Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å gå ned noen kg (6-7) for å nå trivselsvekten min, og har vel innsett at jeg antakelig bør begynne å trene styrke i den forbindelse, i tillegg til å legge om kostholdet som jeg forøvrig er godt i gang med. Problemet er bare det at jeg ikke liker styrketrening noe særlig, jeg synes det er utrolig kjedelig og mye "pes". Nå har jeg imidlertid lest litt om RYP, og tror muligens at selve treningsprogrammet kan være noe for meg, ettersom det er snakk om få og relativt ukompliserte øvelser noen få ganger i uka. Det jeg imidlertid lurer på, er om programmet kanskje er litt vel ambisøst når målet mitt egentlig bare er å gå ned noen kg og ellers holde meg i form. Jeg er ikke avhenging av optimale resultater, for å si det sånn, jeg vil bare ned i vekt og holde meg der, og bli litt fastere i fisken :) Er det evt noen andre enkle styrketreningsprogram som er bedre egnet?

Fortsetter under...

Ikke begynn om ikke du er motivert - det vil bare gi deg en negativ opplevelse.

Jobb med motivasjonen din først. Les og prøv å sett deg inn i hva det er som trigger andre, hva som driver andre og hva det er som oppleves som givende med styrketrening for så mange på fitnessbloggen for eksempel. Legg bort gamle forestillinger og erfaringer du måtte ha fra før og åpne ditt sinn. Jeg er sikker på at du vil finne motivasjon om du leter!

:)

Dernest - ta en nøye gjennomgang på hvorfor dette med styrketrening er noe du opplever som pes. Er det fordi du tidligere har trent på feile steder, med feile folk, på feil tid, med feil fokus? Du kan gjøre det annerledes denne gangen! Og hvorfor vil du ikke ha optimale resultat? Er det noen som tipper Lotto og kun håper på 5 rette?

Nei - du trenger ikke trene 4 dager i uken og bli en ny fitnessguru - men du kan gjøre det beste ut av de forutsetningene du har og ut i fra de rammene du tildeler deg selv! Noe mindre bør du ikke gå for. Og - bruk fitnessbloggen til å hente inspirasjon og be om råd.

Gi gass og lykke til!

Ikke begynn om ikke du er motivert - det vil bare gi deg en negativ opplevelse.

Jobb med motivasjonen din først. Les og prøv å sett deg inn i hva det er som trigger andre, hva som driver andre og hva det er som oppleves som givende med styrketrening for så mange på fitnessbloggen for eksempel. Legg bort gamle forestillinger og erfaringer du måtte ha fra før og åpne ditt sinn. Jeg er sikker på at du vil finne motivasjon om du leter!

Dernest - ta en nøye gjennomgang på hvorfor dette med styrketrening er noe du opplever som pes. Er det fordi du tidligere har trent på feile steder, med feile folk, på feil tid, med feil fokus? Du kan gjøre det annerledes denne gangen! Og hvorfor vil du ikke ha optimale resultat? Er det noen som tipper Lotto og kun håper på 5 rette?

Nei - du trenger ikke trene 4 dager i uken og bli en ny fitnessguru - men du kan gjøre det beste ut av de forutsetningene du har og ut i fra de rammene du tildeler deg selv! Noe mindre bør du ikke gå for. Og - bruk fitnessbloggen til å hente inspirasjon og be om råd.

Gi gass og lykke til!

Takk for at du har tatt deg tid til å svare så grundig. Jeg er av den typen som egentlig ikke er spesielt glad i å trene, jeg ville når som helst heller lest en god bok enn å trene, hvis jeg kunne "slippe unna med det", dvs. holde vekta og ellers vært i god form. Men det kan jeg ikke, og når jeg i tillegg har en stillesittende kontorjobb, så innser jeg jo at jeg må og bør sørge for en viss mengde fysisk aktivitet av rent helsemessige årsaker. Pluss at jeg som sagt trenger å gå ned i vekt. Når det gjelder motivasjon, så opplever jeg at det for meg er noe veldig individuelt, og å lese om hva som motiverer andre er aldri noe jeg har følt at jeg har dratt særlig nytte av. Videre kjenner jeg meg selv godt nok til å vite at motivasjon, det er noe som kommer når jeg begynner å merke resultater. Inntil så skjer, er det selvdisiplin og tålmodighet som gjelder, og jeg vet at jeg har tilstrekkelig selvdisiplin hvis jeg først har bestemt meg for å gjennomføre noe. Jeg er også sånn at når jeg først trener, så skal svetten renne og musklene verke, ellers har det ikke vært en ordentlig treningsøkt :)

Det jeg opplever som pes med styrketrening, er nettopp dette med alle detaljene og all "monitoreringen". En gang fikk jeg et program med 20 ulike øvelser, og da ga jeg jo nærmest opp før jeg hadde begynt, det var alt for komplisert, omfattende og tidkrevende. Jeg er ikke intressert i trening som sådan, bare hva treningen kan utrette for kroppen min. Det kommer aldri til å bli en hobby, for å si det sånn. Jeg vil bare ha et effektivt og ukomplisert styrketreningsprogram som jeg kan gjennomføre uten å behøve å tenke så alt for mye. Når jeg sier at jeg ikke er avhengig av optimale resultater, så sikter jeg til det at jeg ganske enkelt ønsker å gå ned i vekt og holde meg der, og bli litt "fastere i fisken". For mange vil nok ikke det være optimalt, men det er det resultatet jeg ønsker, og det er derfor jeg stiller spørsmålet om kanskje RYP er vel ambisiøst i forhold til min målsetting.

Noen ny fitnessguru har jeg overhodet ikke som mål å bli, det holder at jeg blir fornøyd med meg selv :)

Jeg må bare si at jeg er litt uenig med Linjemannen her. Motivasjon kommer gjerne av resultater, og resultatene uteblir av å sitte og lese seg opp på ting. Det er prosessen rundt det å bli i bedre form, bli sterkere, nå målene sine og SE endringene som trigger meg, spesielt på de dagene der jeg ikke har så lyst å dra på trening.

Jeg vil bare anbefale deg å hoppe i det. Trening er slitsomt, og du vil bli støl, få vondt og forbanne kroppen din. Men du vil også se endringer, du vil føle deg mer opplagt, og du vil kjenne at du faktisk investerer i bedre helse. Gjør kroppen din en tjeneste og gi den muligheten til å utvikle seg, til å bli sterkere og du vil stå bedre rustet i fremtiden. Kroppen har mange år, og sterke påkjenninger foran seg.

Har du en smarttelefon eller ipod touch? Last ned RYP-appen, og du får enkelt og greit forklart hva du skal gjøre, for hver eneste gang. Enklere blir det ikke.

Annonse

Hvis du ikke liker å trene styrke så ville jeg heller gjort noe annet som jeg hadde syns vært gøy, men som også holder deg i aktivitet. Hvis du virkelig brenner for noe er du villig til å gå igjen både fysiske og psykisk smerte for å nå målene dine, dette gjelder forøvrig stort sett alt. Uansett om det gjelder å få en sekser på matteprøven eller trening.

When you stop doing things for fun you might as well be dead - Hemingway

Jeg må bare si at jeg er litt uenig med Linjemannen her. Motivasjon kommer gjerne av resultater, og resultatene uteblir av å sitte og lese seg opp på ting. Det er prosessen rundt det å bli i bedre form, bli sterkere, nå målene sine og SE endringene som trigger meg, spesielt på de dagene der jeg ikke har så lyst å dra på trening.

Jeg vil bare anbefale deg å hoppe i det. Trening er slitsomt, og du vil bli støl, få vondt og forbanne kroppen din. Men du vil også se endringer, du vil føle deg mer opplagt, og du vil kjenne at du faktisk investerer i bedre helse. Gjør kroppen din en tjeneste og gi den muligheten til å utvikle seg, til å bli sterkere og du vil stå bedre rustet i fremtiden. Kroppen har mange år, og sterke påkjenninger foran seg.

Har du en smarttelefon eller ipod touch? Last ned RYP-appen, og du får enkelt og greit forklart hva du skal gjøre, for hver eneste gang. Enklere blir det ikke.

Så flott at det finnes en app! Som jeg skriver i det forrige innlegget mitt, så opplever jeg så absolutt det du beskriver her, nemlig at motivasjonen kommer av resultatene, og at å lese seg opp på ting egentlig er litegrann uinteressant :) Nå har jeg heldigvis tilgang til timer med PT for en begrenset periode, og det vil nok hjelpe mht teknikk osv. Takk for svar!

Hvis du ikke liker å trene styrke så ville jeg heller gjort noe annet som jeg hadde syns vært gøy, men som også holder deg i aktivitet. Hvis du virkelig brenner for noe er du villig til å gå igjen både fysiske og psykisk smerte for å nå målene dine, dette gjelder forøvrig stort sett alt. Uansett om det gjelder å få en sekser på matteprøven eller trening.

When you stop doing things for fun you might as well be dead - Hemingway

Du har et poeng der, men samtidig så er jeg jo ute etter å gå ned i vekt og stramme opp kroppen, og jeg kan vel egentlig ikke tenke meg noen aktiviteter som vil gi tilsvarende resultater som f.eks. RYP. Den eneste aktiviteten jeg ellers synes er skikkelig gøy er dans - fortrinnsvis latindans, zumba/samba o.l. - men det finnes ikke noen slike tilbud her jeg bor så det kan jeg bare se bort fra. Det er jo også derfor jeg tenker at RYP kan være greit - det er ukomplisert og effektivt og krever bare 4 timer i uka, og det kan jeg leve med. Som sagt har jeg en ganske sterk selvdisiplin, og man vet jo forøvrig aldri - det kan jo hende at jeg kan lære meg til å like styrketrening, jeg klarte det helt på egenhånd med jogging :)

Vi er kanskje motsatt. Jeg fant ikke treningsmotivasjon før jeg begynte med styrketrening. "Skikkelig" styrketrening (jeg har ikke kommet meg inn i frivektsrommet enda). Plutselig var det gøy å trene. Jeg gjorde en del reasearch og studerte teknikk etc før jeg satte i gang. Endte opp på sju øvelser, og har i dag (etter ca tre uker), økt til 11-12. Det er helt i grenseland når det kommer til tidsbruk.

Lykke til uansett hva du ender opp med! :)

Du har et poeng der, men samtidig så er jeg jo ute etter å gå ned i vekt og stramme opp kroppen, og jeg kan vel egentlig ikke tenke meg noen aktiviteter som vil gi tilsvarende resultater som f.eks. RYP. Den eneste aktiviteten jeg ellers synes er skikkelig gøy er dans - fortrinnsvis latindans, zumba/samba o.l. - men det finnes ikke noen slike tilbud her jeg bor så det kan jeg bare se bort fra. Det er jo også derfor jeg tenker at RYP kan være greit - det er ukomplisert og effektivt og krever bare 4 timer i uka, og det kan jeg leve med. Som sagt har jeg en ganske sterk selvdisiplin, og man vet jo forøvrig aldri - det kan jo hende at jeg kan lære meg til å like styrketrening, jeg klarte det helt på egenhånd med jogging :)

Det er bra du er villig til å prøve, det kan jo hende du liker det? Mente ikke å oppfordre til å ikke prøve det ut, men dersom du hater det så er det vel kanskje ikke verdt det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...