Gå til innhold

supersett og dropsett


frua

Anbefalte innlegg

Hei dere :)

Noen her som har erfaring med å kjøre kombinasjonen dropsett og supersett? Altså f.eks. bryst som dropsett kombinert med rygg som dropsett? Jeg er lurer på om noen kan dele sine erfaringer på sikt når det gjelder slik trening. Jeg synes det er veldig effektivt foreløpig men trenger noen innspill mht hvor hensiktmessig dette er kvalitetsmessig over tid?

På forhånd takktakk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du mener det er effektivt for? Eller sagt på en annen måte: Hva vil du oppnå med treninga?:) Min erfaring med supersett er at det kan være fint å benytte seg av dette i perioder med fokus på hypertrofi, og også som en hjelp til å få ned fettprosenten, eller jobbe med arbeidskapasiteten generelt. Jeg bruker det skjelden på store baseøvelser sammen, det er for heftig for meg iallefall, men innimellom på isolasjon. Eller isolasjon kombinert med en baseøvelse. Jeg bruker ikke supersett på lavrep, fordi kroppen trenger tid til å hente seg inn mellom settene på tunge løft. Dropsett kan du fint legge inn for mer volum uansett om du kombinerer med supersett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) skjønner at jeg var særdeles upresis i formuleringa mi gitt! Vel, målet med treninga er en periode med økning av styrke og noe volum - og definisjon. Det må sies at jeg trener ikke alle rygg og brystøvelser som dropsett og supersett, men gjør det med stående roing (det er vel det det heter...? ble plutselig litt usikker) øvre og nedre rygg - enarms med kneet på benk 12 eller 14 kg, 12 reps, så 7 eller 8 kg, så 4 kg, samme vekter på bryst i skråbenk. Ellers trener jeg supersett og dropsett på biceps og triceps, 10 eller 12 kg, så 7 eller 6 kg, så 4 kg, også 12 reps her. Det er tidseffektivt og slitsomt og gøy synes jeg da, men er litt usikker på om dette er så lurt i lengden... er redd for at det kan bli kun slitsomt på sikt? Det er vel litt det du sier også om jeg forstår deg rett. Svaret ditt var veldig nyttig for meg :) fikk meg til å tenke litt mer rundt treningshensikten min - må nok bestemme meg for hva jeg skal bruke treninga til på sikt ja - fristende med konkurranserettet trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke droppsett du trener hvis jeg forstår oppsettet riktig, men en variant av reverse pyramid:) Det kan du jo gjøre, men pass på at det blir tungt hele veien ned. Hvorfor trener du på denne måten? Spørsmålet er ikke ment som kritikk, jeg prøver bare å finne ut hvorfor du mener at akkurat dette fungerer bra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å er det ikke dropsett? Da har jeg misforstått litt gitt eller laget min egen variant kanskje? reverse pyramid? Fortell! Er tydeligvis ikke helt i rute når det gjelder begrepene jeg! Hvorfor jeg trener slik - jo, for det første for å øke styrke raskt og muskulær utholdenhet ,dette oppsettet funker til det formålet for meg, også trener jeg tyngre i andre økter. Har konkurrert i andre idretter der både styrke og utholdenhet har vært viktig, så det er nok litt gammel vane også - måten å tenke på mener jeg, og derfor velge et slikt opplegg. Greia er vel litt at jeg tester ut meg selv om jeg skal trene til et formål eller ikke - altså konkurranse. Er nok derfor jeg er så utydelig og vinglete i både spørsmål og forklaringer hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppsett er at du tar de planlagte settene dine til failure, eller ha så mange reps i reserve som du ønsker, og etter siste sett så dropper du en del vekt umiddelbart, for eksempel 40% og trener droppsettet til failure. For eksempel:

Benkpress:

50x4, pause

50 x4, pause

50x3, Droppsett: 20 x4

Du kan jo trene sånn som du gjør hvis du føler at du får resultater av det. Jeg ville lagt inn økter med tung styrketrening i tillegg og droppet å trene supersett på disse. Droppsett kan være fint på tunge økter da, det er iallefall min erfaring.

Du varierer mellom 12 og 4 kilo på biceps og triceps, er de siste settene med 4 kilo tunge? og hvis de er det, er det fordi du er anpusten av tempoet eller er det fordi det svir i musklene;)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestusentakk for svar:) det var nyttig info og tilbakemelding! Når det gjelder de der 4 kiloene så er det tungt fordi det svir - tar så mange reps jeg klarer, men kan hende det er litt i letteste laget ja - veldig nyttig spørsmål det der gitt. Ser jeg må justere litt og lage litt mer orden og system på styrketreninga. Å ha et konkret mål er nok det beste! Så da er bare å bestemme seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...