Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det går an innimellom å trene fullkropp to dager på rad? Vet man sier at kroppen skal hvile og at man ikke bør trene styrke fullkropp to dager på rad fordi man da trener samme muskelgrupper og musklene får ikke restutisjon nok. Men nå og da,går ikke dette an uten at jeg nødvendigvis mister noen effekt? Grunnen til at jeg spør er fordi ejg reiser en del og og to uker i måneden er det alltid slik at jeg må droppe den 3 styrke økta den uken...og jeg vil ha tre minst hver uke:P Så er det mulig å ha to dager der jeg kjører fullkropp eller er det ikke noe givende?:) Kan jo kjøre splitt men jeg får jo fremdeles bare i teorien kjørt de muskelgruppene to ganger den uka...

Fortsetter under...

Jeg trener akuratt det samme programmet mandag og tirsdag hver uke og har gjort det siden 20 februar. Har hatt kjempeframgang med det. Trener helkropp mandag/tirsdag bein onsdag, helkropp uten triceps torsdag, helkropp uten biceps fredag og bein på søndag!:)

Du kan fint trene samme muskelgrupper to dager etter hverandre så lenge kroppen får tid nok til restitusjon totalt sett gjennom uken og måneden. Det kan være ganske effektivt å trene høyreps en dag etterfulgt av tyngre lavreps neste dag f.eks.

Interessant spørsmål.

4-5 fullkroppsøkter per uke?!! Ja' date= det er min anbefaling..

http://www.eiriksandvik.com/hvor-ofte-b%C3%B8r-jenter-egentlig-trene-styrke/

Er ikke dette veldig tynt grunnlag å konkludere på, Sandvik?

Hva mener dere andre som har lest artikkelen?

Annonse

Interessant spørsmål.

http://www.eiriksandvik.com/hvor-ofte-bør-jenter-egentlig-trene-styrke/

Er ikke dette veldig tynt grunnlag å konkludere på, Sandvik?

Hva mener dere andre som har lest artikkelen?

Altså...jeg tror det er veldig avhengig av hva den enkelte kvinnen vil oppnå med treninga også da...hvis hun vil se ut som en victoria secret modell så kan hun jo fortsette å løfte sine 3 kg og gå på utallelige aerobictimer i uka:P Mens enkelte andre jenter som gjerne vil bli sterkere enn mannen sin,og vil ha store definerte muskler kan gjøre si greie..;) Men jeg skulle gjerne trena hele kroppen 10 ganger pr uke jeg,for jg elsker å trene styrke og det er ikke noe i livet som føles bedre (utenom to tre andre ting seff) enn å løfte tungt og merke at kroppen forandres:) Jeg tenktei forhold til fremgangen osv om det hadde noen forskjell eller om det ødelegger noe å trene oftere enn den typisk 3 ganger pr uke styrketrening på fullkropp. Er jeg møkkstøl og ikke greier å gå så skønner jeg at jeg ikke bør trene ben dagen etter igjen likt som forrige økt:P Eller kan jeg det? Vil det gjøre noe eller ikke? VIl jeg få enda mer fremgang eller vil dette ødelegge oppbyggingen av musklene ,tenker på siden man hører muskelne trenger 48 timer på å reparere seg selv...?I følge denne artikkelen så trenger ikke kvinner det...:huh:

1. Jeg tenkte i forhold til fremgangen osv om det hadde noen forskjell eller om det ødelegger noe å trene oftere enn den typisk 3 ganger pr uke styrketrening på fullkropp.

2. Er jeg møkkstøl og ikke greier å gå så skønner jeg at jeg ikke bør trene ben dagen etter igjen likt som forrige økt:p Eller kan jeg det? Vil det gjøre noe eller ikke?

3. VIl jeg få enda mer fremgang eller vil dette ødelegge oppbyggingen av musklene ,tenker på siden man hører muskelne trenger 48 timer på å reparere seg selv...?I følge denne artikkelen så trenger ikke kvinner det...:huh:

1. Eirik Sandvik, som jo kan veldig mye, mener at du som jente kan trene fullkroppsprogram 4-5 ganger i uka, så da kan du nok fint kjøre på med dine tre økter hvorav to er på mandag og tirsdag f. eks.

2. At du er støl betyr ikke at du må holde deg borte ifra trening, da stølhet/DOMS ikke har noe med muskelvekst å gjøre. Det som derimot er litt dumt er hvis proteinsyntesen fortsatt er forhøyet etter forrige trening, og så går du og trener de samme musklene igjen. Men kanskje kvinner restituerer seg litt fortere etter styrketrening? Jeg vet ikke.

3. Det er det jeg også lurer på :). Jeg synes bare det er litt tynt grunnlag å konkludere på, men det er godt mulig at 4-5 fullkroppsøkter i uka vil funke bedre for kvinner enn menn.

1. Eirik Sandvik, som jo kan veldig mye, mener at du som jente kan trene fullkroppsprogram 4-5 ganger i uka, så da kan du nok fint kjøre på med dine tre økter hvorav to er på mandag og tirsdag f. eks.

2. At du er støl betyr ikke at du må holde deg borte ifra trening, da stølhet/DOMS ikke har noe med muskelvekst å gjøre. Det som derimot er litt dumt er hvis proteinsyntesen fortsatt er forhøyet etter forrige trening, og så går du og trener de samme musklene igjen. Men kanskje kvinner restituerer seg litt fortere etter styrketrening? Jeg vet ikke.

3. Det er det jeg også lurer på :). Jeg synes bare det er litt tynt grunnlag å konkludere på, men det er godt mulig at 4-5 fullkroppsøkter i uka vil funke bedre for kvinner enn menn.

Kan godt være,jeg vet ikke jeg heller,men merkelig hvis kvinner skulle komme seg fortere etter trening enn gutta...dette må man få et bedre svar på tror jeg:P

Enig i at det er et tynt grunnlag ja,men jeg skal jammen prøve jeg,så se :p

Les litt om frekvensprosjektet til styrkeløftforbundet. Der opplevde de bedre muskelvekst gjennom å trene beina 6 dager i uken i forhold til 3 ganger. Men skal man leke med frekvens må man også ta høyde for volum og hvor hardt man kjører. Klart det vil ikke gå lenge om man kjører helt til utmattelse flere dager etter hverandre.

Her må man også se forskjellen på planlagt trening 2 eller flere dager på rad og noe som skjer av og til. Skjer det av og til har det selvsagt ingen betydning i det lange løp.

Jeg følger tilfeldigvis et treningsopplegg fra Eirik for tida, og kjører fire helkroppsøkter hver uke. Det betyr minst to treningsdager på rad hver uke, og av og til blir det også tre eller fire. Gjorde det samme på denne tida i fjor, og har hatt kanonframgang i begge periodene. Som Oddis er inne på, er det viktig at man holder volumet relativt lavt og holder seg unna failure, spesielt dersom man er på diett. Jeg er dessuten også fan av å variere frekvensen fra treningsfase til treningsfase.

Og jeg er altså gutt, om det skulle være noen tvil. :)

Jeg følger tilfeldigvis et treningsopplegg fra Eirik for tida, og kjører fire helkroppsøkter hver uke. Det betyr minst to treningsdager på rad hver uke, og av og til blir det også tre eller fire. Gjorde det samme på denne tida i fjor, og har hatt kanonframgang i begge periodene. Som Oddis er inne på, er det viktig at man holder volumet relativt lavt og holder seg unna failure, spesielt dersom man er på diett. Jeg er dessuten også fan av å variere frekvensen fra treningsfase til treningsfase.

Og jeg er altså gutt, om det skulle være noen tvil. :)

Okei,ved failure menes d at man ikke skal løfte så tungt at man driter på seg typ?:p

Okei,ved failure menes d at man ikke skal løfte så tungt at man driter på seg typ?:p

Det betyr at du skal gi deg selv om du fortsatt kunne klart minst én skikkelig repetisjon til med god teknikk. Kan også være en fordel å ikke drite på seg, ja... ;)

• 2 uker senere...

Annonse

Kjør på hele kroppen om det er det du vil, flere dager på rad oxo,,er du støl på morran etter gårdsdagen går dette over når du blir varm igjenn,,lytt til kroppen å gjør det som føles bra for deg,,jeg trener masse og hver dag,og har gjort det lenge,,jeg har jobbet meg opp så kroppen min tåler det fint bare den får 4-5 dager hvile i mnd..vi er så forskjellige at det er ingen fasit som passer for alle ;) you go girl

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...