Gå til innhold

Program for bare bein


Krembolle

Anbefalte innlegg

Har fått noe jeg tror er en betennelse i venstre skulder og litt i øvre del ryggen, så jeg har bestemt meg for å bare trene bein en stund fremover. Derfor har jeg satt opp følgende program som jeg kjører annenhver dag.

Knebøy

Gående utfall

Hipthrust

Stående tåhev

Trenger jeg flere øvelser? Blir det dumt å bare kutte ut overkropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått noe jeg tror er en betennelse i venstre skulder og litt i øvre del ryggen, så jeg har bestemt meg for å bare trene bein en stund fremover. Derfor har jeg satt opp følgende program som jeg kjører annenhver dag.

Knebøy

Gående utfall

Hipthrust

Stående tåhev

Trenger jeg flere øvelser? Blir det dumt å bare kutte ut overkropp?

Boks-knebøy m. stopp

Dype frontbøy

Rumenske markløft (ikke det samme som strake mark)

Glute bridge istedenfor hip thrust!

tåhev i benpress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boks-knebøy m. stopp

Dype frontbøy

Rumenske markløft (ikke det samme som strake mark)

Glute bridge istedenfor hip thrust!

tåhev i benpress

Hvorfor glute bridge i stedet for hip thrust?

Hvorfor rumenske markløft i stedet for vanlige markløft?

Har fått noe jeg tror er en betennelse i venstre skulder og litt i øvre del ryggen, så jeg har bestemt meg for å bare trene bein en stund fremover. Derfor har jeg satt opp følgende program som jeg kjører annenhver dag.

Knebøy

Gående utfall

Hipthrust

Stående tåhev

Trenger jeg flere øvelser? Blir det dumt å bare kutte ut overkropp?

Jeg ville lagt til markløft i tillegg, for å få med baksiden av kroppen. Utover dette er det ikke noe dumt å la overkroppen får en pause så skulderen får restituert seg skikkelig. Du har ikke lyst å gjøre den skaden verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor glute bridge i stedet for hip thrust?

Hvorfor rumenske markløft i stedet for vanlige markløft?

Jeg ville lagt til markløft i tillegg, for å få med baksiden av kroppen. Utover dette er det ikke noe dumt å la overkroppen får en pause så skulderen får restituert seg skikkelig. Du har ikke lyst å gjøre den skaden verre!

Personlig liker jeg glute bridge mye bedre enn hip thrust: mye enklere å rigge seg til (olympisk stang med 20 kilo vekter, rigg deg til med hodet inntil en vegg så man ikke sklir bakover+plasser føttene så nærme rumpa som mulig. I tillegg kan man bruke mye mer vekt her, en genial styrkeøvelse for rumpa! føler også jeg får bedre kontakt med rumpa på glute bridge, da rumpen sin funksjon hovedsaklig er å rette opp vinkelen i hofteleddet.

Mark kontra rumenske markløft: tenker som en ren hamstring/posterior chain øvelse. Hvis hun skal kjøre dette programmet annenhver dag, så er det nok med en bøy-øvelse, en markvariant og glute brdige for lår/rumpe. Rett og slett fordi det er overkill med konvensjonell mark og knebøy på samme dag annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hip thrust vil gi deg en mye større ROM. Har nettopp byttet ut glute bridge (som jeg personlig liker best også) med hip thrust nettopp for å utnytte en større bevegelsesbane. Glute bridge var på sin side gull for å trene opp lockoutstyrken i mark.

Og ja, du kan løfte mye mer i glute bridge, men du kan også løfte mer i halvmark enn i vanlig mark, uten at det gjør øvelsen bedre. I utgangspunktet vil jeg anbefale å velge hip thrust foran glute bridge, så kan evt glute bridge brukes som supplement etterhvert.

Har løftet 280kg i glute bridge, men hadde mer enn nok med 120kg i hip thrust, så det er en mye mer krevende øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hip thrust vil gi deg en mye større ROM. Har nettopp byttet ut glute bridge (som jeg personlig liker best også) med hip thrust nettopp for å utnytte en større bevegelsesbane. Glute bridge var på sin side gull for å trene opp lockoutstyrken i mark.

Og ja, du kan løfte mye mer i glute bridge, men du kan også løfte mer i halvmark enn i vanlig mark, uten at det gjør øvelsen bedre. I utgangspunktet vil jeg anbefale å velge hip thrust foran glute bridge, så kan evt glute bridge brukes som supplement etterhvert.

Har løftet 280kg i glute bridge, men hadde mer enn nok med 120kg i hip thrust, så det er en mye mer krevende øvelse.

Ja, greit nok, du får større ROM, men så er jo meningen med glute bridge også i all hovedsak å trene rumpen, som står for lockout i hofteleddet. Mener å ha lest at aktiveringen av rumpa er lik ved hip thrust og GB, men at større ROM gir bedre aktivering av hamstringsgruppen. Anbefaler det rett og slett fordi jeg liker øvelsen bedre, og får bedre kontakt med setemusklaturen av den.

Hamstring får kjørt seg også i knebøy og rumenske markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville lagt til markløft i tillegg, for å få med baksiden av kroppen. Utover dette er det ikke noe dumt å la overkroppen får en pause så skulderen får restituert seg skikkelig. Du har ikke lyst å gjøre den skaden verre!

Er det ikke litt belastning på rygg under markløft? Kjenner den tar litt i det området som er betent? Men for all del om den kan være med i programmet blir jeg bare glad :D Elsker markløft.

Hva med en økt beinpress i maskin på slutten? Eller blir det litt for likt knebøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hip thrust vil gi deg en mye større ROM. Har nettopp byttet ut glute bridge (som jeg personlig liker best også) med hip thrust nettopp for å utnytte en større bevegelsesbane. Glute bridge var på sin side gull for å trene opp lockoutstyrken i mark.

Hva er forskjellen på hip thrust og glutebridge? Når jeg googler de to dukker den samme øvelsen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt belastning på rygg under markløft? Kjenner den tar litt i det området som er betent? Men for all del om den kan være med i programmet blir jeg bare glad :D Elsker markløft.

Hva med en økt beinpress i maskin på slutten? Eller blir det litt for likt knebøy?

Du må nesten prøve deg litt fram og se hva du tåler. Du vil få en del belastning på ryggen ved knebøy også, litt mindre i frontbøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...