Gå til innhold

Kvalme og uvelhet ved for lite karbohydrater


heom

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg spiser et måltid med forholdsvis lite karbohydrater (under 20 gr) opplever jeg kvalme og at jeg føler meg uvel.

I dag har jeg for eksempel spist

- 2 kopper kaffe + 2 mulitivt + 2 BCAA (før morgenkardio)

- 175 gr skyr + 2 epler + 1 ss tran

- 175 gr skyr + 2 epler

- 200 gr kylling + 250 gr grønnsaker + 2 BCAA

20-30 minutter etter det siste måltidet begynte jeg å føle meg uvel og kvalm, og dette er noe jeg opplever ved tilsvarende måltider.

Noen som har lignende erfaringer, eller teorier om hvorfor dette skjer og evt hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xxxxxx

Har det vart lenge? Jeg ble svimete de første dagene jeg halverte karbohydratinntaket mitt, men det gikk over etter noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg prøvde lavkarbo (for rundt ett år siden) spiste jeg minimalt med karb i 48 timer. Var uvel og kvalm helt fra første måltid, og etter ca 24 timer kasta jeg opp etter hvert måltid fram til jeg spiste karbohydrater igjen (oppkast i ca ett døgn).

Prøvde meg på PSMF for noen uker siden, og etter to dager var jeg så uvel at jeg ikke fungerte i hverdagen i det hele tatt, og gikk derfor tilbake til mitt normale kosthold igjen etter disse to dagene.

Normal kosthold for meg er ca 50% protein, 40% karb og 10% fett.

Problemet mitt er ikke at jeg har noe stort ønske om å gå på lavkarbo, men at jeg må være så nøye med å få i meg nok karbohydrater til hvert måltid for å ikke ødelegge formen min resten av dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du ikke er vandt med lite karbo i kosten, og da kan kroppen reagere med både kvalme og andre rare ting om den plutselig ikke får karbo.

Men altså.. er det der alt du har spist en hel dag?

Jeg stod opp klokka 11.00 i dag, gikk en time kardio etter litt kaffedrikking osv. Og hadde mellom klokka 12.30 og 16.00 spist disse tre måltidene. Var absolutt ikke ferdig å spise for dagen, og har spist ett måltid etter dette med 200 gr kylling, 50 gr tørr ris og 250 gr grønnsaker etter dette.

Det er søndag, jeg har sovet lenge, og aktivitetsnivået er lavt. Kan forsikre deg om at problemet ikke ligger i at jeg spiser for lite :)

Ligger på alt fra 1600-3000 kcal per dag alt etter om jeg vil opp, ned eller vedlikeholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte å lure :p

Men jeg tipper at du blir uvel pga at du ikke er vandt til lite karbo. Går nok over når kroppen venner seg til det :)

Så den vel egentlig komme.. :p

Synes det er merkelig at kroppen skal reagere så kraftig etter kun ett måltid med lite karb. Dette skjer ikke bare av og til, men hvert måltid jeg ikke spiser tilstrekkelig med karbo. Det er irriterende i lengden å måtte regne karboinntak på alle måltidene, enda man egentlig ikke er opptatt av noe særlig annet enn å få i seg tilstrekkelig med proteiner.

Kan liksom ikke spise en porsjon blomkålsuppe hos besta uten å måtte slenge i meg 2-3 brødskiver etterpå.

Er ikke interessert i å venne kroppen av karb, så jeg antar jeg er nødt til å passe på å få i meg tilstrekkelig til hvert måltid da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er pyse, men for min del tar jeg en tur til legen før jeg gjør store forandringer i kostholdet. (For min del å bli veggis.)

Kan være greit å ha kontroll på syre/base balansen, kaluim og fosfat slik at en ikke blir syk for å bli frisk(: Så slipper en å bli usikker og umotivert dersom en får "bivirkninger" etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja jeg blir også fryktelig uvel av for lite karb. PSMF funket dårlig for meg. Men jeg kan fint klare meg med grønnsaker i stedet for brød/pasta/potet/ris, men da MÅ det være mye rotgrønnsak og definitivt søtpotet. og da er man kanskje like langt i sukkerinntak? Jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja jeg blir også fryktelig uvel av for lite karb. PSMF funket dårlig for meg. Men jeg kan fint klare meg med grønnsaker i stedet for brød/pasta/potet/ris, men da MÅ det være mye rotgrønnsak og definitivt søtpotet. og da er man kanskje like langt i sukkerinntak? Jeg vet ikke...

Søtpotet inneholder bare litt sukker, resten er stivelse. Meste andre rotgrønnsaker er primært stivelse. Ingen grunn til å styre unna rotgrønnsaker med mindre man er på PSMF eller ketogen diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppdatere og si at jeg antageligvis har fått spysjuka for første gang i mitt liv, og at det kanskje er det som har ligget og murret under overflata den siste tiden... :blush: jump to conclusions much, oooh yeah!

Hehe, ja da er det nok der det ligger:sick:

Men uansett: Jeg har levd lavkarbo i over et halvt år nå (gått ned 15 kg så langt), og har aldri opplevd kvalme (annet enn ved spysjuka da;)). Men jeg spiser også mye mer mat enn det du skisserer her... Jeg hadde gått i bakken av så lite mat. I tillegg bør man også spise litt fett om man skal spise så lavt på karbo (nei, jeg snakker ikke om at maten må bade i fløte og baconfett) - kroppen trenger energi for å kunne forbrenne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja da er det nok der det ligger:sick:

Men uansett: Jeg har levd lavkarbo i over et halvt år nå (gått ned 15 kg så langt), og har aldri opplevd kvalme (annet enn ved spysjuka da;)). Men jeg spiser også mye mer mat enn det du skisserer her... Jeg hadde gått i bakken av så lite mat. I tillegg bør man også spise litt fett om man skal spise så lavt på karbo (nei, jeg snakker ikke om at maten må bade i fløte og baconfett) - kroppen trenger energi for å kunne forbrenne fett.

Om en er på lavkarbo skjønner jeg at fettinntaket må økes mer enn normalt. Var ikke noe forsøk på lavkarbo, mer en sløv søndag hvor spisinga ikke var helt optimal grunnet lite aktivitet, og antageligvis at jeg brygget på noe ulumskheter :) På daglig basis holder jeg meg til en normal fordeling av protein, karbo og sunne fettkilder, og kaloriinntaket mitt har de siste månedene ligget jevnt over på vedlikehold, en spisedag i uka hvor jeg er i overskudd og vel så det. Har gått opp i vekt de siste månedene, både i form av muskler og noe fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...