Gå til innhold

Mitt kosthold: For mye mat?


OhMickey

Anbefalte innlegg

Har satt meg ett mål med å få i meg ca 2000kcal pr dag ( er 180 høy og veier 58kg). Trener tung styrke 3 dager i uka, begynte med trening for ca 2 mnd siden.

Ønsker å bygge muskler med å beholde fettprosenten jeg har nå, og er veldig redd for å legge på meg fett istede for muskler. Logger maten på diett.no, og her er hva jeg spiste igår for å få i meg 2000kcal, men synes det ser så sinnsykt mye ut?

Bør jeg spise sunnere og mer mettende mat? Er nybegyner og ganske uviten, er vanskelig/uvant for meg å få i meg så her mye mat(eller mer) på en dag.

Gårdagens måltider :

Frokost: 2 skiver grovt brød med fruktsalat(fet) og hamburgerrygg + tran

Mellåmmåltid: 2 grove polarbrød med gräddost og brunost+ smør

Sein lunsj: Hjemmelaga sandwich med salat, skinke, jarlsberg, agurk, majones

Mellommåltid: Yoghurt/skyr

Sen middag: Fint pitabrød med tacosalat (magerkesam, avokado, blandet salat og karbonadedeig)

Mellommåltid: Gulrot+ te

Kvelds: Proteinshake og 2 knekkebrød med smørost.

Mulig det bare ser mye ut for meg, slik jeg spiste før (i flere år) ligger jeg på ca 1000-1300kcal pr dag. Synes det ser ut som for mye brød og for mye usunt pålegg? Tar gjerne imot forslag. (Er ikke spesielt glad i kjøtt eller CC)

Huff dette med kosthold er egentlig ganske vanskelig uansett hvor mye man leser :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan med fordel kutte ut en del av brødmaten med mer proteiner og grønnsaker ja.

Det anbefales jo å ligge mellom 2-2.5 gram protein pr kg kroppsvekt. Hva ligger du på av proteininntak med oversikten over?

Man trenger ikke 2-2.5 g prot ved muskelbygging? Dette er for vektnedgang?

Jeg ville uansett også kuttet på all brødmaten og heller fått i meg mer "rent". Basere meg mer på gønnsaker og kjøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt dumt spørsmål, men hvordan regner man ut hvor mange gram proteiner man får i seg i løpet av en dag? :confused:

Det er mange måter å gjøre dette på.

Jeg feks benytter meg av diett.no og ca-mål (veier altså ikke all maten min, men det tar det på øyemål) og med hjelp av dette finner jeg ut ca hvor mye av de forskjellige næringsemnene jeg får i meg pr dag.

Andre tar kun utgangspunkt i antall g proteiner i feks en kyllingfilet, laksefilet, boks med cottage cheese etc og regner sammen disse for å få totalen i løpet av en dag.

Det aller viktigste er uansett å fokusere på proteinkilder i matlagingen/spisingen. Gjør du dette kommer proteinene nærmest av seg selv.

Dersom du sliter med å få i det nok proteiner via kosten er jo proteinshake et ypperlig alternativ!

Det er mange veier til rom :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker diett.no, men skjønner ikke helt. Nederst på siden står det oversikt over dagene i uka, her står det f.eks:

Energi: 2045

Goal: 2239

Fett: 75.42

Karbohydrat: 208.89

Protein:

131.69

131,60 som står etter protein, er dette antall gram? Eller?

(tar somregel en proteinshake om dagen spesielt de dagene jeg trener siden jeg vet jeg ofte spiser litt lite kjøtt :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg rett nå?

Om jeg skal ligge på ca 2g protein pr kg kroppsvekt, og veier 58kg, bør jeg da få i meg litt over 117gram protein pr dag? Isåfall er jeg jo faktisk all good sålenge jeg tar en proteinshake eller ett egg, eller?

Det er helt korrekt.

Ettersom du ønsker å bygge muskler er det slettes ikke dumt å spise mer protein enn 2 g pr kg kroppsvekt. Og når alt kommer til alt er det jo antall kcal i løpet av en dag som er hovedpoenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får jo i deg en del protein, men du trener jo tungt som du sier og jeg som trener vanlig styrke 2-3 ganger per uke ligger på kanskje 150-160g per dag og halve mengden karbo så kan sikkert kutte en del brød og erstatte med mer proteiner og grønnsaker. Jeg føler meg lettere og mer stabil uten så mye karbs/brød.

Kjempekul tættis by the way!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...