Gå til innhold

Hjelp til kosthold oppsett!?

Jørgen Stensløkken

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har nå gått på en aldri så liten ryggsmell, å ligger nå på sjukehus å venter på en operasjon i morgen :/ aldri vært så motivert for å komme meg på beina igjen å bli i FORM igjen. Over til saken. Ettersom jeg nå må holde meg i ro i 6 uker har jeg bestemt meg for å bli litt mer "nazi" med kostholdet, å komme inn i en fast fin rutine. Så jeg er fit for fight på alle måter når jeg er frisk igjen. Det jeg da lurer på er om noen av dere kan være snille å hjelpe meg med ett enkelt forståelig oppsett av kostholdsplan? Vil bort med litt mage, å få i meg Masse proteiner, uten å bruke tilskudd :) mvh en sjukling som har morfinpreparater som kosthold for tiden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, du! For det første; jeg føler med deg og håper du kommer deg på bena raskt! :)

Så, over til spørsmålet. Et kostholdsprogram bør du lage til deg selv, etter og ha lest mye og sugd til deg masse nyttig innformasjon! Å legge opp programmet selv vil medføre at du har mer kontroll, kan velge varer du selv liker og lærer mye om mat i prossessen.

1) Start med å finne ut hva ditt dagsbehov er kalorimessig. Det finnes en del kalkulatorer på nett som er omtrentlig riktig. Husk å ta hensyn til at du blir værende i ro en periode nå fremover!

2) Sett opp en plan over når du vil spise, utifra hvordan du foretrekker å ha måltidsrytmen din. Så lenge du får i deg det du trenger har det ingenting å si hvor mange måltider du spiser, og når du velger å spise dem.

3) Begynn og planlegg måltider slik at de til sammen utgjør kaloribehovet ditt i løpet av en dag! Måltidene bør helst bestå av en sunn og god proteinkilde (kjøtt, fugl, fisk, egg - alt rene varer, minst mulig bearbeidet som kjøttboller og fiskekaker fra butikken), masse grønnsaker (av eget ønske) og gjerne litt sunt fett (avokado, egg, diverse typer skinke...).

Deretter kan du teste ut planen noen dager, se hvordan du trives med det og bytte litt om på ting om du trenger det!

Var det til noe hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...