Gå til innhold

Hva skal man bli?


Solid Snake

Anbefalte innlegg

Yes, sikkert et stort problem for mange, og sikkert mange av dere her inne som har nailet det. Jeg drukner i et hav av muligheter føler jeg, umulig å velge... Som den relativt unge karen jeg er på 20år nå vil jeg mest sannsynlig velge utdanning/retning med hovedsaklig tre faktorer i bakhodet. Jeg vil jobbe med noe jeg trives med, jeg vil ha en turnus som tillater at livet ikke handler om jobben, men at jobben heller vært fall på sikt spiller en birolle. Dvs 7-3 jobb. Så vil jeg ha noe som kanskje er uforenlig med de fleste 7-3 jobber, god lønn og gode arbeidsmuligheter.

- At jeg trives med jobben, er komfortabel med den, føler at den er viktig for meg/andre etc

- En 7-3 jobb(vært fall på sikt, kanskje umulig å kreve i visse yrker i starten)

- Relativt god lønn og gode arbeidsmuligheter.

Jeg har 5,0 i snitt ifra videregående, og det er jo brukbart. Desverre tok jeg ingen andre realfag enn IT. Hele veien har jeg vært elendig i matte, ikke nødvendigvis fordi at jeg ikke har anlegg for det, men fordi jeg hadde dårlige mattelærere kombinert med at jeg sikkert også gjensidig var en udugelig liten drittunge i mattetimene. Jeg gjorde det best i norsk, politikk og menneskerettigheter,sosiologi,samfunnsfag og religion. Var også en racer på engelsk. Fikk 6er i gym og toppidrett, og trening er en stor del av livet mitt(viktig for livskvaliteten, derfor ønskelig med 7-3 jobb blant annet)

Jeg har ingeniørutdanning og medisin i kikkerten, kan jo sies å være skoleflink, men i mattematikk som er det nærmeste jeg kommer realfag. Vel det var min svakeste side. Så vet ikke om disse valgene er direkte realistiske for meg...

Har titten en del på bachelor i psykologi, noe som sikkert er forenlig med en jobb jeg kommer til å like, om det i det hele tatt fører til noen jobb? Er vel heller alt for safe på turnus eller lønn om jeg tar den utdanningen...

Hobbiene mine er hovedsaklig trening, kosthold og bil. Kan vel også sies å være et utadvendt og sosialt menneske, har da også interesse av å drive på slik i fremtidig jobb.

Setter stor pris på alle innspill og erfaringer dere måtte komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo et godt utgangspunkt for å bli mye med disse forutsetningene og interessene, men jeg tror det er viktig at du klarer å sette noen flere faktorer for enn jobb. Andre spørsmål som kan være retningsgivende er hva som motiverer deg (resultater, samhold på jobben, ros etc), vil du jobbe direkte med mennesker, ønsker du å jobbe innenfor samfunnsfag, realfag eller noe helt annet, er arbeidsmiljø viktig, trenger du mye variasjon i arbeidsoppgaver, liker du å jobbe prosjektbasert, bør jobben være kreativ, ønsker du å kombinere jobb og hobby, ønsker du lederoppgaver/ er det viktig å kunne stige i gradene på jobben, er du glad i å lære, ønsker du et yrke hvor du er ferdig utdannet når du kommer fra skolen eller er det interessant at man må tilegne seg kunnskap gjennom hele yrkeslivet for å henge i med i tiden og utviklingen. Det kan også være nyttig å finne ut hvilken rolle man tar i gruppesammensetninger (se f.eks belbins teamroller). Det har stor invirkning på hva slags jobb man bør ha.

Jo, flere kriterier og preferanser man klarer å sette ned på papiret, jo enklere vil det være for andre å foreslå aktuelle yrker. Videre bør du lese om studier du synes er interessante, og med det mener jeg ikke bare å lese beskrivelsen av studiet. Let deg fram til studieplanene og les om hvert enkelt fag de skal ha i løpet av studietiden. Dette vil kjapt kunne gi deg en magefølelse på om dette er noe som passer deg.

Selv brukte jeg masse tid til å se gjennom studieplaner på alt jeg syntes var interessant, og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at ting ikke passet for meg. Beskrivelsene av studieretningene er ofte veldig spennende for å lokke studenter til skolene, men studieplanene er den rene og skjære sannhet om studiet. Jeg gikk til en privat studieveileder ok tok en hel haug av tester for å kartlegge mine preferanser, og man blir absolutt klokere av å tenke litt gjennom slike spørsmål. Jeg har alltid elsket realfag, men samtidig ikke helt følt at det er der jeg vil tilbringe mitt 40 år lange arbeidsliv. For meg er det viktig at jeg ser samfunnsnytten i det jeg gjør og at variasjonen er stor og resultatene tydelig. Uendelig mange timer med tenking førte meg inn på landskapsplanlegging og jeg er storfornøyd med at jeg i fremtiden skal planlegge hvordan samfunnet jeg selv lever i skal se ut i framtiden for å klare å dekke alle innbyggernes behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et kjempebidrag!!

Veldig mange av de spørsmålene har jeg vel ikke noe skikkelig svar på, men jeg vet at jeg liker å jobbe med mennesker/hjelpe mennesker. Det er vel det jeg i hovedsak har merket gang på gang i de 4 jobbene jeg har hatt så langt. Det å ha et flott arbeidsmiljø, og det å kunne preike en god del piss med kolleger er også veldig viktig for meg + serious talk selvsagt:)

Jeg kunne tenke meg å komme ut i jobb någelunde kvikt, men igjen ikke noe must. Vil gjerne ha en god kombo av praksis og teori, om jeg må velge en, praksis. Om det er mulig vil jeg også ha en fysisk jobb, vært fall til en viss grad. Livredd kontorstolen.

Takk for kjempetips om studieplanene, skal ta en elimineringsrunde på alt det jeg har sett for meg, som er så alt for meget!

Bare sett på maskin ingeniør før du nevnte dette, det synes jeg virket drittinteressant, problemet er bare at matte er min desidert svakeste side, hadde p-matte(enkleste).

Er det greit å komme i kontakt med slik en studieveileder, evt er det veldig kostbart?:)

Lurer på om jeg har en kompis som driver med og gjør noe lignende, byplanlegging var det vel strengt tatt, men men. Meget fornøyd!

Igjen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle velge studieretning gjorde jeg det veldig enkelt. Satte meg ned med studiekatalogen, en penn og en markørtusj. Strøk ut alt som ikke var interessant i det hele tatt, og markerte det som var litt ekstra interessant. Studerer nå det som var mest interessant når jeg gikk på VGS, og det er like interessant enda. Angående jobb så tror jeg det er like viktig at selve innholdet i jobben er spennende og engasjerende som de andre kriteriene man har.

(jeg gjorde forsåvidt dette tre ganger, men det er bare fordi jeg er kontrollfreak og sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle velge studieretning gjorde jeg det veldig enkelt. Satte meg ned med studiekatalogen, en penn og en markørtusj. Strøk ut alt som ikke var interessant i det hele tatt, og markerte det som var litt ekstra interessant. Studerer nå det som var mest interessant når jeg gikk på VGS, og det er like interessant enda. Angående jobb så tror jeg det er like viktig at selve innholdet i jobben er spennende og engasjerende som de andre kriteriene man har.

(jeg gjorde forsåvidt dette tre ganger, men det er bare fordi jeg er kontrollfreak og sånt)

En skikkelig elimineringsrunde rett og slett,nice:) Du gikk for å ta en skikkelig bach/master i et fag som du ble introdusert til på VGS? Lov å spørre om hvilket?:)

Helt sant, men både arbmiljø og jobbens innhold skal klaffe... Så er det noe med verdien av en någelunde stressless tilværelse, men det er kanskje ikke forenlig med god lønn...? (God lønn betyr ikke noe ekstremt, alt over 500 000 er en god nok lønn i mine øyne, men da med en turnus som er like 7-3 man til fre, ikke 500 000 etter masse overtid og natt)

Kan være smart å gjøre det flere ganger, kanskje med litt mellomrom og. For å sjekke om viljen/interessen fortsatt er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, blinkskudd,bro!:p

Er allerede sikker på at dette skal være meg på megaluf og evt div festivaler i sommer. Haters gonna hate, men Zyzz sin evne til å gi faen er ganske beundringsverdig i mine øyne. Han elsker seg selv, og er ikke redd for å vise det. Kan hende at baksiden av medaljen er at han faktisk er veldig avhengig av tilbakemelding og andres mening, men det for så være. Fargerik var han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Har egentlig slitt med det samme som deg. Men har vært "dårligere" på skolen osv.

Men tar nå bachelor i økonomi. Dette er pga jeg tok økonomifag VGS, og det var det eneste som interesserte meg. Skulle vel muligens blitt betongfag/elektriker eller helst oljearbeider. MEN MEN! Nå tar jeg bachelor i økonomi pga det er en allsidig jobb som gjør at du kan jobbe innenfor veldig mye. Og mest av alt: leder stillinger etterhvert!

Hvis du har muligheten anbefaler jeg å f.eks skaffe deg en sommerjobb innen noe som er interessant, forhøre deg med folk som faktisk jobber med de forskjellige yrkene. Skole vs arbeidshverdagen er jo ganske så forskjellige så... LYKKE TIL ihvertfall. Norsk skole gir ALTFOR dårlig informasjon ang videreutdanning etter VGS spør du meg, så vet selv det ikke er lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, sikkert et stort problem for mange, og sikkert mange av dere her inne som har nailet det. Jeg drukner i et hav av muligheter føler jeg, umulig å velge... Som den relativt unge karen jeg er på 20år nå vil jeg mest sannsynlig velge utdanning/retning med hovedsaklig tre faktorer i bakhodet. Jeg vil jobbe med noe jeg trives med, jeg vil ha en turnus som tillater at livet ikke handler om jobben, men at jobben heller vært fall på sikt spiller en birolle. Dvs 7-3 jobb. Så vil jeg ha noe som kanskje er uforenlig med de fleste 7-3 jobber, god lønn og gode arbeidsmuligheter.

- At jeg trives med jobben, er komfortabel med den, føler at den er viktig for meg/andre etc

- En 7-3 jobb(vært fall på sikt, kanskje umulig å kreve i visse yrker i starten)

- Relativt god lønn og gode arbeidsmuligheter.

Jeg har 5,0 i snitt ifra videregående, og det er jo brukbart. Desverre tok jeg ingen andre realfag enn IT. Hele veien har jeg vært elendig i matte, ikke nødvendigvis fordi at jeg ikke har anlegg for det, men fordi jeg hadde dårlige mattelærere kombinert med at jeg sikkert også gjensidig var en udugelig liten drittunge i mattetimene. Jeg gjorde det best i norsk, politikk og menneskerettigheter,sosiologi,samfunnsfag og religion. Var også en racer på engelsk. Fikk 6er i gym og toppidrett, og trening er en stor del av livet mitt(viktig for livskvaliteten, derfor ønskelig med 7-3 jobb blant annet)

Jeg har ingeniørutdanning og medisin i kikkerten, kan jo sies å være skoleflink, men i mattematikk som er det nærmeste jeg kommer realfag. Vel det var min svakeste side. Så vet ikke om disse valgene er direkte realistiske for meg...

Har titten en del på bachelor i psykologi, noe som sikkert er forenlig med en jobb jeg kommer til å like, om det i det hele tatt fører til noen jobb? Er vel heller alt for safe på turnus eller lønn om jeg tar den utdanningen...

Hobbiene mine er hovedsaklig trening, kosthold og bil. Kan vel også sies å være et utadvendt og sosialt menneske, har da også interesse av å drive på slik i fremtidig jobb.

Setter stor pris på alle innspill og erfaringer dere måtte komme med!

  • 7-15jobber er det stort sett bare håndverksarbeidere som har. Kommer faktisk ikke på så veldig mange unntak fra det.

  • Om du ønsker deg en jobb med fleksibel tid - sikt deg inn på ett eller annet som er innenfor staten. Statens personalhåndbok dikterer at arbeidet kan utføres i tidsrommet 7-17, at man jobbe sommertid fra 15.mai til 15.september og at man kan etter avtale jobbe mertid og dermed få rett på tilsvarende avspassering (i staten skal som hovedregel all overtid tas som avspassering). Arbeidstiden slutter klokka 12 lillejulaften, nyttårsaften og dagen før skjærtorsdag, i tillegg begynner ikke arbeidstiden i administrerende sektor før klokka 10 i romjula. Det åpnes også for at arbeidstiden kan justeres etter arbeidstakers ønsker. Man kan også søke om redusert eller fleksibel arbeidstid for inntil 2 år av gangen.

  • En jobb med god lønn medfører som hovedregel mange års skolegang og da spørs det på interessefeltet ditt. Leger, advokater, siviløkonomer, ingeniører, revisorer, piloter, flygeledere og geologer er vel de som tjener mest. Det er ikke gitt at man tjener masse penger fordi man har en tittel, man må nesten ha en jobb også. I tillegg vet jeg at man tjener en god del penger på å jobbe offshore, men det spørs hvor villig du er til å jobbe 3-4uker på og ha 3-4 uker fri? Du kommer deg ganske raskt offshore med å reise til Stavanger og gå borreskole i 3-4 måneder. Har en kompis som "kun" er kokk og jobber offshore, han tjener bortimot 125 tusen NORSKE kroner på 5 uker på og 5 uker av. Alle disse yrkene har ett visst utviklingspotensiale på sikt, men om du ikke er spesielt glad i matte, så vil jeg ikke anbefale øk/ad-fag rett og slett fordi du MÅ gjennom grunnleggende matematikk - og viser det seg at du har ett matteproblem kommer du til å slite med derivasjoner og integraler og fuglene veit hva du aldri kommer til å få bruk for senere :p. Du MÅ også gjennom makro- og mikro-fagene + statistikk, og også her er det en vesentlig fordel å kunne lese tabeller, koordinater, kurver og sånt.

  • De sikreste studiene med tanke på jobb er ingeniørstudier, lærerstudier, alt av realfag (kjemi, matte, fysikk), tannleger, IT, offshore-studier, informatikk, juss, lege etc. De mest usikre yrkene å få jobb i er media, webdesign, teaterfag, sykepleiere, kunstneriske yrker/kreative fag, reiselivsfag, arkitekt, arkeologi og alt av samfunnsvitenskapelige fag

Toppyrkene:

Medisin:

5 til 6 års studier. Dette er ingen lek, dette er tunge år med mye lesing og studering av kropp og helse. Man søker seg IKKE inn på medisin fordi man ønsker å tjene masse penger. Dette er snakk om folks liv og helse og det burde man ha respekt for. Du har ikke Matematikk R1/S1+S2 + Fysikk 1 + kjemi 1+2 og må derfor ta dette før du i det hele tatt tenker på å søke. På den annen side kan du studere medisin f.eks i Budapest for langt mindre pris og med dårligere mattekarakterer enn her i Norge.

Tannlege:

5 års studier på tannhelse. Fordelen med tannlegestudier er at du får ha praksis på pasienter allerede fra første semester og dermed lærer mye mer. Også her må du ha Matematikk R1/S1+S2 + Fysikk 1 + kjemi 1+2. Også her er studiene langt billigere og lettere å komme inn på i utlandet.

Juss:

5 års studier på lovverk. I motsetning til hva mange tror så er det ikke bare å memorisere Norges Lover. Å skrive jurdikum har en helt egen metodikk bak seg og det er ikke bare å sitere fra lovverket, men å tolke hva lovverket egentlig sier. Her trenger man studiekompetanse for å komme inn. Prakis utføres ikke før i 3-4 studieår.

Ingeniør:

Alt etter hvilken ingeniør du vil bli så er det 3-5 års studier. Forkunnskaper er her Matematikk R1/S1+S2 + Fysikk 1 + kjemi 1+2 på de fleste studieretningene og studiestedene. Fordelen er her at studenter blir headhuntet til sommerjobber allerede fra første studieår.

Pilot:

Pilotutdannelse er ett yrke og ett studieforløp ganske ulikt mange andre studieretninger. Dette er ingen 7-15-jobb og dette er svært kostbart med en kostnad på 600-700 tusen man på koste selv, med mindre man faktisk tar utdannelsen i forsvaret. Da betaler staten, men samtidig binder man seg til 15 år som pilot i norsk forsvar. Fordelen er at du får fast jobb som flyver. når utdanningen er ferdig. Stiller strenge krav til psykisk og fysisk helse. Tar du utdannelsen i utlandet, f.eks i USA stilles det også krav til hva du spiser og drikker.

Spørsmålet er: Hva vil du gjøre? Vil du sitte på ett kontor mellom 7-15 eller vil du møte folk og gjøre ett praktisk rettet arbeid uten datamaskin? Hva er du dyktig til og hva vil du trives med å gjøre? Det nytter litt å tjene 1 mill i året, men man skal også være lykkelig og ikke grue seg til å gå på jobb hver dag fordi man ikke brenner for det man gjør.

Jeg er ikke spesielt overbegeistret i å være økonom/jurist. Det går, jeg er flink til det og jeg kvier meg ikke for å gå på jobb, men jeg skulle MYE gjerne heller vært noe innenfor helse og kosthold for da ville jeg gledet meg tl å gå på jobb med full lykkefølelse hver dag.

Det slår meg egentlig to ting når jeg leser innlegget ditt; 1. Du ville antakelig vært flink i ett markedsføringsrelatert fagyrke og 2. Ingen får drømmejobb eller drømmearbeidstid med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig elimineringsrunde rett og slett,nice:) Du gikk for å ta en skikkelig bach/master i et fag som du ble introdusert til på VGS? Lov å spørre om hvilket?:)

Helt sant, men både arbmiljø og jobbens innhold skal klaffe... Så er det noe med verdien av en någelunde stressless tilværelse, men det er kanskje ikke forenlig med god lønn...? (God lønn betyr ikke noe ekstremt, alt over 500 000 er en god nok lønn i mine øyne, men da med en turnus som er like 7-3 man til fre, ikke 500 000 etter masse overtid og natt)

Kan være smart å gjøre det flere ganger, kanskje med litt mellomrom og. For å sjekke om viljen/interessen fortsatt er der.

Nei, kan ikke si at jeg ble introdusert direkte til det på VGS, men jeg var klar over hva som var mine interesseområder, så jeg valget Europastudier med spansk. Har bestandig elsket språk, politikk og samfunn, og det klaffa perfekt :D

Ja, er helt enig der! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, blinkskudd,bro!:p

Er allerede sikker på at dette skal være meg på megaluf og evt div festivaler i sommer. Haters gonna hate, men Zyzz sin evne til å gi faen er ganske beundringsverdig i mine øyne. Han elsker seg selv, og er ikke redd for å vise det. Kan hende at baksiden av medaljen er at han faktisk er veldig avhengig av tilbakemelding og andres mening, men det for så være. Fargerik var han!

Enig som faen! Revolution of the sick cunts brah, dont give a fuck, mirers gonna mire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvet:

Spørsmålet er: Hva vil du gjøre?... Vil du sitte på ett kontor mellom 7-15 eller vil du møte folk og gjøre ett praktisk rettet arbeid uten datamaskin? Tror sistnevnte er det jeg helst vil, om det ikke stikker av med fritiden min og livet ved siden av jobben totalt. Hva er du dyktig til og hva vil du trives med å gjøre? Jeg er dyktig med mennesker, og trives med å jobbe med mennesker. Er også ganske god på IT og språk generelt. Det nytter litt å tjene 1 mill i året, men man skal også være lykkelig og ikke grue seg til å gå på jobb hver dag fordi man ikke brenner for det man gjør. Helt sant. Vil ikke ha et liv der jeg elsker jobben min, men økonomien ikke går rundt, men ei heller det du nevner ovenfor. Vil finne balansen, om kompromisser må inngås.

Jeg er ikke spesielt overbegeistret i å være økonom/jurist. Det går, jeg er flink til det og jeg kvier meg ikke for å gå på jobb, men jeg skulle MYE gjerne heller vært noe innenfor helse og kosthold for da ville jeg gledet meg tl å gå på jobb med full lykkefølelse hver dag. Men finnes det noen skikkelige fulltider som er bærekraftige mtp det økonomiske og turnus når man jobber med den slags? Evt kan du ikke trappe litt ned og ha et slikt bi-yrke?

Det slår meg egentlig to ting når jeg leser innlegget ditt; 1. Du ville antakelig vært flink i ett markedsføringsrelatert fagyrke og 2. Ingen får drømmejobb eller drømmearbeidstid med en gang :)

1) Jeg har jobbet med salg, og stort sett hatet jeg det. Stress, "verdiløshet", ræva turnus, egentlig dårlig lønn om man deler opp i antall timer. Kort og godt, en jobb som overtok livet mitt, noe jeg ikke var komfortabel med overhodet. Videre kunne man ikke ha en normal samtale med folk uten å tenke på den røde tråden og ha et motiv hele veien...

Utdyp gjerne dette med markedsføringsrelatert fagyrke, men må innrømme at jeg stiller meg ganske skeptisk til det, uten at jeg har noe skikkelig kunnskap om hva det egentlig er.

2) Det er jeg fullt klar over, og det er deretter selvsagt helt greit! Så lenge jobben tar form etter hvert, og så lenge arbeidstiden blir passende om ca 10-15år når jeg evt skal ha et familieliv/farsrolle.

Takk for et utrolig hjelpsomt og seriøst innspill! Skulle tro du var en eller annen form for karriereveileder:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig slitt med det samme som deg. Men har vært "dårligere" på skolen osv.

Men tar nå bachelor i økonomi. Dette er pga jeg tok økonomifag VGS, og det var det eneste som interesserte meg. Skulle vel muligens blitt betongfag/elektriker eller helst oljearbeider. MEN MEN! Nå tar jeg bachelor i økonomi pga det er en allsidig jobb som gjør at du kan jobbe innenfor veldig mye. Og mest av alt: leder stillinger etterhvert!

Hvis du har muligheten anbefaler jeg å f.eks skaffe deg en sommerjobb innen noe som er interessant, forhøre deg med folk som faktisk jobber med de forskjellige yrkene. Skole vs arbeidshverdagen er jo ganske så forskjellige så... LYKKE TIL ihvertfall. Norsk skole gir ALTFOR dårlig informasjon ang videreutdanning etter VGS spør du meg, så vet selv det ikke er lett!

Her tenkt på økonomi selv, ved flere anledninger. Har søkt på enormt mye i år, en av disse tingene er samfunnsøkonomi ved UiO.

True, men hvordan i alle dager skal jeg kunne gjøre det? Arbeidsmiljømessig liker jeg best matbutikk, også turnusmessig. Variasjonsmessig og lønnsmessig og utviklingsmessig har jeg vært veldig begeistret for vekteryrket. Postbud og salg var slettes ikke noe for meg. Postbud involverte for lite samhandling med mennesker på et plan av en viss dybde, salg var rett og slett bare alt for usikkert og stressende... Tror jeg kunne ha likt salg om det ikke hadde vært et så enormt budsjettpress, men om budsjettet heller hadde vært noe man strakk seg etter, og virket som et motiverende langsiktig mål lik mentaliteten min i trening...

Very true, men tar også selv på meg noe ansvar... I og med at jeg skapte min egen utopi og drøm ved å sikte meg inn mot kun et yrke og gjorde dette i lang tid. Dette hemmet/frigjorde meg fra å resonnere rundt mangfoldet av yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, kan ikke si at jeg ble introdusert direkte til det på VGS, men jeg var klar over hva som var mine interesseområder, så jeg valget Europastudier med spansk. Har bestandig elsket språk, politikk og samfunn, og det klaffa perfekt :D

Ja, er helt enig der! =)

Nice, fine interesserer du har! Sikkert et veldig interessant studie:)) - spansken så tror jeg at jeg at jeg hadde trivdes godt med studiet jeg og:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Her tenkt på økonomi selv, ved flere anledninger. Har søkt på enormt mye i år, en av disse tingene er samfunnsøkonomi ved UiO.

True, men hvordan i alle dager skal jeg kunne gjøre det? Arbeidsmiljømessig liker jeg best matbutikk, også turnusmessig. Variasjonsmessig og lønnsmessig og utviklingsmessig har jeg vært veldig begeistret for vekteryrket. Postbud og salg var slettes ikke noe for meg. Postbud involverte for lite samhandling med mennesker på et plan av en viss dybde, salg var rett og slett bare alt for usikkert og stressende... Tror jeg kunne ha likt salg om det ikke hadde vært et så enormt budsjettpress, men om budsjettet heller hadde vært noe man strakk seg etter, og virket som et motiverende langsiktig mål lik mentaliteten min i trening...

Very true, men tar også selv på meg noe ansvar... I og med at jeg skapte min egen utopi og drøm ved å sikte meg inn mot kun et yrke og gjorde dette i lang tid. Dette hemmet/frigjorde meg fra å resonnere rundt mangfoldet av yrker.

Ser alt du mener her! Men ser du nevner vekter yrket. Det er jo ikke akkurat "Lønnsmessig" hvis man skal ha god lønn. Jobber selv som vekter deltid. Og grunnlønn er vel rundt 150-160kr nå.... Men vekteryrket er jo ok i seg selv. Masse hyggelige folk og så lenge man er service innstilt går det jo.

Utdanning.no Der ligger det en del jobb intervjuer og masse info ang yrker osv!

Ang sommerjobb. Så er det bare å prøve å søke, du har ingenting å tape på!

Egentlig høres det ut som du vil ha en jobb hvor du er både på kontor, men også i felten. Og da høres det ut som et ingeniør yrket er noe for deg. Desverre sliter jeg med det samme som deg(matte) ellers hadde jeg nok tatt dette! Tiden vil vise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, fine interesserer du har! Sikkert et veldig interessant studie:)) - spansken så tror jeg at jeg at jeg hadde trivdes godt med studiet jeg og:p

Det som er det beste med det for min del er at det er en tredelt bachlor. Altså man går ut med en tverrfaglig bachlor i Europastudier, statsvitenskap og spansk, så jeg får dekket flere interesserområder samtidig. Men aner jo ikke om jeg får jobb når jeg er ferdig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser alt du mener her! Men ser du nevner vekter yrket. Det er jo ikke akkurat "Lønnsmessig" hvis man skal ha god lønn. Jobber selv som vekter deltid. Og grunnlønn er vel rundt 150-160kr nå.... Men vekteryrket er jo ok i seg selv. Masse hyggelige folk og så lenge man er service innstilt går det jo.

Utdanning.no Der ligger det en del jobb intervjuer og masse info ang yrker osv!

Ang sommerjobb. Så er det bare å prøve å søke, du har ingenting å tape på!

Egentlig høres det ut som du vil ha en jobb hvor du er både på kontor, men også i felten. Og da høres det ut som et ingeniør yrket er noe for deg. Desverre sliter jeg med det samme som deg(matte) ellers hadde jeg nok tatt dette! Tiden vil vise!

Da jeg var vekter var grunnlønn minimum 160kr timen, var vel snakk om 200kr timen i helger, og i ekstreme tilfeller over 300kr timen. Jeg er nesten 100% overbevist om at dette er den best betalte studiejobben man kan få, sammenligner da med andre "ufaglærte" jobber. Veldig ålreit yrke ja, stressless.

Hehe, tror jeg har vært over 1000 timer på den siden allerede, men thanks!

Søker nå, men er jo ikke noe jeg kan søke som kan være close til noen av de studiene jeg har søkt på, med grunnlag i det faktum at de studiene ikke er påbegynt eller fullført! Skulle vært omvendt, man skulle ha kjent på jobben først, så deretter tatt stilling til om man ville ta den utdanningen eller ei xD

Ja, i tillegg til at jeg elsker biler godt over gjennomsnitt. Problemet mitt er det samme som ditt, matte er min eneste svake side. Men om det ikke er umulig... Kanskje det er verdt det å dra min lusne møkkkarakter i p-matte til en monsterkarakter i realfagsmatte og bli ING. Sånn i forhold til mine nåværende ferdigheter og forutsetninger er ingeniør kanskje det VERSTE valget jeg kan ta, men i forhold til turnus og jobb i etterkant... Mtp interesser og verdier og, så er det uten tvil tingen! Er jo megaetterspørsel og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berømmer deg for å ha vært gjennomtenkt og skoleflink! Du kan velge i utrolig mye! De aller fleste unge i dag ønsker å jobbe mindre for mer penger og fritid, men fåtallet har skjønt at det krever endel å kunne få det slik! Keep up the good work!

Tusen takk, var veldig hyggelig å høre:))

Ja... Den stilen er nok ikke bærekraftig i lengden... Litt av dette er også grunnen til at jeg ikke bare følger hjerte mtp utdanning. Skal selvsagt følge det og, men det kombinert med turnus,lønn og arbeidsmuligheter.... Skal trosalt få meg et yrke å leve av nå, derfor jeg tar utdanning... Virkeligheten er overalt, kommer til å både hate og elske på en hver jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det beste med det for min del er at det er en tredelt bachlor. Altså man går ut med en tverrfaglig bachlor i Europastudier, statsvitenskap og spansk, så jeg får dekket flere interesserområder samtidig. Men aner jo ikke om jeg får jobb når jeg er ferdig da!

Virker veldig artig, og sånn sett smart!

Nei, er den for abstrakt av seg? Om du kan bli f.eks statsviter er jo det en ganske så fin jobb, et annet spørsmål er hvor lett det er å få seg en slik en, men men. At the end så ordner det seg jo!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...