Gå til innhold

Matplan for hviledagene


fiatveritas

Anbefalte innlegg

Jeg har et nybegynnerspørsmål angående matplanen min. Jeg trener mandager, onsdager og fredager. Etter trening drikker jeg proteinshake Men jeg tar ikke proteinpulver de dagene jeg har hviledag. Så kom jeg til å tenke på om jeg gjør noe galt her. Bør jeg få i meg proteinpulver de dagene jeg ikke trener også? Hva er normen og hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ifølge kalkulatoren på RYP få i meg 132 g protein hver dag (ut i fra måket mitt). De dagene jeg trener når jeg dette målet greit, takket være pulver. Men de dagene jeg ikke trener, får jeg i meg 110-120g. Altså 10-15g under målet. Bør jeg supplere med proteinpulver for å nå dette målet eller går det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanske fersk selv, men sånn som jeg tenker, prøver å få i målet for proteiner hver dag, uansett trenings dag eller ikke. Men grunnen til det er at jeg kjører diett også, derfor er målet mitt og bevare mest mulig muskelmasse, men gå ned i fettprosent. Jeg suplerer med shake, dersom jeg ikke få i meg nok illøpet av dagen.

Proteiner er kroppens byggestener, men karbs er også viktig for og gi proteinene energien til å kunne bygge.

Det er bedre med litt for mye proteiner enn for lite. Kroppen trenger proteiner og karbs for og kunne restituere opptimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larskr: det går for så vidt an, bortsett fra at jeg spiser egg så godt som hver dag. De dagene jeg ikke spiser egg er for å ta pause fra egg slik at jeg går "lei".

Heleneh: Det er også målet mitt, å gå ned i frettprosent, samtidig som muskelmassen bevares.

Da skal jeg forsøke å få i meg 132g proteiner hver dag.

Takker alle for et svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tar 40-80g proteinpulver kvar dag, uavhengig om eg har trent eller ei. Mesteparten kjem frå eit variert kosthald gjennom kjøtt, mjølkeprodukt og liknande, så fyller eg på med pulver.

Om du har eit litt høgare kalorinivå på treningsdagane, eller jamnt over litt høgare snitt betyr ikkje stort, men få i deg proteina dine kvar dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...