Gå til innhold

Variasjon helt nødvendig?


krlnskg

Anbefalte innlegg

Etter to år med litt av og på harde intervalløkter er jeg gått rimelig lei.

Har prøvd utallige varianter: 4x4, 10x1, motbakke ++++

Eneste løpetrening jeg trives med om dagen er rett og slett jogging i moderat tempo ute, mellom 9 - 12 km/t.

Det jeg lurer på er om jeg kan forbedre kondisjon med bare 4 km løp hver morgen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter to år med litt av og på harde intervalløkter er jeg gått rimelig lei.

Har prøvd utallige varianter: 4x4, 10x1, motbakke ++++

Eneste løpetrening jeg trives med om dagen er rett og slett jogging i moderat tempo ute, mellom 9 - 12 km/t.

Det jeg lurer på er om jeg kan forbedre kondisjon med bare 4 km løp hver morgen? :)

Det kommer an på hva du mener med å forbedre kondisjonen. Hvis du vil bli bedre til å løpe 4 km, så blir du bedre på det av å løpe 4km hver morgen, bare du bruker mindre tid på å fullføre løpet over tid.

Hvis målet ditt ikke er å bli best mulig i å løpe 4 km derimot, finnes det sannsyligvis bedre metoder, men det vet jeg ikke før du skriver hva du vil oppnå med kondisjonstreningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 2 typer for løpetrening anaerob og aerob.

Aerob er joggeturer i "rolig fart", men når intensiteten er lav må du løpe lengre for å oppnå en særlig effekt.

Så å jogge 4km i rolig fart er ikke optimalt hvis du ønsker å forbedre din aerobe kapasitet.

Jogg i ca 50min med puls i sone 1-2. Da vil du forbedre både aerob kapasitet og få en bedre løpsøkonomi.

For 3000m vil det være kondisjon som er det viktigste, ikke anaerob kapasistet.

Men det vil også være gunstig å kjøre enkelte intervaller.

Prøv feks å motivere deg for 2 uker med joggeturer, så 1uke hvor du primært kjører intervall.

Smarteste vil være å bruke en pulsklokke under kondisjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...