Gå til innhold

Hjelp til å komme i form igjen


jente93

Anbefalte innlegg

Etter en mnd uten noen form for trening pga sykdom og russetid, er jeg veldig klar for å trene og komme i form igjen. Formen min er helt på bånn nå, og jeg trenger hjelp!! Hvordan type løping er lurt for at jeg skal komme i form igjen? Hvordan trening skal jeg starte med? Jeg vet lite om utholdenhetstrening fra før av, og trenger litt hjelp. Hvordan skal jeg starte, og hvordan skal jeg endre løpingen etterhvert som jeg blir i bedre form?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ville startet med for å komme i form og i tilegg få ett så bra o2 opptak med som overhode mulig er intervall trening. Vil påstå at det er den formen for løpetrening en raskest ser og kjenner resultater av. Du kan jo først starte med for eksempel 4min løping 4min rolig forså å minske den rolige perioden din etterhvert som o2 opptaket ditt blir bedre. Håper russetiden var bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det som har gjort underverker for kondisjonen min er bakkeintervaller! Finn deg en bratt bakke (ikke en liten "hump" her altså) og spring opp så fort du kan og gå / småjogg nedover igjen. Dette gjør jeg en gang i uken :) Den andre dagen springer jeg en lang joggetur, og det er her jeg ser tydelige forbedringer. Ta tiden for hver gang du springer, og hvis du gjør intervallene dine skikkelig vil du se tydelige forbedringer på denne langturen. Selv springer jeg faktisk min faste runde nå på et kvarter kortere tid en før etter at jeg begynte med intervallene!

Oi, så bra med et kvarters kortere tid! Kjempebra jobba:) Takk for tips, jeg skal prøve dem ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg vil anbefale deg grunntrening, et glømt kapittel i de fleste amatørers treningsprogram. Hold 3 av 4 økter til rolig langkjør, start med 20 min og jobb deg gradvis opp mot 40/60 min feks. 10 min mer per 14 dag. Den siste økta kan bestå av korte spurt intervaller eller stigningsløp. Langkjør 60-70%, du trenger å bygge treningsgrunnlag etter du har brutt ned kroppen din, ikke meningsløse 4x4 for og peake d bittelille overskuddet du har igjen d vil ikke ta deg langt i d langeløp. Etter du har brukt er par mnd på å øke mengde og ikke intensitet kan du vurdere og spe på med noe mer intensitet. Og husk og hold deg til puls i langkjør, langkjør er ikke å løpe lenge og hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...