Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Pga en skade i skulderen, begrenser styrketrening seg drastisk for min del, men jeg klarer likevel ikke helt å gi opp tanken enda på at jeg skal kunne trene styrke likevel. Inntil jeg finner noen kreative løsninger til å kunne bruke vekter, skal jeg begynne med gulvtrening med egenvekt.

Starter med knebøy, utfall og tåhev. Spørsmålet mitt er hvor ofte bør jeg trene for å merke progresjon? Hva blir for mye og hva blir for lite?

Fortsetter under...

Det jeg lurer på har ingenting med skaden å gjøre. Var bare for å fortelle hvorfor jeg ikke kan bruke vekter riktig enda.

Det jeg egentlig ville ha svar på var hvor mange ganger i uka det er optimalt at jeg utfører de øvelsene jeg nevnte. Når man trener med tunge vekter, er det jo slik at man må ha hviledager mellom hver gang man tyner en muskel. Lurte på om det også gjelder når man trener uten ekstra tyngde, kun med kroppsvekt, og om det da er viktig med like lange pauser i mellom, eller om det da er bedre å trene litt oftere?

Hmmmm.... Har en følelse av at jeg forklarer meg litt vanskelig?

Jeg trener ben, (og det er jo akkurat det innlegget mitt handler om ;) ), men kan ikke bruke vekter pga skaden i skulderen. Vektene må på en eller annen måte involvere arm og/eller skulder, så det er noe jeg må ta etterhvert.

Når det gjelder målsetting, så vet jeg ikke helt hva jeg skal svare. Det er vel ikke så mye å kunne oppnå som målsetting kun ved egenvekt? Å bli slank er i hvertfall motivasjonen!

Det ENDELIGE målet mitt er å kunne begynne å trene med vekter igjen, men vet ikke om jeg kan kalle det et mål, eller om det bare er et håp.

jeg mener da at du bør trene relativ tung styrke på treningsenter, så langt det lar seg gjøre. (benpress, bulgarske utfall med vekt i en hånd osv)

Hvis du klarer 15+ repetisjoner i knebøy blir det muskulær utholdenhetstrening/ kondisjonstrening. Hvis målet er å forbrenne kalorier kan du like gjerne gå/løpe etter min mening..

Annonse

Jeg setter pris på disse rådene du kommer med, og jeg forklarer meg sikkert veldig kronglete, men spørsmålet er ikke hva jeg bør gjøre for å forbrenne kalorier.

Jeg lurer på, i forhold til øvelsene knebøy, utfall og tåhev KUN med kroppsvekt, hvor ofte KAN jeg trene for at musklene skal bli restituert. Når man trener med tunge vekter, er det viktig å ha x antall hviledager mellom hver gang man gjør samme øvelse. Gjelder det samme når jeg ikke bruker annen tyngde enn min egen kroppsvekt?

Det var kanskje feil å legge tråden under kategorien "Styrketrening", men jeg tenkte at det handler jo om styrketrening selv om det kun er med kroppsvekt (enn så lenge) ;)

Ups, der gjentok jeg meg selv nesten ordrett fra forrige svar jeg kom med. Ja, ja.... Jeg er visst ikke så flink til å variere måten å forklare meg på når jeg blir misforstått.

Kanskje tråden skulle vært flyttet til "Utholdenhet"?

det spørs jo litt hvor tungt det blir.

Tar du feks 10 repetisjoner i knebøy og den siste repetisjonen er tung bør du legge inn en hviledag som ved vanlig styrketrening.

Hvis du klarer veldig mange knebøy (15+) får ikke musklene samme mekanisk stress og restutisjonstiden går ned.

Hvor lang pause du bør ha finnes det ingen fasit på, men vil vel si 3-5 ganger i uken hvis målet er å forbrenne kalorier.. så ja, vil anbefale å gjøre dette litt oftere enn hvis du hadde kjørt med høyere belastning..

Jeg setter pris på disse rådene du kommer med, og jeg forklarer meg sikkert veldig kronglete, men spørsmålet er ikke hva jeg bør gjøre for å forbrenne kalorier.

Jeg lurer på, i forhold til øvelsene knebøy, utfall og tåhev KUN med kroppsvekt, hvor ofte KAN jeg trene for at musklene skal bli restituert. Når man trener med tunge vekter, er det viktig å ha x antall hviledager mellom hver gang man gjør samme øvelse. Gjelder det samme når jeg ikke bruker annen tyngde enn min egen kroppsvekt?

Det var kanskje feil å legge tråden under kategorien "Styrketrening", men jeg tenkte at det handler jo om styrketrening selv om det kun er med kroppsvekt (enn så lenge) ;)

I en del programmer for styrketrening (eks. starting strength og strong lifts 5x5) utfører man knebøy 3 ganger i uken med økende (og etter hvert ganske stor) belastning for hver gang. Ser derfor ingen grunn til at du ikke kan ta knebøy og utfall 4-5 ganger i uken med kun kroppsvekt uten at det påvirker restitueringen i stor grad. Er ikke uvanlig at folk løper flere ganger i uken, så jeg tror nok at du kan ta tåhev minst 3 ganger per uke.

Dette er muskler som er vant til å arbeide med kroppsvekten din flere timer i løpet av dagen, så de tåler en del juling

Dette kan du fint kjøre 3-4 ganger i uken :) Og hvis du vil gi deg selv en utfordring så bruk bosu. Jeg brukte det når jeg skulle begynne å trene igjen pga ett tungt og ganske ødeleggende svangerskap:thumbsup:

Også så jeg en øvelse her om dagen hvor man står på tær,og kjører knebøy :thumbsup: Det er også en utfordring :)

Men jeg lurer også litt på dette med skuldrene som du nevner. Er ikke det noe du kan trene opp i tillegg til å kjøre bein?

Jeg trodde egentlig at øvelser med kun kroppsvekt kunne kjøres hver dag, med mindre du kjører til full utmattelse. Tar rett som det er noen knebøy foran tv'en :p

Forresten, om du har trapp er "utfall" opp trapper tungt, for jeg forsåvidt også gjør hver gang jeg går i trappa :p

Da kjenner jeg at jeg har blitt litt klokere :) Da jeg trente styrke før jeg ble skadet, gjorde jeg hver øvelse kun 1 gang i uka. Hadde et 3-splitt-program med for det meste baseøvelser, and i loved it! Savner det utrolig mye!

I forhold til skaden i skulderen, har jeg eget treningsprogram fra fysioterapeuten. Målet er at jeg skal kunne fungere tilnærmet normalt i hverdagen uten smerter, men er jeg riktig heldig KAN jeg kanskje begynne med styrketrening også, men blir nok aldri noen fitnessutøver :(

Har en loggbok hvor jeg skriver om trening og hverdag i forhold til skaden, dere er velkomne til å følge med :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...