Gå til innhold

Baseøvelser: Hvilke muskler


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Jeg tok meg en liten oppsummering på exrx.net i går for å se hva jeg skulle trene, og tenkte jeg like gjerne kunne samle inn det som sto der om andre er interessert:

Benkpress

Primær: Pectoralis Major, Sternal Pectoralis Major

Synergist: Clavicular + Deltoid, anterior + triceps brachii

Dynamisk stabilisator: Biceps Brachii, Short Head

Skulderpress

Primær: Deltoid, Anterior

Synergist: Deltoid, Lateral + Supraspinatus + Triceps Brachii + Trapezius, Middle + Trapezius, Lower + Serratus Anterior, Inferior Digitations

Dynamisk stabilisator: Triceps, Long Head

Stabilisator: Trapezius, Upper + Levator Scapulae

Dips(bryst/triceps)

Primær: Triceps Brachii/Pectoralis Major Sternal

Synergist: Deltoid, Anterior + Triceps Brachii/Pectoralis Major, Sternal + Pectoralis Major, Clavicular + Pectoralis Minor + Rhomboids + Levator Scapulae + Latissimus Dorsi + Teres Major

Stabilisator: Trapezius, Lower

Chins

Primær: Latissimus Dorsi Brachialis + Brachioradialis + Biceps Brachii + Teres Major + Deltoid, Synergist: Posterior + Infraspinatus + Teres Minor + Rhomboids + Levator Scapulae + Trapezius, Lower + Trapezius, Middle + Pectoralis Minor

Dynamisk stabilisator: Triceps, Long Head

Roing

Primær: Rygg, generelt Trapezius, Middle + Trapezius, Lower + Rhomboids + Latissimus Dorsi + Synergist: Teres Major + Deltoid, Posterior + Infraspinatus + Teres Minor + Brachialis + Brachioradialis + Pectoralis Major, Sternal

Dynamisk stabilisator: Biceps Brachii + Triceps, Long Head

Stabilisator: Erector Spinae + Hamstrings + Gluteus Maximus + Adductor Magnus

Antagonist-stabilisator: Rectus Abdominis + Obliques

Markløft

Primær: Erector Spinae

Synergist: Gluteus Maximus + Adductor Magnus + Quadriceps + Soleus

Dynamisk stabilisator: Hamstrings + Gastrocnemius

Stabilisator: Trapezius, Middle + Trapezius, Upper + Levator Scapulae + Rhomboids

Antagonist-stabilisator: Rectus Abdominis + Obliques

Knebøy

Primær: Quadriceps

Synergist: Gluteus Maximus + Adductor Magnus + Soleus

Dynamisk stabilisator: Hamstrings + Gastrocnemius

Stabilisator: Erector Spinae

Antagonist-stabilisator: Rectus Abdominis + Obliques

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tor: Da skal jeg rydde litt til, for du har blandet sammen hovedmuskler, støttemuskler, anta....AAAAARGH! *flirer*

OCD overload! :p

Edit: Har forresten den boken. Liker oversikten over hvor mye øvelser aktiverer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn! Takk for rydding ut av tabeller - nå har jeg delt opp i grupper igjen, slik som den kan lese i excel-en min. Håper den er nyttig for noen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latsen er vel også med i både benkpress og markløft om man har riktig oppspenning.

Hmmm...men den jobber vel ikke aktivt siden det er en antagonist, vel? Det blir jo statisk spenn, men bruker du muskelen for å dytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...men den jobber vel ikke aktivt siden det er en antagonist, vel? Det blir jo statisk spenn, men bruker du muskelen for å dytte?

Latsen jobber garantert pent og tungt i Markløft. De som trodde at Pullups og Chins banket heftigts på lats må tenke om igjen, der er Markløft en sikker vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latsen jobber garantert pent og tungt i Markløft. De som trodde at Pullups og Chins banket heftigts på lats må tenke om igjen, der er Markløft en sikker vinner.

Svarte på benkpress...men dårlig av meg å ikke skrive det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...men den jobber vel ikke aktivt siden det er en antagonist, vel? Det blir jo statisk spenn, men bruker du muskelen for å dytte?

Ja, det blir jo en antagonist, men vil likevel ikke slappe av. Hvis man presser inn albuene mens man løfter ved å spenne latsen får man bedre stabilitet. Men latsens oppgave blir jo å holde stabilisere ikke dytte nei. Men forstod det som du også listet støttemuskulatur. Både Børge og Rippetoe anbefaler å trene chins for å bli sterkere i benkpress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, lats skal ikke undervurderes når man driver med benkpress, men det skal heller ikke mage o.l. Forsøket mitt var å få med direkte involverte muskler :) Slik jeg ser det får man ikke sterke lats av benkpress, men man blir sterkere i benkpress med sterke lats :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...