Gå til innhold

intervallprogram =)?


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til intervall program? tenkte å prøve meg på det i morgen, har så å si aldri løpt intervaller, bare langkjøring. Har ganske grei kondiss vil jeg tro, løp 16 km på 1 time og 15 min hin dagen, så føler jeg trenger litt nye utfordringer, noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo et hav av intervaller, men her er noen i alle fall:

4x4min p:2min

3 x12min p:2min

Tempoøkt 7-10km,

Progressiv langtur hvor du øker tempo el stigning jevnt

Pyramideintervaller enten min., km. eller stigning. P: halvparten av foregående drag

Ellers så er det jo flere litt kortere, enten 1min drag eller 2min. Kan også kombinere disse. Her er tempoet mye høyere.

Hvordan du velger å kjøre intervaller burde styres av målet med treningen. Ønsker du å bli raskere eller mer utholdende? Om du løper ute kan du også kjøre naturlig intervaller, dvs at du holder samme hastighet gjennom hele økten. Du får da "pause" i nedoverbakker mens oppoverbakkene blir tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et hav av intervaller, men her er noen i alle fall:

4x4min p:2min

3 x12min p:2min

Tempoøkt 7-10km,

Progressiv langtur hvor du øker tempo el stigning jevnt

Pyramideintervaller enten min., km. eller stigning. P: halvparten av foregående drag

Ellers så er det jo flere litt kortere, enten 1min drag eller 2min. Kan også kombinere disse. Her er tempoet mye høyere.

Hvordan du velger å kjøre intervaller burde styres av målet med treningen. Ønsker du å bli raskere eller mer utholdende? Om du løper ute kan du også kjøre naturlig intervaller, dvs at du holder samme hastighet gjennom hele økten. Du får da "pause" i nedoverbakker mens oppoverbakkene blir tyngre.

når du skriver f. eks 4X4, mener du da 2 min raskt, to min rolig, også fire ganger det? jaa vet det er mye, og jeg har null peiling :p. Har ikke noe spess mål egentlig, vil bare prøve noe litt annerledes, kansje bli mer utholdene :) men takk for tips, får prøve meg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 intervaller = 4x4 minutter løping bortimot 90% av makspuls :) 1-3 minutter rolig jogg mellom hver intervall.. :)

ojjaaa, kansje jeg prøver meg på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når du skriver f. eks 4X4, mener du da 2 min raskt, to min rolig, også fire ganger det? jaa vet det er mye, og jeg har null peiling :p. Har ikke noe spess mål egentlig, vil bare prøve noe litt annerledes, kansje bli mer utholdene :) men takk for tips, får prøve meg frem :)

4x4 er 4min arbeidsperiode etterfulgt av 2min aktiv pause (hvor du går eller småjogger), også repeterer du dette tre ganger til:) I 4min dragene skal pulsen ligge mellom 85-95% av max HF, mens i den aktive pausen etterstrebes det å få den ned til 70%. Dette for at kroppen skal kvitte seg med evt melkesyre som har hopet seg opp under dragene.

4x4 er en veldig effektiv og relativt kort intervalløkt som gir gode resultater for økt O2 opptak (bedre kondisjon).

Det er viktig at du varmer opp skikkelig, og at du jogger/går deg ned etter trening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det virker som du er i nokså god løpeform, kan du jo prøve 10x1000 meter? Med aktive pauser på 2 minutter....

høres tungt ut :p men kansje jeg må teste det :p:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres tungt ut :p men kansje jeg må teste det :p:D

Det er tungt, men veldig effektivt når du allerede har en såpass god løpeform - kan være at 4x4 blir litt for korte og få drag for deg. Det som er vanskelig når du kjører 10 1000meters drag, er å disponere kreftene slik at du holder ut helt til slutten. Husk dessuten god oppvarming, samt nedtrapping når du trener intervall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt, men veldig effektivt når du allerede har en såpass god løpeform - kan være at 4x4 blir litt for korte og få drag for deg. Det som er vanskelig når du kjører 10 1000meters drag, er å disponere kreftene slik at du holder ut helt til slutten. Husk dessuten god oppvarming, samt nedtrapping når du trener intervall ;)

takk for tips :) får prøve meg litt fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...