Gå til innhold

Norseman


Slizy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 24 som har fått en utfordring! Nemlig delta på norseman, vi snakker da om løpet 2013.

Min treningserfaring er kampsport/styrke, er per dags dato 91 kg tung. 186 høy, fettprosent på ca 12%

Jeg har kontroll på vekt trening med tanke på styrke volum, også kostholdet er i orden.

Men er blank når det kommer til utholdenhets trening, noen som har tips på hvordan jeg burde legge opp treningen? Målet er å gjennomføre løpet, lar dette seg gjøre med litt over ett års trening?

Til sist, hvordan skal man legge opp kostholdet, trenger man ligge høyt på protein ( jeg ligger nå på ca 2,4g per kg kropsvekt) spiser totalt 3000kcal om dagen.

Takker for svar:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen ekspert på hvordan du legger opp treninga, men med nok dedikasjon og om du har et greit utgangspunkt skal det være mulig å gjennomføre om du trener litt over et år. 2,4g protein pr kg kroppsvekt er nok mer enn nok. Du må nok ned litt i kilo, 91kg er ganske mye for en sånnen konkurranse! Hvordan er du på svømming/sykling? Dette er noe du må trene mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han må trene mest på er løping. Dette er ekstrem mekanisk belastning, de andre blir du bare sliten av. Beina må tåle milevis med løping uten skader.

Enkelt og greit må du bygge opp stadig mer treningsvolum. Begynn med moderat intensitet. Viktigste er at du trener deg opp til å tåle den fysiske belastningen, og da mener jeg ikke ytelsesmessig, men at du ikke må bryte pga. fucket kropp.

Verdenseliten bruker vel ca. 11 timer på Norseman. Da yter tynne fliser av noen utøvere maksimalt i 11 timer. Du bør være fornøyd om du klarer cut'en på tid.

Du er forøvrig ikke så fryktelig tung, du er tross alt 186 høy. Jeg er tyngre på 177 og har samme eller lavere fettprosent. MEN vekten din er ikke ideell. Du vil nok miste noe når du begynner med gradvis lengre økter. Etterhvert har du økter hvor du kanskje forbrenner 3-4000 kcal eller mer, om du skal gjøre dette skikkelig. Kan tenke meg en eliteutøver i Norseman forbruker ca. 1000 kcal/timen under løpet.

Aldri øk volumet brått, da øker du sjansen for skader mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McBain: Enig angående vekten. Mente ikke at han var fryktelig tung, men at det helt klart ville være en ganske stor fordel å gå ned en del i vekt. Angående hva man bør trene mest er jeg litt uenig. Eller, en bør være ganske god til å svømme/sykle før man går over til å trene mye løping. Det jeg mener er at en bør lære seg de to tingene så godt at en ikke bruker unødvendig mye krefter på det, altså gjøre tingene mest mulig økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...