Gå til innhold

Endring av norsk Grunnlov


Anbefalte innlegg

Flagget? Skal det skjer noe med det? Og er det galt at krav til kristen tro fjernes? Unnskyld, men dette høres forferdelig kristenkonservativt ut - og Norge defineres ikke av kristendommen, men av folket. Og folket - det er i konstant endring, om du vil det eller ikke.

Det høres sikkert slik ut, men jeg er ikke kristen selv. Det er ikke selve kristendommen, men tradisjoner, verdigrunnlag etc.. Jeg synes det er interessant å høre om hva andre mener om saken eller hvordan de ser på den.

Nasjonalsangen forblir nok Sønner av Norge, og flagget vill nok fortsette å være flagget. Det er ikke som troll forsvinner fra kulturarven fordi ingen lenger tror på dem.

Når det gjelder flagget har det allerede vært snakk om å endre dette da det inneholder et religiøst/kristent symbol. Når kristendommen skilles fra staten og blant annet ut av skolen - hvorfor er det usannsynlig at korset forsvinner i flagget? Eller at det ikke lenger "passer seg" å synge en nasjonalsang med strofer om Gud i seg?

Bare lufter litt tanker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om du er klar over det eller ikke, men du har på en måte bekreftet trådstarters frykt for forandring. Sønner av Norge var nasjonalsang inntil den ble avløst av Ja vi elsker i 1864..

Håhå! Jeg leste automatisk "Ja, vi elsker dette landet". Amagad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du er klar over det eller ikke, men du har på en måte bekreftet trådstarters frykt for forandring. Sønner av Norge var nasjonalsang inntil den ble avløst av Ja vi elsker i 1864..

"«Ja, vi elsker» er aldri formelt anerkjent som nasjonalsang, men har etablert seg som nasjonalsang av ren praksis. Fram til tidlig på 1900-tallet ble begge sanger brukt om hverandre, men «Sønner av Norge» ble benyttet i mer formelle sammenhenger."

Når det gjelder flagget har det allerede vært snakk om å endre dette da det inneholder et religiøst/kristent symbol. Når kristendommen skilles fra staten og blant annet ut av skolen - hvorfor er det usannsynlig at korset forsvinner i flagget? Eller at det ikke lenger "passer seg" å synge en nasjonalsang med strofer om Gud i seg?

Bare lufter litt tanker:)

Det er usannsynlig fordi det er en stor del av norges kulturarv. Og det krever mye arbeid å byttes ut, ettersom folk faktisk må bli enige om et nytt flagg. Kan ikke si det plager meg at vi har et kors på flagget, selv om det er litt makabert ( trossalt et symbol for tortur )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres sikkert slik ut, men jeg er ikke kristen selv. Det er ikke selve kristendommen, men tradisjoner, verdigrunnlag etc.. Jeg synes det er interessant å høre om hva andre mener om saken eller hvordan de ser på den.

Når det gjelder flagget har det allerede vært snakk om å endre dette da det inneholder et religiøst/kristent symbol. Når kristendommen skilles fra staten og blant annet ut av skolen - hvorfor er det usannsynlig at korset forsvinner i flagget? Eller at det ikke lenger "passer seg" å synge en nasjonalsang med strofer om Gud i seg?

Bare lufter litt tanker:)

Tradisjoner forsvinner ikke bare fordi lovteksten de oppsto med bakgrunn i forsvinner. Og forsvinner de - så er det fordi folket, via sine representanter i Stortinget, har vedtatt det.

At korset forsvinner ut av flagget er nok lite sannsynlig. Googlet, og fant hva du mente med det (her, for de late) - men overraskende nok (...) er det bare kristne aviser som har reagert på det. Det skal nok mye til for at et nasjonalflagg dømmes som støtende i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen, da dets verdigrunnlag i dag er noe helt annet enn et krusifiks plassert i et klasserom i et sekulært land.

Jeg synes at du har, for meg, veldig fremmede tanker - at nasjonalsanger, flagg og tradisjoner skal endres og forsvinne fordi en utdatert lovtekst i Grunnloven endres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er usannsynlig fordi det er en stor del av norges kulturarv.

Jeg synes at du har, for meg, veldig fremmede tanker - at nasjonalsanger, flagg og tradisjoner skal endres og forsvinne fordi en utdatert lovtekst i Grunnloven endres?

Ja, jeg merker jeg har en helt annen synsvinkel på saken enn alle andre:) Det er derfor jeg synes det er greit med flere innspill så jeg får flere syn på saken. Bare en ting:

Argumentene deres for at flagg og slike ting ikke endres på grunn av at dette er store deler av Norges kulturarv og tradisjoner...

blir ikke de litt vage og selvmotsigende når kristendommen så og si er Norges kulturarv? :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meningen var aldri å drite deg ut. Jeg ville bare påpeke en artig sammenblanding. Men du gir deg ikke, så la meg legge ballen død:

Det følgende er hentet rett fra Store norske leksikon. Dens kildemessige vekt må nok anses langt tyngre enn Wikipedia (til tross for at også Snl på nett åpner opp for brukerbidrag)

"Norges nasjonalsang er Ja, vi elsker dette landet, med tekst av Bjørnstjerne Bjørnson, i sin første utforming trykt i Aftenbladet til Stortingets åpning 1. oktober 1859 og tilegnet kong Karl. Melodien er av Rikard Nordraak og ble sannsynligvis skrevet 1863–64. I 1863 kom et nytt opptrykk med endringer, og sangen forelå i sin endelig form 1869.

Sangen avløste Sønner av Norge, med tekst av Henrik Anker Bjerregaard og melodi av Christian Blom, som vant Det kgl. Selskab for Norges Vels konkurranse om en fedrelandssang (1820). Conrad Nicolai Schwachs Mens Nordhavet bruser (1823), med melodi av Lars Møller Ibsen, ble også brukt som nasjonalsang i første halvdel av 1800-tallet."

Ikke? Jeg følte meg nemmelig veldig påbæsjet av din link til snl ;)

Som jeg sa Ja vi elsker er i praksis norges nasjonal sang, den tok over av ren populæritet ( ikke rart Sønner av Norge er treg og slitsom i forhold ), den ble aldri rent juridisk fastsatt som norges nasjonalsang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Personlig håper jeg dette er første steget for å fjerne all religion fra staten. Fjern alle ikke verneverdige kirker og la menighetene selv stå for drift av kirker eller moskeer og en eventuell lønning av prester og imamer. Religion er noe personlig og bør derfor finansieres av menighetene sine. Så kan vi bruke skattepengene vi sparer på medisiner og omsorg som fungerer bedre enn bønn og tente lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig håper jeg dette er første steget for å fjerne all religion fra staten. Fjern alle ikke verneverdige kirker og la menighetene selv stå for drift av kirker eller moskeer og en eventuell lønning av prester og imamer. Religion er noe personlig og bør derfor finansieres av menighetene sine. Så kan vi bruke skattepengene vi sparer på medisiner og omsorg som fungerer bedre enn bønn og tente lys.

Som om jeg skulle sakt det selv!

I dag skal staten avkristnes

Er uheldigvis ingen drastiske endringer. Det jeg tror mest de er redd for er å miste støtten fra staten (altså kronene). De vet at uten statlig støtte så går mange kirker dundas. La de finansiere selv!! Og bruk skattepengen våre på noe fornuftig. De som bryr seg kan gi penger slik at kirka får stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...