Gå til innhold

Uten melk, sukker og hvete?


Frøken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg går selv på diett i samråd med ernæringsterapeut og har fått anbefalt å holde meg unna matvarer med høyt histaminnivå i tillegg til de matvarene jeg har fått påvist allergi mot. Ifølge denne dietten har jeg fått anbefalt å kutte ned på melkeproduker (og veeeldig mye annet), men feks fløte går greit fordi det ikke er like mye histamin (som irriterer mtp allergi) i den. Ellers er det stor forskjell på å være laktoseintolerant og melkeproteinintolerant. Laktose er en form for sukker som finnes i melken, mens melkeprotein da er et protein i melkeprodukter. Tåler man ikke melkeprotein holder det ikke å spise laktosereduserte melkeprodukter, men noen syrnede melkeprodukter kan være ok.

Du kan jo prøve å lage en pannekake med egg og fløte og litt havregryn? Laget selv en med cottage cheese før jeg fikk påvist eggallergi, veldig godt med kokosfett på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å spise masse produkter som inneholdt gluten før jeg tok testen. I den perioden ble jeg så dårlig, endte opp med sykemelding. Til tross for at jeg ble grisedårlig (jeg har alltid hatt vondt i magen og allergiske reaksjoner, helt siden jeg var liten..) så sa alt jeg tok av tester at jeg har ikke noen form for allergi eller intoleranse. Det legen sa da var at jeg helt tydelig faktisk reagerer på ulike matvarer, hvis ikke ville ikke kroppen ha reagert med å bli syk av mat og at jeg var veldig uheldig som faktisk ikke slo ut på testene. Han pratet om at det hendte..tror han sa det var 10% av alle som tok tester som fikk tilbake at alt er ok, selv om kroppen tydelig reagerer. Det største minuset for min del, at det ble slik som det ble, er at det kan være greit å ha det på papiret og at man da har krav på tilskudd pga man må bytte ut så mye mat med dyrere alternativer. Tror det er nesten 2000 kr i mnd...Bortsett fra det gjør det jo ikke noe at testene ikke er enig med kroppen min, for som legen sa, jeg spiser det jeg merker at kroppen tåler og kutter ut det jeg ikke tåler.

I din situasjon så kan du jo få hjelp av erneringsterapeut som dokumenterer at plagene dine minsker ved endret diett. Jeg har selv måttet ta utvidede prøver for å finne ut hva jeg har allergi og intoleranse for og mange ting som jeg _vet_ jeg ikke tåler, har gitt svake utslag på blodprøver. Nå går jeg til ernæringsterapeut på Balderklinikken for å prøve eliminasjonsdiett. Hvis en lege kan dokumentere at du får bedre allmenntilstand/livskvalitet ved endret diett skal dette kunne holde for å få grunnstønad hos nav, så sant det nye kostholdet ditt er "dyrt nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IBS = Irritable bowel syndromeI = Irritabel/spastisk/nervøs tarm/mage. Egentlig berre et samlebegrep på alle mageplager som ikkje kan diagnoserast som noko anna :)

Ah, ok :) Nei, men var hos noen leger som mente at Candida var roten til alle mine problemer med dårlig immunforsvar osv... Siden jeg har fått uendelig mange antibiotikakurer etter jeg hadde kyssesyka for mange år siden... Ble som sagt ikke bedre av candidakuren, men har blitt veldig mye bedre siste året etter jeg sluttet med den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...