Gå til innhold

Ryggøvelser?


eelise

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men burde jeg kjøre alle fire? :) Blir så utrolig sliten av alle fire og har vanskelig for å øke i vekter/repetisjoner da..

Burde og burde, kommer helt an på det. Dersom du er nybegynner mener jeg du kommer langt med å kjøre de to, som begge er svært gode øvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Latissimus dorsi, rhomboideus, teres major, serratus, rotator cuff og biceps. På norsk blir det ryggen, skuldre og biceps. I tillegg får du trent kjernemuskelaturen. :)

Takk for svar :) Da holder jeg meg til chins og stående roing da, de jeg føler jeg får best kontakt på også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig liker jeg omvendt roing fremfor stående roing med stang. Har ikke sett mange som klarer å holde nøytral rygg når de gjør stående roing, og selv om man klarer det er øvelsen fortsatt en stor belastning på korsryggen. Omvendt roing har de samme fordelene som stående roing, og ingen av ulempene. Det er først når man begynner å bli veldig sterk man kan ha problemer med å ha videre progresjon med omvendt roing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig liker jeg omvendt roing fremfor stående roing med stang. Har ikke sett mange som klarer å holde nøytral rygg når de gjør stående roing, og selv om man klarer det er øvelsen fortsatt en stor belastning på korsryggen. Omvendt roing har de samme fordelene som stående roing, og ingen av ulempene. Det er først når man begynner å bli veldig sterk man kan ha problemer med å ha videre progresjon med omvendt roing.

Hva er omvendt roing i forhold til vanlig roing? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god øvelse absolutt. Litt mer knot å justere belastning her enn når du kan forholde deg til KG på stanga.

Og så kan det jo diskuteres om belastning på korsryggen er en negativ ting :) Personlig ser jeg på det som en fordel.

Klarer man ikke holde ryggen nøytral er det selvsagt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god øvelse absolutt. Litt mer knot å justere belastning her enn når du kan forholde deg til KG på stanga.

Og så kan det jo diskuteres om belastning på korsryggen er en negativ ting :) Personlig ser jeg på det som en fordel.

Klarer man ikke holde ryggen nøytral er det selvsagt noe annet.

misforstå meg rett, korsryggen må utfordres den også. Men jeg merner når at dersom man utfører mark og bøy, blir det kanskje overkill for korsryggen å legge til stående roing. Og du har sikkert sett på studio hvordan stående roings stort sett blir utført. Enten er det en fleksjon ut av en annen verden, ellers så blir den utført som en upright row/shrug kombo. Jeg antar at trådstarter er ute etter en effektiv øvelse med lav teknisk terskel og liten skaderisiko, og omvendt roing er i min mening kanskje den øvelsen med best risk:reward ratio.

Med mindre man allerede er veldig sterk, kan man ha god progresjon lenge, selv uten ekstra belastning. Man kan begynne med beina i bakken og flate ut etter hvert, og når man har kommet til ca 8-10 reps med beina hevet, kan man legge til isometriske hold og/eller slides. Har brukt begge disse, isometriske hold mest nylig, og de er tøffe! Hvis du vil lære mer om omvendt roing anbefaler jeg bloggen til Ben Bruno, han har mange variasjoner av øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...