Gå til innhold

kostholdsråd og matplan


Anbefalte innlegg

Min første tråd, og forhåpentligvis masse respons og hjelp fra dere på veien mot de målene jeg ønsker å nå!

Jeg har trent regelmessig 3-4 ganger i uken siden januar for å være klar for sommeren, i likhet som sikkert de fleste andre her inne. Nå ser jeg at treningen har vel gjort med sterkere og i bedre form, men jeg er IKKE der jeg vil være i det hele tatt og føler meg større nå (fett) enn jeg gjorde i januar.

Jeg trener styrke 2 ganger i uken og løper (interval 4x4 og langtur) 2 ganger i uken og vet av tidligere erfaring at dette er ting som fungerer. Kjører tunge styrkeøvelser på de store musklene, så som knebøy, markløft, roing osv osv. Jeg er selvfølgelig åpen for masse gode forslag på treningsfronten, men i første omgang er jeg ute etter gode råd og gjerne (helst!) forslag på en matplan som kan ta meg dit jeg vil.

Mitt mål: ned i fettprosent slik at muskler kommer bedre frem og jeg føler meg like fit som jeg prøver å trene til! kanskje litt abstrakt mål. Men jeg ønsker å vite mer om kosthold og hvilke endringer som gjør at man ser resultat og helst på en nærmest mulig måte til et normalt kosthold, om dere forstår :)

Trenger rett og slett litt strukturert informasjon!

Mitt problem er at jeg spiser i og for seg relativt sunt, men som mange andre så gir små utskeielser ofte, større konsekvenser enn ønsket. Jeg spiser også mye mat, noe jeg tror er kanskje litt for mye ut i fra treningen. Sluttet også å snuse i januar, noe jeg tror kan ha med vektøkningen å gjøre i og med at man putter oftere ting i munn og da kanskje ikke nødvendigvis kun frukt og grønt.

Hvis det er mer informasjon dere ønsker - spør i vei!!

På forhånd, om noen ønsker å hjelpe meg, tusen takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å redusere fettprosenten bør du ligge i et lite kaloriunderskudd (men da mener jeg et fornuftig et, ikke sult deg), og spise mye proteiner, gjerne 2-3 g/kg kroppsvekt om dagen. Prøv å legge deg på for eksempel 1500-1700 kcal på fridager og 2000-2200 kcal på treningsdager, og rundt 150-170 g protein om dagen :) Spis mye grønnsaker og varierte proteinkilder, prøv å styr unna mye korn, sukker og stivelse.

Tren gjerne mer styrke, 2-4 dager i uka. Det gir deg mer synlige resultater på kroppskomposisjonen enn kardio, kort fortalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...