Gå til innhold

Trenger råd om hva som er fornuftig å spise til frokost når du er aktiv


Annki

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Les rundt omkring på forumet, så finner du masse fornuftig :-)

Er som regel de samme rådene som går igjen:

Få i deg mat som er laget fra bunnen av - ikke ferdigmat!

proteiner i form av magre kjøttvarianter som kylling, svin, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig' egg, fisk, cottage cheese, kesam mager osv.

Fett av fisk, egg, oljer, avokado, nøtter osv. Selolje er bra.

Karbohydrater i form av masse grønnsaker, litt frukt og havregryn. Søtpoteter er også å anbefale :)

Rett etter en hard styrke økt spiser jeg ofte riskaker/banan og en protein Shake, for så å innta et proteinrikt måltid ikke så altfor lenge etter dette (innen en time kanskje). F.eks kylling/svin indrefillet/karbonadedeig med MASSE grønnsaker.

Fokuser på å få i deg nok proteiner i løpet av dagen: 2-2,5gram prot per kg.kroppsvekt. Da slipper du søtsug og det gir deg en god metthetsfølelse.

På jobben har jeg nesten alltid med meg karbonadedeig i hakkete tomater med masse grønnsaker og avokado, nam :-) Lett å varme i mikroen å spise :-) Steker opp 400gram karbonadedeig sammen med en pakke hakkede tomater sammen med ønskede grønnsaker, så har jeg en avokado ved siden av. Dette blir for meg 3 måltider :) enkelt og greit å ha matpakkene klare i kjøleskapet :)

Det kan også være lurt å skrive ned alt man spiser i løpet av en uke på f.eks "mylog.no", slik at du får en oversikt over hva du faktisk får i deg. J fikk meg et sjokk da jeg gjorde dette første gangen ;) til frokost spiser jeg fett og proteiner. F.eks laks/røkt laks, omelett, avokado, kylling, nøtter e.l.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer veldig på hva som er lurt å spise feks til frokost når du er aktiv, maten skal alikevell være sunn og næringsrikt.

Lurer også på hva dere anbefaler og spise etter trening ? Og som måltid på skolen?

"likvell være sunn og næringsrik.." "likevell"?! Er spesielt viktig at den er næringsrik og sunn dersom du trener mye.... ;)

Noe av det viktigste er å sørge for at du ikke kun får næring fra en kilde - altså ikke kun en omelett (protein), eller kun havregryn (karbo). Sett det sammen slik at du får både karbo (trege), protein og fett i måltidet =)

Havregrøt -- 1-2-3 dl gryn (utfra hvor storspist du er...) + litt vann + litt melk kokes i mikroen. Rør rundt, tilsett mer melk, (du kan også blande inn proteinpulver, eller et egg!). Koke opp en gang til (da sveller det ekstra..). Server med cottage cheese på toppen gjerne med bær, eller sukkerfritt syltetøy.I sykkelsesongen topper jeg hele greia med 1 ss peanøttsmør :o)

muslimix + skyr & yoghurt: egenkomponert (dermed sukkerfri) kornblanding + 1 boks blåbærskyr + 1-2 dl yoplait blåbæryoghurt + bær + tørket frukt + mandler

pitabrød / grove wraps med kalkun/skinke-pålegg, smøreost og egg

pitaomelett = omelett inni pitabrød =MAGISK!

smoothie: banan, bær, kesam, proteinpulver, melk + evt olje eller nøtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"likvell være sunn og næringsrik.." "likevell"?! Er spesielt viktig at den er næringsrik og sunn dersom du trener mye.... ;)

Noe av det viktigste er å sørge for at du ikke kun får næring fra en kilde - altså ikke kun en omelett (protein), eller kun havregryn (karbo). Sett det sammen slik at du får både karbo (trege), protein og fett i måltidet =)

Havregrøt -- 1-2-3 dl gryn (utfra hvor storspist du er...) + litt vann + litt melk kokes i mikroen. Rør rundt, tilsett mer melk, (du kan også blande inn proteinpulver, eller et egg!). Koke opp en gang til (da sveller det ekstra..). Server med cottage cheese på toppen gjerne med bær, eller sukkerfritt syltetøy.I sykkelsesongen topper jeg hele greia med 1 ss peanøttsmør :o)

muslimix + skyr & yoghurt: egenkomponert (dermed sukkerfri) kornblanding + 1 boks blåbærskyr + 1-2 dl yoplait blåbæryoghurt + bær + tørket frukt + mandler

pitabrød / grove wraps med kalkun/skinke-pålegg, smøreost og egg

pitaomelett = omelett inni pitabrød =MAGISK!

smoothie: banan, bær, kesam, proteinpulver, melk + evt olje eller nøtter

Tusen hjertelig for gode og fornuftige råd :) Dette kommer til å være til en god hjelp for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt til frokost er mitt tips. Sunt, mettende og bare kreativiteten setter grenser for variasjonsmulighetene (eks. frukt, bær, nøtter, iblandet eggehvite eller proteinpulver, alle slags melketyper, cc, kesam, kakao).

Tusen hjertelig takk for svaret :) Havregryn er bare magisk, jeg pleier å ha det en del til frokost og innimellom etter trening også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les rundt omkring på forumet, så finner du masse fornuftig :)

Er som regel de samme rådene som går igjen:

Få i deg mat som er laget fra bunnen av - ikke ferdigmat!

proteiner i form av magre kjøttvarianter som kylling, svin, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig' egg, fisk, cottage cheese, kesam mager osv.

Fett av fisk, egg, oljer, avokado, nøtter osv. Selolje er bra.

Karbohydrater i form av masse grønnsaker, litt frukt og havregryn. Søtpoteter er også å anbefale :)

Rett etter en hard styrke økt spiser jeg ofte riskaker/banan og en protein Shake, for så å innta et proteinrikt måltid ikke så altfor lenge etter dette (innen en time kanskje). F.eks kylling/svin indrefillet/karbonadedeig med MASSE grønnsaker.

Fokuser på å få i deg nok proteiner i løpet av dagen: 2-2,5gram prot per kg.kroppsvekt. Da slipper du søtsug og det gir deg en god metthetsfølelse.

På jobben har jeg nesten alltid med meg karbonadedeig i hakkete tomater med masse grønnsaker og avokado, nam :) Lett å varme i mikroen å spise :) Steker opp 400gram karbonadedeig sammen med en pakke hakkede tomater sammen med ønskede grønnsaker, så har jeg en avokado ved siden av. Dette blir for meg 3 måltider :) enkelt og greit å ha matpakkene klare i kjøleskapet :)

Det kan også være lurt å skrive ned alt man spiser i løpet av en uke på f.eks "mylog.no", slik at du får en oversikt over hva du faktisk får i deg. J fikk meg et sjokk da jeg gjorde dette første gangen ;) til frokost spiser jeg fett og proteiner. F.eks laks/røkt laks, omelett, avokado, kylling, nøtter e.l.

Lykke til :)

Tusen hjertelig for gode og sunne råd. Dette vil være til en stor hjelp for meg, når jeg skal passe på hva jeg spiser.

Hørtes litt spennende ut å skrive ned alt du spiser i løpet av en veke, trur jeg skal prøve det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...