Gå til innhold

Flere treningsøkter for bedre resultater?


Broscience

Anbefalte innlegg

Hei!

For tiden trener jeg styrke tre ganger i uka. Men for en stund siden snakket jeg med en personlig trener som fortalte meg at: "tre dager i uka er ok det, men du får ikke de resultatene du ønsker".

Er det mulig for meg som er 15 år å trene 4 eller 5 dager i uka, vil det si 4 splitt og 5 splitt?

Og evt. hva og hvor mye skal jeg trene hver gang? Hva skjer med treningsmengden hvis jeg skal trene hver dag?

Håper på inspirerende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke noe problem i og trene 4-5 dager i uka som 15år.

Så lenge du selv føler det går greit. Treningsmengden og hvor lenge kommer vel ann på hvilket program man velger.

Men en styrke økt i mine øyner burde være under 75minutter.

Ville nå ikke anbefale hver dag, for kroppen trenger hvile også.

Dette f.eks funker fint for 4 dager i uka.

Dag 1: Rygg og biceps

- Markløft 5 x 5

- Chins eller nedtrekk 2 x 10

- Foroverbøyd roing med stang 3 x 10

- Stangcurls 5 x 10

- Mage 2x10

Dag 2: Bryst og triceps

- Benkpress 5 x 5

- Brede dips 2 x 10

- Skrå flyes 2 x 10

- Smal benkpress 5 x 10

Dag 3: Hvile

Dag 4: Bein

- Knebøy 5 x 5

- Beinpress 2 x 10

- Utfall i smithmaskin 2 x 10

- Strake mark 5 x 10

- Lårcurls 2 x 10

- Mage 2x10

Dag 5: Skuldre og legger

- Militærpress 5 x 5

- Sidehevninger 3 x 10

- Stående tåhev 3 x 10-15

- Sittende tåhev 3 x 10-15

Dag 6 & 7: Hvile

Enig med Kim her, men som sagt så må du jo kjenne etter hva som følkes rett for deg. I og med at du "deler opp kroppen" over flere dager, vil du jo etter liten tid bruke mye mindre tid på hver treningsøkt enn om du skulle kjørt et helkroppsprogram 3 dager i uka. Prøv å tren 4 ganger i uka først slik kroppen får tid til hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 15 åring har man mest sannsynlig ikke bygd seg opp tilstrekkelig med toleranse for et høy-volum program. Et 5x5 oppsett er veldig bra det, men en gutt på 15 år vil jeg minimum anbefale en 2-splitt (f.eks push/pull) over 4 dager i uken.

Treningsfrekvens er en viktig faktor for fremgang. Proteinsyntesen (nydannelsen av muskelprotein) er relativt kortvarig, cirka 48 timer. For godt trente er den noe kortere, men fordi toleransen deres for trening er mye høyere - bør man i utgangspunktet trene muskelen sjeldnere. Dette er derimot ikke tilfelle for en 15-åring.

Det er selvsagt ingenting i veien for at du prøver deg på dette 5x5 programmet og ser om du liker det - så kan du evt. vurdere en 2-splitt over 4 dager (f.eks push/pull) om du ikke skulle like 5x5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet det er mange som trener hver muskelgruppe bare en gang i uka, men selv ville jeg prøvd å få trent hver muskel to ganger i uka. F. eks trener jeg:

mandag: bryst, skuldre og triceps

tirsdag: rygg, biceps og bein

onsdag: hvile

torsdag: samme som mandag

fredag: samme som tirsdag.

Nå er jo du temmelig ung, så jeg vet ikke helt hva som er best for deg. Du må vel prøve å teste det litt ut selv også. Hva er målet med treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på i hele helga med et 2 splitt program, så ja det ligner veldig på eksempelet ditt. Som Asle sa så har ikke musklene utviklet nok toleranse for trening enda, så det kan være smartere å trene samme muskel to ganger i uka :)

Målet mitt har tidligere vært å forbrenne for det meste, men er blitt mer fokusert på å øke volumet i musklene nå.. Har sett litt på det å kombinere HIT trening og volum trening annenhver 3. uke, for å stimulere sarkoplasmisk hypertrofi i større grad.. Men er litt foreløbig litt usikker, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...