Gå til innhold

Trent en stund, men vil lage et skikkelig opplegg


Kjønnøy

Anbefalte innlegg

Har trent siden September i fjor, men har ikke laget noe skikkelig opplegg.

"Opplegget" jeg har kjørt til nå er tre ganger i uka, som jeg vil fortsette med.

Øvelsene jeg tar er relativt varierte, men har ikke ført noe skjema for fremgang eller for hvilke øvelser jeg tar, har tatt øvelsene på hukommelsen fra gang til gang.

Uansett, jeg vil lage meg et opplegg hvor jeg kan føre på og følge med på fremgang. Og være sikker på at jeg ikke "glemmer" noen øvelser. Grunnen til at jeg ikke har lagd meg noe opplegg er at jeg ikke kan navnene på alle øvelsene, så har rett og slett ikke tatt meg bryet. Har bestemt meg for å sette inn et ekstra gir for å få litt bedre resultater.

Hadde satt pris på å finne et balansert opplegg, også skulle jeg gjerne visst navnene på de forskjellige øvelsene. Har prøvd å finne oversikt på nettet, men ikke lett for en som meg :p

Har satt opp en skisse på et opplegg som jeg trenger hjelp til å fylle ut. Sikkert flere av øvelsene jeg kan ta både to og tre dager i uken. Tenker kanskje spesielt på dips og hangups.

Dag1 Mandag/Tirsdag (biceps,

- Markløft

- Pull-Up

- Chin-Up

- Curl (???)

- 21 (vet ikke det ordentlige navnet)

Dag2 Onsdag/Torsdag(Triceps

- Benkpress

- Utfall

- Rygghev

- Oppspark

- Dips

- Frankspress

- Pushdown

Dag3 Helg (Bryst/skuldre og diverse

- Knebøy

- Front nedtrekk til bryst

Tar egentlig flere øvelser og, men vet ikke navnene på de. Kan prøve å forklare de her, og eventuelt prøve å få tatt bilder senere i dag om ønskelig

1: Tar en benk, setter venstrebenet bak på benken og det andre strakt i gulvet. Venstrehånda setter jeg fremst på benken, står da i en slags "doggystilling", og prøver å ha en rett rygg. Med høyrearmen løfter jeg vekta omtrent opp til brysthøyde. Gjentar på motsatt side.

2: Tar en vekt og legger den på gulvet. Bøyer meg ned (nesten som i markløft) og plukker den opp til brysthøyde, løfter den så over hodet og ned igjen. Gjentar med andre armen.

3: Kaller bare øvelsen for "21". Opptrekk hvor jeg tar først syv curls opp til 90 grader, så syv til umiddelbart fra 90 grader og opp til bryst, og så syv til helt fra bunn helt til topp. Ypperlig øvelse for å "tømme" seg.

Setter stor pris på all hjelp som måtte komme. Skal prøve å komme med mer utfyllende i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den første tilbakemeldigen jeg vil gi er. Om du i det hele tatt ikke kan navnet på alle øvelsene osv og har lyst på bedre resultater.

Så velg noen av de ferdige programmene på forumet :)

Ikke for å være frekk eller noe, men har du bedre kompetanse til å sette opp ditt eget program enn de som allerede er ferdiglaget, godt brukt og blitt gjort goder erfaringer med i mange år ?

Såklart er du skadet,har noen svake sider osv kan man fikse litt hær og dær.Men tror nok du vil ha mye bedre framgang ved å velge et ferdilaget oppsett framfor ditt eget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kan de fleste øvelsene. Er grønn på noen av navnene, men som dere ser av det jeg har satt opp i opplegget så kan jeg vel egentlig de fleste. Ingen automatikk at man ikke kan øvelsene bare fordi man ikke kan navnene ;):) Underdrev kanskje navnekunnskapen i startinnlegget en smule, men den er absolutt ikke god nok. Det som er frustrerende er når du kan øvelsene, men ikke navnene :p

Problemet med ferdigoppleggene er at de ofte tar utgangspunkt i at man har tilgang på alt av utstyr. Flere beinøvelser og overkroppsøvelser jeg ikke har mulighet til å ta siden jeg ikke har tilgang på riktig utstyr, kanskje spesielt bein, bryst og skuldre.

Men jeg kan se på de ferdigoppleggene, kan sikkert mixe og trikse litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du legger i riktig utstyr. Når jeg trener bruker jeg så og si nada av maskiner. Bruker litt av kablene de har der, men resten går i manualer eller ett stativ til og ta dips / chinups i :rofl: Kjempe masse fine øvelser man fint kan gjøre uten allverden med utstyr. Kun fantasien som setter grenser her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant det. Må jo ikke ha store stativ for allt mulig, og egentlig er det vel bedre å trene med manualer slik at man får trent støttemuskler og?

Nå er ikke jeg spesielt fantasifull eller kreativ av meg da, så jeg trenger nok litt hjelp til å komme med øvelser for bryst, skuldre o.l med manualer eller på andre måter.

Har søkt en del på youtube, men drukner jo i videoer, forskjellige teknikker på de samme øvelsene. Folk i kommentarfeltene som kommer med motstridende tips og argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig vanskelig å gi tilbakemelding på dette her. Vill også anbefale deg å starte på et av de ferdiglagde programmene, ettersom disse er satt sammen veldig bra, og av mennesker med mye kunnskap.

Forstår at det virker kjekkest å ordne treningsprogrammet selv, men det kan i veldig mange tilfeller være bedre å overlate det til noen med peiling. Spesielt om en ikke har brukt så mye/ har nok tid på å sette seg inn i de forskjellige begrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt en del på youtube, men drukner jo i videoer, forskjellige teknikker på de samme øvelsene. Folk i kommentarfeltene som kommer med motstridende tips og argumenter.

Det er en øvelsesguide på fitnessbloggen med en samling av youtube filmer som er verdt å se. Ta en titt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant det. Må jo ikke ha store stativ for allt mulig, og egentlig er det vel bedre å trene med manualer slik at man får trent støttemuskler og?

Nå er ikke jeg spesielt fantasifull eller kreativ av meg da, så jeg trenger nok litt hjelp til å komme med øvelser for bryst, skuldre o.l med manualer eller på andre måter.

Har søkt en del på youtube, men drukner jo i videoer, forskjellige teknikker på de samme øvelsene. Folk i kommentarfeltene som kommer med motstridende tips og argumenter.

Det er alltid noen som mener noe annet. eneste måten og finne ut hva som funker er jo og prøve begge deler, eller hva? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...