Gå til innhold

Fitness Basis på NIH - har du gått det og vil dele erfaringene?


Marita

Anbefalte innlegg

Det er helt sikkert flere her inne som har tatt dette grunnkurset hos NIH, og jeg lurte på om dere ville fortelle litt om hvordan det var?

Tenker på opplegget, kvalitet på undervisning ifht. pris, undervisningsformene, nivå, osv osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei.

Jeg gikk der i 2009. Opplegget på Grunnkurset er ganske bra, Er veldig mange som tar kurset så vi var vel litt over 70stk. Så det er viktig å følge med på alle spørsmål som blir stilt og svart på. Foreleserne er veldig flinke. Det er forskjellige forelesere til vært evne, og det kan det å svare for seg. Svein Ove Husnes fikk jeg et godt inntrykk over når det gjelder anatomien :) Jeg gikk i Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tok Fitness Basis høst 2011, og kan vel bare gi tommelen opp for opplegget.

Med tanke på hvor mye informasjon som skulle inn i skallen kontra faktisk tid til å lese og undervisning, kan det oppleves som litt for mye å lære på kort tid(for min del iallefall). Ellers organiseres det meste med elæring i Fronter.

Dette funker bra for noen, og mindre for andre. Jeg brukte den bare for å gjøre stikkprøver i kunnskapsnivå, ellers leste jeg

stort sett bare pensum. Foreleserne er dyktige fagfolk i sine felt, og både engasjerer og utfordrer.

De er veldig glade i å få spørsmål, så det er bare å kjøre på.

Nivået på fagstoffet er iallefall høyt, alt er basert på omfattende og oppdatert forskning innen de aktuelle felt.

Og for å bestå forutsetter det at man leser effektivt frem mot eksamen. Prisen er ikke så ille egentlig, du får det du betaler for, med fitness basis + tv + pt kan du lande på rundt 34 000. Og husk at du kan få støtte fra lånekassa sålenge du tar 15sp hvert semester. En bonus er at du kan trene gratis på NIH sine treningsfasiliter.

Om det høres bra ut og du vil satse er det bare å hive seg i lesinga:) Jeg vil anbefale å prioritere grunnleggende anatomi- og fysiologi, da dette er viktige fag som du har bruk for i de andre kursene. Ellers vil jeg oppfordre til å lese på NIH sine hjemmesider for nærmere informasjon.

Organisering, arbeidsformer og eksamen

  • E-læringsbasert forkurs
  • 4- dagers undervisningssamling torsdag - søndag (med krav om 80 % oppmøte)
  • Teoretisk eksamen (multiple choice) på undervisningsstedet - bokstavkarakter
  • Varigheten er på ca 2 måneder (e-læring, undervisningssamling, egenstudium, eksamen)..

(..)Gjennom selvstudium og undervisning vil du tilegne deg oppdatert og forskningsbasert kunnskap om blant annet anatomi, fysiologi, grunnleggende treningslære, biomekanikk samt fysisk aktivitet og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg tok fitness basic i Oslo i januar 2012 og hadde en mer todelt opplevelse av kurset enn det som er nevnt over her. Fagstoffet var bra og de fleste foreleserne gjorde en svært god jobb. Særlig Svein Ove Husnes, som nevnt over, og Anne Mette Rustaden utmerket seg som dyktige innen sine respektive fagfelt og som gode forelesere. Dessverre var det enkelte andre forelesere som ikke gjorde en like god jobb, og enkelte av spørsmålene på eksamen var svært lite relevante med tanke på pensum og forelesninger. Videre virket det som om administrasjonen gjorde en mindre god jobb, det var vanskelig å få svar på spørsmål, og jeg slet med å få tilsendt det jeg skulle ha av pensum. Forhåpentligvis har de fått ryddet opp i dette nå.

Ellers er jeg veldig fornøyd med kurset. Pensumboka er lettleselig (kanskje litt vel lettlest innimellom?) og anatomiheftet er særdeles informativt, og (de fleste) foreleserne er særdeles dyktige.

Så jeg sier "Go for it!" Du kommer til å ha stor nytte av kunnskapen i ettertid, men husk at med dette kurset følger det også med en fare. Det er stor sjanse for at du vil ønske å dele dine nye kunnskaper med personer rundt deg, noe som i lengden kan bli litt slitsom for dem rundt deg. Spør bare samboeren min, han ble ganske lei etterhvert :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! :) Gikk du videre på Treningsveileder og PT? :)

Jeg er litt usikker på om jeg passer som PT, rett og slett, er litt derfor jeg har lyst til å ta kurset også, for å se om dette er noe for meg.. Men det er mulig jeg har et veldig stereotypt bilde av hva en PT er for noe også da.. kanskje ikke alle står og skriker "GI MEG MERE!! KOM IGJEN, OVERSE AT DU KASTER OPP!! KJØR PÅ!" ? ;):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble bare Basic på meg, vertfall foreløpig.

Gikk siste året på masteren min da jeg tok basic, så jeg hadde egentlig nok med å skrive masteroppgaven :)

Jeg har vurdert å ta treningsveileder og PT også, men har rett og slett ikke hatt tid til det foreløpig. Vi får se om tiden strekker til etter hvert :)

Husk at ikke alle vil ha en PT som skriker til dem, så det kan godt hende at du passer perfekt som PT ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for gjennomføring av dette kurset på NIH at du holder deg til det NIH lærer bort, og ikke stiller for mange spørsmål. Utforsk heller alternative treningsmetoder og filosifier på egenhånd etter at du er ferdig med utdannelsen. Viktigste er bare å få papiret. Utdannelsen gir et bra fundament for å lære om trening, men du er ikke utlært på noen måte etter denne bolken. Det er derimot interessant, og du treffer mange hyggelige mennesker, og vil kanskje knytte kontakter for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke still for mange spørsmål..? Hm - det er jo ved å være nysgjerrig man lærer, og hvorfor ikke spørre foreleserne?

Still spørsmål, selvsagt. Men husk på at foreleserene har mye erfaring, så ikke så tvil ved deres kunnskap, NIH-folket er ikke begeistret for den kunnskap man ofte kan lese seg til på egenhånd i bøker og på nett. Man kan vel karakterisere det man lærer på NIH for "NIH retningen", og det er ingenting galt med det, men det er ikke det eneste som eksisterer her i verden.

Har opplevd eksempler på studenter som hardnakket driver og skal diskutere med foreleser i timen, fordi de har lest på nettet at 'sånn er det', og da blir det tullete når det står en forsker eller professor og foreleser som har holdt på med et emne i 10 år, og så er det en student som har lest på bodybuilding.com om proteinsyntense og dagsbehov på proteiner som strider mot det foreleseren sier.

Så det jeg sier er at dersom du har tro på alternative metoder, er det ikke noe poeng i å ri den kjepphesten så hardt på NIH. NIH er en generell utdannelse for en PT, og ikke ekstremført i den ene eller andre retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått basis, og synes det var et bra fundament, man er jo på ingen måte ferdig.

Det er jo en Høgskole, og de satser på å bli Europas beste (om ikke en av verdens beste) på idrettsforskning, da er det klart de må være litt konservative.

Min erfaring er at man kan spørre om absolutt alt, og få fornuftige, velbegrunnede svar. Du må gjerne spørre om og påstå ting du har funnet på internett og, men favorittspørsmålet til lærerne der oppe er "hvorfor det?" så du må være forberedt på å kunne svare for deg :p Hehe.

Det viktigste er alltid å ha en GRUNN til hvorfor man velger å gjøre det ene eller det andre, at det er fundamentert i treningsprinsippene. Og dem er jo tross alt folk flest ganske enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått basis, og synes det var et bra fundament, man er jo på ingen måte ferdig.

Det er jo en Høgskole, og de satser på å bli Europas beste (om ikke en av verdens beste) på idrettsforskning, da er det klart de må være litt konservative.

Min erfaring er at man kan spørre om absolutt alt, og få fornuftige, velbegrunnede svar. Du må gjerne spørre om og påstå ting du har funnet på internett og, men favorittspørsmålet til lærerne der oppe er "hvorfor det?" så du må være forberedt på å kunne svare for deg :p Hehe.

Det viktigste er alltid å ha en GRUNN til hvorfor man velger å gjøre det ene eller det andre, at det er fundamentert i treningsprinsippene. Og dem er jo tross alt folk flest ganske enige om.

Om du driver med ekstremtrening, er ikke dette alltid forenlig med det NIH predikerer. De har en ganske generell A4-holdning til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du driver med ekstremtrening, er ikke dette alltid forenlig med det NIH predikerer. De har en ganske generell A4-holdning til det meste.

Ja, som sagt, de er tross alt en Høgskole, de må forholde seg til veldokumentert forskning, og kan ikke preke ting de ikke har hold for å påstå. Men min erfaring er at de er åpne for ganske mye, sålenge du kan argumentere godt for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt, de er tross alt en Høgskole, de må forholde seg til veldokumentert forskning, og kan ikke preke ting de ikke har hold for å påstå. Men min erfaring er at de er åpne for ganske mye, sålenge du kan argumentere godt for deg :)

Nå er hensikten med å ta studiet å lære seg det basale i fht. anatomi, fysiologi og biomekanikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...