Gå til innhold

For mye koffein?


umadbrah

Anbefalte innlegg

Hallo, lurte på hvor grensa går for koffein, hvor mye mg jeg kan ta før det blir farlig?

How much caffeine is safe

250–300 mg of caffeine a day is a moderate amount. That is as much caffeine that is in three cups of coffee (8oz each cup). More than 750–1000 mg a day is dangerous, but people who drink more coffee every day can drink more without getting sick. The Lethal Dose 50 of caffeine is 192 mg per kilogram, in rats. In humans, it is between 150 and 200 mg per kilogram.

Caffeine is in many drinks and foods. This is approximate amounts of caffeine in some food and drink:

  • Brewed coffee - 40 to 220 mg in a cup
  • Instant coffee - 30 to 120 mg in a cup
  • Decaffeinated coffee (with much caffeine taken out) - 3 to 5 mg in a cup
  • Tea - 20 to 110 mg in a cup
  • Soda drinks with caffeine - 36 to 90 mg in 12 ounces. Some people think that soft drinks which are light in color do not contain caffeine. This is not always true.
  • Milk chocolate - 3 to 6 mg in an ounce
  • Bittersweet chocolate - 25 mg in an ounce

One ounce – abbreviated oz - is 30ml.

Det er fra wikipedia, men lurer på om noen har andre erfaringer. Jeg drikker ikke kaffe, og EKSTREMT sjeldent jeg tar energidrink som Burn, RedBull etc.

Har noen bokser koffeinpiller jeg fikk veldig billig og det inneholder 250mg coffein per pille. Har bare holdt meg til en, men har lyst til å prøve to, men vil gjøre det med stor forsiktighet, så jeg tenkte jeg skulle spørre litt rundt først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde selv en boks med koffeinpiller som jeg kjøpte i sverige som hadde den høyeste dosen med coffein. Husker jeg ikke merket så stor effekt så jeg tok vel 4-5 sånne piller pluss mmine daglig kaffekopp. Senere på dagen når jeg var på skolen trodde jeg at jeg skulle stryk. Mistet synet, kaldsvettet, diare, sterk kvalme, skjevninger, blodtrykkfall.. Jeg måtte ligge med boblejakka under teppet resten av dagen og jeg ble helt utenfor.

Men i dag kan jeg fint drikke 4 redbull og 4 dobbel dose av jack3d. Tåler ganske mye koffein uten at jeg merker det. Tror kanskje det har noe med tivenning og gjøre.

Jeg merket ikke noe på 2tabletter, men jeg tørr ikke ambefale at du tar 2 piller. Kjenner jo ikke din kropp og vet ikke hvor masse du tåler også vet jeg ikke helt hvor mange mg det var i mine piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe okok, er en gutt på 19 år som veier noget over 90kg, så tror jeg skal tåle to piller da!

Men hvis du fint kan firedoble dosen Jack3d, anbefaler jeg deg å gå av produktet i 2-3uker! :p

Takk for svar, men skal høre litt mer rundt før jeg prøver, vil ikke ha samme erfaring som du hadde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste jeg har tatt er 1250mg (5 piller) i én og samme dose, og 3250mg fordelt utover på ca. 30 timer. Ble litt uvel i magen og skalv litt, men that's it. Hadde da jevnlig tatt 5-600mg koffein dagene før også.

Hvis du ikke merker noe hva det gjelder bivirkninger av 1 pille, så kan du nok fint prøve 2.

Eller som Ole Morten sa, så kan du jo dele en pille i to, og ta 375mg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok ikke kvelden av 500mg ;) Hehe...

Lest noen eksempel med folk som har fått koffeinforgiftning osv, tatt rundt 2000-4000mg koffein uten å være vant til det, utifra det de beskrivde så hørtes det alt annet enn fint ut...

Har i gått på koffeintabletter i lange perioder.. Og når jeg var litt yngre og dummere så var jeg vel helt oppe på 1500mg hver dag.

Og av og til helt oppe i 2000mg.

Det å gå av koffein da er heeeeelt forjævligt, aldri igjen... Abstinenser som minner om influensa ;) Null konsentrasjon, ++

Nå holder eg meg på maks 250-500mg dagen, og går boksen tom, eller av en eller annen grunn skal eg slutte så trapper eg ned over noen dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man opparbeider toleranse mot koffein. De tablettene jeg har er på 250mg hver. I starten merker man mye fra 1 tablett. Og til slutt kan jeg være oppe i 6 stykker uten å merke så mye. Ifølge lommelegen.no var maks anbefalte dose 1,5g per dag. Og dødligdose kunne være fra 2-12g. Alt etter hvor høy toleranse du har. Når du kjenner at de ikke virker lengre så slutter du helt på de i noen uker før du begynner igjen. Eller så spiser du deg igjennom boksen uten nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
følge lommelegen.no var maks anbefalte dose 1,5g per dag. Og dødligdose kunne være fra 2-12g. Alt etter hvor høy toleranse du har. Når du kjenner at de ikke virker lengre så slutter du helt på de i noen uker før du begynner igjen. Eller så spiser du deg igjennom boksen uten nytte.

Det var høye tall her visst, hvis dødlig dose er på 2gram, så ville aldri i verden 1,5gram vært noe å anbefale, rene koffeintabletter er reseptbelagt i norge, men selges også i kostttilskudd (http://www.fhi.no/dav/646a66d2ab.pdf) Koffeintoleranse er veldig individuelt. De som ikke får i seg noe koffein ellers er mye mer følsom og kan få overdosesymptomer på 400gram. Hvis man skjelver etter å ha tatt koffeintilskudd har man tatt for mye.

Caffeine doses of 200 mg or higher can cause unpleasant symptoms including nausea, headache, and irregular heartbeat, while dose of 750 - 1000 mg can cause severe toxic symptoms. Severe caffeine intoxication can result in nausea, vomiting, anxiety, tremor, seizures, tachycardia, dysrhythmias, hypotension, hypokalemia, and metabolic acidosis.

Oral Caffeine Dosages

Threshold

10 - 20 mg

Common

50 - 150 mg

Strong

150 - 400 mg

Heavy

400 + mg

Lethal

3-20 grams oral (estimated, see

below)

LD50 (Lethal Dose*)

192 mg/kg in rats

Siden kroppen raskt får en toleranse for koffein burde du bruke koffein i sykluser og ha regelmessige pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...