Gå til innhold

Forfotsko, flere nybegynner OG selvsagt, erfarne brukere her inne? Vil høre ders erfaringer...


Hefor

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg forfotsko i helga, etter og ha prøvd og være mer bevisst på og ikke klaske hælen ned i asfalten. Etter det kom tanken om forfotsko snikende. Har lagt på meg noen kilo det siste halvåret, ikke noe krise det altså, men merker det straks i kneene (litt lette, stikkende smerter under kneskåla etter løpeturer) og har en hofte som reagerer fort om jeg går opp 2.4 kilo..Jeg jogger jo som regel 1mil, eller lenger og er tung og stor, så er nok på grensen av hva ledd og msukler greier og takle i forhold til dette.

Merket kjapt at om jeg bare prøvde og lande mer på mellom-/forfot, så ble det mye mindre belastning her, men man må tenke VELDIG bevisst på det, og føler at steget er veldig "Unaturlig" enn så lenge jeg brukte vanlige joggesko. Etter kjøpet måtte jeg jo prøve de, og var veldig spent.

Jogga først en runde på 3-4km med mine vanlige joggesko, også tok jeg på forfotsko og jogga samme runda. Ble advart om og jogge lenger enn 15min første tur, for og kjenne hvor støl jeg ble. For så vente noen dager, og prøve og øke, evt redusere hvis stølheten var for ille...Bruker vel 20 min på denne turen (er ikke noe racerløper m.a.o) og var veldig overrasket mtp at bena føltes veldig "lette og gode" etterpå,- og tøyde bare litt ekstra i leggen(vanlgivis er jeg nulltøyer...), men unngikk helt og kjenne stølhet. Nå får jeg tid til neste joggetur i morgen eller onsdag, og tenkte og kaste meg ut i det, og prøve en runde på ca 10km med forfotsko. Vil det bli"døden" for leggene? Eller vil de takle det, i og med at 20min ikke engang gav meg en liten kjenning...Har jo vært ekstra støl i leggene etter de turene jeg "øvde" meg på mellomfotlanding med vanlige joggesko, samt at jeg har trent en del "tå-hev" i perioder det siste halvåret....

Ellers er jeg fryktelig spent på hvordan det går fremover. Moro med litt andre utfordringer iallefall. Jeg kjøpte "Newton Running" sko. Vet ikke helt hvilken modell da.... Kunne tenkt meg en løpetime også - iallefall etter hvert. For evt korrigere opp steget og/eller få tilbakemelding på hvordan jeg gjør det teknisk. Men med travle ettermiddager så ha jeg ikke mulighet til og bli med på kurs Løpslabbet bl.a holder i Trondheim (som er 4 mil unna hjemstedet mitt)...Noen som vet om andre som holder slike kurs, for en billig penge? (klubber/senter i nærheten av Trondheim) Kan jo hende jeg får samlet en gjeng på 5-10 stykker som kunne tenkt seg og prøve....Eller finnes det noen løpetrenespirer som leser dette og som gjerne vil teste sine pedagogiske evner og bor i nærheten av Trondheim,- så kan jeg godt stille som prøvekanin,- om du vil lære bort løpeteknikk (for forfotsko...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Ellers er jeg fryktelig spent på hvordan det går fremover.

Hvordan går det med forfotsløpinga? Fortsatt frelst? Har vært borti en del som har fått bedring i løpsrelaterte plager ved å legge om til forfotsløping, så det er absolutt spennende. Selv har jeg vært i gamet i et par år og har ingen ambisjoner om å gå tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg byttet til "forfotsko" i mai i fjor etter lengre perioder med vondt i leggene - alla beinhinnebetennelse. Første 1-2 mnd var jeg sykt støl i leggen (ikke vondt på forsiden av beinet som i betennelse, men støl i legg muskelen), men så ble det bedre og bedre. Har ikke kjent noe til leggene etter det.

Ble hekta etter å ha lest artikler og bok fra posetech.com og løper på Mizuno sine Universe 4 sko. Har tenkt på å prøve Vibram sine, men er ikke kommet så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på forfotssko nå nettopp, primært grunnet skade i knær. Veldig happy, men utrolig støl i leggene (helt hinsides ulikt alt annet). Dette regner jeg med at gir seg snart.

Hefor: Kanskje jeg er litt naiv, men man trenger ikke gå på kurs for å løpe. Sørg for å løpe på forfoten, that's it. Sjekk ut denne artikkelen - - Løpeteknikk har ingenting å si - DN.no

- Det er kapasiteten som avgjør teknikken. Løping er en naturlig bevegelsesform – gjør man nok av det så havner man tett opp til sitt beste bevegelsesmønster. Har man ikke god nok kondisjon så klarer man ikke ligge på en hastighet der forfotsløping er naturlig.

Jeg personlig merker denne tendensen. Når jeg jogger rolig er det "unaturlig" å løpe med forfotssko, når jeg løper i ordentlig tempo blir det kjapt mer naturlig (og mye morsommere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig happy, men utrolig støl i leggene (helt hinsides ulikt alt annet). Dette regner jeg med at gir seg snart.

Haha, stølheten etter første gang på forfor er legandarisk. Føles rett og slett direkte feil, som om noe er alvorlig galt. Men ja, det går over ;)

Hefor: Kanskje jeg er litt naiv, men man trenger ikke gå på kurs for å løpe. Sørg for å løpe på forfoten, that's it. Sjekk ut denne artikkelen - - Løpeteknikk har ingenting å si - DN.no

Jeg er litt uenig. Ikke i at man ikke trenger å gå på kurs, for det er ikke nødvendigvis nødvendig, men i at det bare er å løpe på forfor så er alt i boks. Det er ganske mye mer til det enn det. Det meste kommer automatisk, men ikke nødvendigvis alt. Vi kan perfeksjonere teknikk i alt annet, så hvorfor ikke løping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart det vil ha noe å si. Poenget er at jeg ikke tror man trenger en "Running 101" for å løpe barfot.

Lest igjennom tidligere innlegg på nytt og ser at posteren er stor og tung. Var nok litt rask på labben, er jo enig i at det da er kanskje enda ett hakk viktigere å være bevisst på løpsteknikk, særlig for å unngå skader.

Generelt tenker jeg jo at perfeksjonering av løpsteknikk er noe man gjør etter man har presset de andre marginene, kanskje hovedsaklig kondisjon og vekt. Blir jo litt som å trene på sittestilling på landeveissykkel før man klarer å komme opp i farten hvor man drar nytte av det.

For min del begynner stølheten å forsvinne ut av leggene nå, men drøyer den enda ett par dager til jeg løper ut på neste tur. Smalt av gårde på en 6-7 kilometers tur som første turen, med jevnt stigende fart. Ble utålmodig etter hvert så satte opp tempoet, noe jeg til de så grader har fått svi for. Har knapt nok vært mulig å gå ned en trapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løpinga går supert. Jeg hadde løpt mye på brodder i vinter (Som for meg endrer steget litt), og samtidig prøvd og lande mer "frampå" med de gamle joggeskoene også, så hadde nok litt grunntrening inne..Samt hoppetautrening i perioder i vinter :) Jeg har på ruta mi på 11 km gått fra mellom 66 og 73min,og ligge mellom 61min og 63min.... Den på 16 km lå jeg på mellom 101 og 104 min, med forfotsko er dårligste tid 96 og beste 94....

Merker at med mine vanlige sko så beholder jeg steget. Bruker newtons sko ellers, som "tvinger" steget til og bli rikitg, men føler jeg har fått inn en ok teknikk. Den kan sikkert finjusteres, men enn så lenge er jeg fornøyd. Har fått i meg kompresjonsstrømper nå, prøvd de en gang, og selv om leggene mine ikke ble mer stør med forfotsko, så har jeg alltid vært stiv i leggene etter kveldsjoggeturer når jeg har vært oppe på natta...Men slapp HELT unna det med kompresjonsstrømper. Ser ikke bra ut, men føles bra. Nå tenker jeg og gå til innkjøp av en vanlig joggesko igjen, med lite demping og støtte til og bruke til mer "skittenløping" på traktorveier og skog, slik at jeg ikke ødelgger "finskoa" mine for fort. Så vidt jeg kan kjenne og se så er det lite demping i newtonsko..Eller tar jeg helt feil? For 1700kroner pr par sko ligger ikke mitt budsjett på akkurat nå...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan kjenne og se så er det lite demping i newtonsko..Eller tar jeg helt feil? For 1700kroner pr par sko ligger ikke mitt budsjett på akkurat nå...:)

Newtonskoa er vel litt spesielle i og med at de har noe demping, men ganske liten heel/toe drop siden de er bygd opp også i front. Nå vet jeg ikke busjettet ditt, men et alternativ kan jo f eks være et par merell-sko. Ligger på 839kr der, jeg sjekka bare første linken som kom opp når jeg googla. Jeg synes de ser ganske ålreite ut også (Men jeg bryr meg såpass lite om hvordan ting ser ut at jeg løper i mine knallrøde fivefingers og en treningsbukse som var utdatert for minst fem år siden..) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newtonskoa er vel litt spesielle i og med at de har noe demping, men ganske liten heel/toe drop siden de er bygd opp også i front. Nå vet jeg ikke busjettet ditt, men et alternativ kan jo f eks være et par merell-sko. Ligger på 839kr der, jeg sjekka bare første linken som kom opp når jeg googla. Jeg synes de ser ganske ålreite ut også (Men jeg bryr meg såpass lite om hvordan ting ser ut at jeg løper i mine knallrøde fivefingers og en treningsbukse som var utdatert for minst fem år siden..) ;)

Så absolutt et alternativ, og antar når neste sesong sko kommer, så blir årets på salg...Kanskje kommer jeg under 600 for et par...For jeg er heller ikke særlig kresen på utseende på treningsklær, komfort er det viktigste. Siste mote er ikke meg på trening iallefall,- hvem ser fin ut under løpeturen?? Ikke jeg , og pynte på det, blir som og pynte en piassavakost som juletre..Derfor tar jeg gjerne til takke med treningsko og utstyr på salg. Det blir kult når dagens knallfarger er utdatert og svart og grått komm erpå moten igjen tenker jeg...Gjett hvem osm lysre opp gatene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...