en kunde som kunne kjørt planken 1 time. Fordi ryggen hennes ER en planke. Det finnes ikke rotasjon i det hele tatt i skuldrene eller trapezius, eller noen av musklene fra nakken og ned til rompa. Hun lider av svimmelhet og balanseproblemer (BPPV) og jeg kjører derfor en del på BOSU puten for å trene opp fokus og balanse. Men ryggen er et kapittel for seg selv. Scapular push ups for eksempel er totalt umulig, det er ikke en millimeter bevegelse. Nå kjører jeg en times program med henne, kun fokusert på overkropp, med mye scapulare øvelser - alt jeg kan komme på som aktiverer det som finnes av stort og smått på ryggen. Fysio`n ville ikke røre henne før hun hadde tatt MR osv, så jeg var "siste håp". Nå har jeg hatt 2 av 30 PT, og hun er allerede mye bedre av svimmelheten, mye mer bevegelig i skulderpartiet, men trap`s er fortsatt som hugget i sten. Kjører øvelser i 10 - 15 reps, alle rotator og press og heve øvelser. Noen flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er hun slik?

Først og fremst fordi hun har virus, betennelse eller annen feil på balansenerven. Noe som har ført til at hun har forsøkt å holde hodet i heeelt rolig stilling i 10 uker for å unngå å falle/kaste opp. Men også fordi hun har hatt et svært stressende liv de siste 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naprapat. Eller, først privat røntgen, gi bilder til (flink!) kiropraktor eller naprapat, så behandling. Så kan hun trene. Stakkars dame :(

Har foreslått det selv, men naprapat eller kiropraktor er uaktuellt, ennå. Jeg tenkte å massere opp et par triggerpunkter selv, men fant ut at det var umulig, jeg la en hånd rolig på ryggen hennes, noe som gjorde at hun hylte ut i smerte. Men hun MÅ på et tidspunkt knekkes opp, flere virvler er låst fast, det har jeg slått fast selv. Så vil hun selv trene først, FØR hun går til behandling, så jeg må bare gjøre det - legen nektet henne å trene før han fikk svar på røntgen - noe som går på tvers av rådene i aktivitetshåndboken blant annet, som legen SKAL ha på skrivebordet sitt. Men enig, stakkars dame, jeg synes så synd på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må få behandling. Hun må løse opp brystryggen, knekke opp i thorakalen + +. Jeg har jo ikke sett henne og er jo ikke helt på mitt område nå.

Men Noen tips for thoracal bevegelse. Men som sagt, det må mest sannsynlig knekkes opp skikkelig.

http://www.youtube.com/watch?v=pdjwnjtBoxg

Takk mr Fjeld, jeg skal teste ut et par at disse i dag, og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...