Gå til innhold

Kosthold for vektøkning for en dietiker - hvordan?


lurkeleven

Anbefalte innlegg

Mulig jeg kan finne en tråd som besvarer akkurat dette spørsmålet et sted, men jeg er fullstendig ny på forumet og er litt for grønn til å finne slikt sjøl ennå :p Bare å henvise meg til andre tråder hvis noen føler for det :)

Jeg er en rimelig slank pike, 60 kg fordelt på 175 cm, og nå har jeg jaggu meg gått hen og bestemt meg for å bli stor og sterk. Men hvordan i alle granskauer skal jeg få i meg nok og rett mat?

De siste 10-12 åra har jeg gått på diett (siden jeg var 16-ish), pga mongo stoffskifte- og insulinbalanse. Har hatt enorm bedring de siste årene, så det er bare så vidt jeg går på stoffskiftemedisiner, men insulinet mitt er fortsatt på bærtur så jeg kan ikke spise noenting som smaker søtt - da skyter insulinet i været. Jeg må også spise ofte, og stappe i meg enorme mengder vitaminrik mat for å få nok av slikt, da tilstanden også fører til at jeg ikke tar opp vitaminer og mineraler like godt som andre.

Jeg vil veldig gjerne unngå proteinpulver, mest av alt fordi proteinpulver uten smakstilsetninger smaker offentlig dass og inngrodd balle, mens smakstilsetningene er søte og gjør meg syyyk. Samtidig har jeg en samboer som er null interessert i å spise biff med biff, biff og biffbiter sammen med meg, så middagene fortsetter nok å hete "normalt kosthold" - men vi spiser sunt og med lite innslag av karbohydrater (fordi jeg tåler dem dårlig) så hovedutfordringen blir å booste proteiner ellers i løpet av dagen trur eg - men er det mulig når jeg nekter proteinpulver og har langt fra heftig matlyst? For jeg er ikke innmari flink til å spise mye, dessverre, holder på å dø på meg av en hel kyllingfilet.

Også en siste utfordring: jeg sliter enormt med restitusjon. Er helt på felgen etter en treningsdag (muligens pga delvis manglende smerteterskel og selvinnsikt?), og egentlig føler jeg at det burde gå to dager mellom hver treningsøkt for at jeg skal komme meg noenlunde. Jeg drikker vann som en helt og spiser så mye jeg klarer, MEN: jeg kan jo ikke restituere med sukker/frukt, fordi da blir jeg syk! Melk og poteter er også fy-fy. Hva annet kan jeg bruke for restituering, som ikke smaker søtt, men som hjelper meg med å unngå felg-tilstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener ikke å være kort og ubehøvla her, men:

Dette bør du prøve å finne ut av ved hjelp av fastlege, gjerne i samarbeid med ernæringsfysiolog :)

Her inne er visst folk ganske forsiktige med å gi konkrete råd til mennesker som har kostholdsrelaterte diagnoser, og det syns jeg er bra :-)

Lykke til - du skal se det ordner seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstig søtning vil normalt sett ikke stimulere insulin, har du fått påvist at det gjør det hos deg? Har legen din sagt at du ikke kan spise kunstig søtning? Hva med sukrin, som er naturlig, men ikke påvirker blodsukkeret?

Nøyaktig hva har legen din sagt om hva du kan spise/ikke kan spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å være kort og ubehøvla her, men:

Dette bør du prøve å finne ut av ved hjelp av fastlege, gjerne i samarbeid med ernæringsfysiolog :)

Her inne er visst folk ganske forsiktige med å gi konkrete råd til mennesker som har kostholdsrelaterte diagnoser, og det syns jeg er bra :)

Lykke til - du skal se det ordner seg :)

Takk :)

Jeg går til spesialist for sykdommen, fastlegen kan fint lite om det fordi dette er et særtilfelle, hvor jeg er innenfor normalen på alle prøver - men ikke fungerer på det. Nå tar jeg ikke mer medisiner enn at jeg fortsatt holder meg innenfor normalen heller, da :) Spesialisten igjen kan fint lite om trening ( :p ) og kosthold tilpasset hard trening, men sier at jeg fungerer akkurat som andre mennesker bortsett fra at jeg har mindre buffer, om du vil. Derfor må jeg øke belastningen og treningsmengden mer gradvis, og være mer nøye på hva jeg spiser. Kroppen min har generelt mindre toleranse for endring - deriblant endring i blodsukker. Jeg har jo også trent temmelig mye tidligere, og har stort sett vært mindre plaget av sykdommen i de periodene; ettersom trening (og særlig økning i muskelmasse) ser ut til å stabilisere insulinet og øke stoffskiftet på en naturlig måte. Ernæringsfysiolog kunne kanskje vært noe.

Kunstig søtning vil normalt sett ikke stimulere insulin, har du fått påvist at det gjør det hos deg? Har legen din sagt at du ikke kan spise kunstig søtning? Hva med sukrin, som er naturlig, men ikke påvirker blodsukkeret?

Nøyaktig hva har legen din sagt om hva du kan spise/ikke kan spise?

Vel, ifølge spesialisten jeg går til, utløses det noe insulin allerede når du smaker noe søtt på tungen. Dette fordi sukker tas opp av kroppen så raskt at kroppen forbereder seg allerede når den skjønner at det er raske karbohydrater på vei. Jeg merker det også veldig godt, hehe. På meg utløses det naturligvis for mye insulin. Hender jo jeg får i meg noe søtt, f.eks. har det hendt at jeg har drukket av feil glass og derfor hatt i meg en munnfull brus, og selv om jeg da spytter ut er jeg sjaber dagen etter. Vondt i leddene, treig i kroppen, dårlig humør og tung i hodet. Også utrolig tunge, treige hjerteslag og blir svimmel av kraftanstrengelser. Kjennes rett og slett ut som jeg er bakfull. Tar blodprøver 1-2 ganger i året hvor de sjekker bl.a. insulin, og da synes det dersom slike ting har skjedd. Har også blitt tatt på fersken i å ha vært på ølsmakingskurs...

I begynnelsen sa spesialisten at jeg skulle spise lite og ofte, 8-10 ganger om dagen; med lite karbohydrater og i alle fall ingen raske. Ikke frukt, ikke melk/melkeprodukter, ikke poteter, ikke hvit pasta/ris (kun grov pasta og naturris), ikke fint mel/brød, ikke sukker, ikke kunstig søtning, ikke noe koffeinholdig. Ganske lite brødmat, masse linser/bønner, fisk og grønnsaker (særlig grønne, sliter med å ta opp jern og K-vit), og en del kjøtt. Bruke en del olje, og småspise nøtter, frø o.l. så mye som mulig. Snatt-snatt. Hele poenget handler om å holde blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen, og tvinge kroppen til å holde stoffskiftet oppe. Når jeg trener skal jeg spise ca hver halvtime, en halv brødskive e.l. for å holde stoffskiftet i gang. Da den derre Fedon-greia kom, var det akkurat som å se min diett i Allers - bare mye mindre strengt.

Etterhvert som jeg har blitt friskere, har jeg fått løse mer og mer på de reglene. Nå spiser jeg 5-6 ganger om dagen, kan spise en potet til maten, og har ingen problemer med å drikke kaffe i moderate mengder, og melkeprodukter går også greit så lenge jeg ikke får i meg mengder av kokt melk, som i risengrynsgrøt feks. 5-6 jordbær om dagen går fint, evt en håndfull bringebær/blåbær. Fint brød o.l. kan jeg også spise i stadig større grad, men da helst når jeg har vært aktivt og bruker opp karbohydratene raskt. Jeg er ikke ekstrem lenger, bare holder meg unna frukt, sukker, og søtningsmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...